Portraits of (not) scientific release article readers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Sheila Alves
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3626
Resumo: This work analyzes the reading practices of printed materials of scientific divulgation of parents and students of a public school and the relation of these practices with the constitution of readers of a magazine of scientific divulgation for children. To carry out this investigation, we developed two questionnaires. The first of them, sent to families, with the objective of investigating the reading materials present in the family environment and reading preferences. The second questionnaire was answered by the children in the classroom in order to analyze their knowledge about the only scientific dissemination magazine produced in Brazil for children. As evidenced by the data, most children do not know Ciência Hoje das Crianças, although some recognize marks necessary for the beginning of the construction of meanings that imprint comprehensibility to the acquisition of reading skills. The interaction of scientific dissemination texts depends on the reading practices, especially at school, the main literacy agency in our society.
id UCS-4_8a645e2815159f6ac9f22bb25f9fd911
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3626
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Portraits of (not) scientific release article readersRetratos de (no) lectores de artículos de divulgación científicaRetratos de (não) leitores de artigos de divulgação científicaLetramentoDivulgação CientíficaEscolaFamíliaLiteracyScientific DisseminationSchoolFamilyAlfabetizaciónDivulgación CientíficaEscuelaFamiliaThis work analyzes the reading practices of printed materials of scientific divulgation of parents and students of a public school and the relation of these practices with the constitution of readers of a magazine of scientific divulgation for children. To carry out this investigation, we developed two questionnaires. The first of them, sent to families, with the objective of investigating the reading materials present in the family environment and reading preferences. The second questionnaire was answered by the children in the classroom in order to analyze their knowledge about the only scientific dissemination magazine produced in Brazil for children. As evidenced by the data, most children do not know Ciência Hoje das Crianças, although some recognize marks necessary for the beginning of the construction of meanings that imprint comprehensibility to the acquisition of reading skills. The interaction of scientific dissemination texts depends on the reading practices, especially at school, the main literacy agency in our society.Este trabajo analiza las prácticas de lectura de materiales impresos de divulgación científica de padres y alumnos de una escuela pública y la relación de estas prácticas con la constitución de lectores de una revista de divulgación científica para niños. Para llevar a cabo esta investigación, desarrollamos dos cuestionarios. El primero de ellos, dirigido a las familias, con el objetivo de indagar sobre los materiales de lectura presentes en el entorno familiar y las preferencias lectoras. El segundo cuestionario fue respondido por los niños en el aula para analizar su conocimiento sobre la única revista de divulgación científica producida en Brasil para niños. Como evidencian los datos, la mayoría de los niños no conocen Science Today for Children, aunque algunos reconocen marcas necesarias para el inicio de la construcción de significados que imprimen comprensibilidad a la adquisición de la competencia lectora. La interacción de los textos de divulgación científica depende de las prácticas lectoras, especialmente en la escuela, principal agente alfabetizador de nuestra sociedad.Este trabalho analisa práticas de leitura de materiais impressos de divulgação científica de pais e alunos de uma escola pública e a relação com a constituição de leitores de uma revista de divulgação científica para crianças. Para a realização desta investigação, elaboramos dois questionários. O primeiro, enviado às famílias, teve o objetivo de investigar os materiais de leitura presentes no ambiente familiar e as preferências de leitura. O segundo questionário foi respondido pelas crianças, em sala de aula, com o objetivo de analisar o conhecimento sobre a única revista de divulgação científica produzida no Brasil para o público infantil. Conforme evidenciam os dados, a maioria das crianças não conhecem a Ciência Hoje das Crianças, embora algumas reconheçam marcas necessárias ao início da construção de significados que imprimem compreensibilidade à aquisição de competências de leitura. A interação de textos de divulgação científica depende das práticas de leitura ensejadas, sobretudo na escola, principal agência de letramento em nossa sociedade.Editora Cruzeiro do Sul2022-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/362610.26843/rencima.v13n4a29Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-202179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3626/1822https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Sheila Alves2023-04-22T01:20:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3626Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:20:16Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Portraits of (not) scientific release article readers
Retratos de (no) lectores de artículos de divulgación científica
Retratos de (não) leitores de artigos de divulgação científica
title Portraits of (not) scientific release article readers
spellingShingle Portraits of (not) scientific release article readers
Almeida, Sheila Alves
Letramento
Divulgação Científica
Escola
Família
Literacy
Scientific Dissemination
School
Family
Alfabetización
Divulgación Científica
Escuela
Familia
title_short Portraits of (not) scientific release article readers
title_full Portraits of (not) scientific release article readers
title_fullStr Portraits of (not) scientific release article readers
title_full_unstemmed Portraits of (not) scientific release article readers
title_sort Portraits of (not) scientific release article readers
author Almeida, Sheila Alves
author_facet Almeida, Sheila Alves
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Sheila Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento
Divulgação Científica
Escola
Família
Literacy
Scientific Dissemination
School
Family
Alfabetización
Divulgación Científica
Escuela
Familia
topic Letramento
Divulgação Científica
Escola
Família
Literacy
Scientific Dissemination
School
Family
Alfabetización
Divulgación Científica
Escuela
Familia
description This work analyzes the reading practices of printed materials of scientific divulgation of parents and students of a public school and the relation of these practices with the constitution of readers of a magazine of scientific divulgation for children. To carry out this investigation, we developed two questionnaires. The first of them, sent to families, with the objective of investigating the reading materials present in the family environment and reading preferences. The second questionnaire was answered by the children in the classroom in order to analyze their knowledge about the only scientific dissemination magazine produced in Brazil for children. As evidenced by the data, most children do not know Ciência Hoje das Crianças, although some recognize marks necessary for the beginning of the construction of meanings that imprint comprehensibility to the acquisition of reading skills. The interaction of scientific dissemination texts depends on the reading practices, especially at school, the main literacy agency in our society.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3626
10.26843/rencima.v13n4a29
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3626
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n4a29
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3626/1822
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-20
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133550137344