Health Education capabilities Based on Virtual Reality

Bibliographic Details
Main Author: Paiva, Paulo Vinícius de Farias
Publication Date: 2013
Other Authors: Machado, Liliane dos Santos, Santos, Sérgio Ribeiro dos, Romero, Renata Olívia Gadelha
Format: Article
Language: por
Source: RECIIS (Online)
Download full: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/540
Summary: The main goal of virtual reality is to create three-dimensional environments that users can explore and manipulate with the feeling of being immersed in realistic simulations. VR systems are mainly characterized by a high degree of realism in their simulation of real world experiences or even fictitious situations. Medicine and healthcare are benefiting from VR, especially the collaborative virtual environments for teaching various procedures that enable distance education as well as collaboration for remote users. In the context of health education, these systems exhibit some advantages over traditional teaching methods: lower cost for training students, decreased use of guinea pigs and anatomical specimens in laboratories and the possibility of more interactive teaching. Therefore, the aim of this study is to present and discuss the studies that have been performed to highlight the ongoing challenges related to the use of VR in the field of health education.
id FIOCRUZ-6_23069d533ec02463c00e7a8c20c27f08
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/540
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling Health Education capabilities Based on Virtual RealityPotencialidades da Educação em Saúde Baseada em Realidade VirtualVirtual RealityHealth EducationInformation SystemsVirtual EnvironmentsSimulatorsRealidade VirtualEducação em SaúdeSistemas de InformaçãoAmbientes VirtuaisSimuladores.The main goal of virtual reality is to create three-dimensional environments that users can explore and manipulate with the feeling of being immersed in realistic simulations. VR systems are mainly characterized by a high degree of realism in their simulation of real world experiences or even fictitious situations. Medicine and healthcare are benefiting from VR, especially the collaborative virtual environments for teaching various procedures that enable distance education as well as collaboration for remote users. In the context of health education, these systems exhibit some advantages over traditional teaching methods: lower cost for training students, decreased use of guinea pigs and anatomical specimens in laboratories and the possibility of more interactive teaching. Therefore, the aim of this study is to present and discuss the studies that have been performed to highlight the ongoing challenges related to the use of VR in the field of health education.A Realidade Virtual tem como ideia principal o uso de ambientes tridimensionais nos quais os usuários podem explorar e interagir sentindo-se imersos em simulações realistas. Sistemas de RV são caracterizados principalmente pelo elevado grau de realismo que oferecem ao simular experiências do mundo real ou mesmo situações fictícias. A Medicina e a área da saúde estão sendo beneficiadas com o advento da RV, especialmente pelos Ambientes Virtuais Colaborativos, que são voltados ao ensino e treinamento de procedimentos diversos, possibilitando a educação a distância e práticas colaborativas entre usuários remotos. No contexto da educação em saúde, esses sistemas apresentam algumas vantagens em relação aos métodos tradicionais de ensino, tais como: a redução de custo na formação de estudantes, a redução do uso de cobaias e peças anatômicas em práticas de laboratório, e a possibilidade de um ensino mais interativo. Portanto, o objetivo do presente estudo é apresentar e discutiros trabalhos que vêm sendo desenvolvidos, de modo a evidenciar os desafios ainda presentes relacionados ao uso da Realidade Virtual para o ensino na área de saúde. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2013-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/54010.3395/reciis.v7i3.540Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 7 No. 3 (2013)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 7 Núm. 3 (2013)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 7 No 3 (2013)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 7 n. 3 (2013)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/540/1182Paiva, Paulo Vinícius de FariasMachado, Liliane dos SantosSantos, Sérgio Ribeiro dosRomero, Renata Olívia Gadelhainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-12-09T16:09:58Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/540Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2015-12-09T16:09:58RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Health Education capabilities Based on Virtual Reality
Potencialidades da Educação em Saúde Baseada em Realidade Virtual
title Health Education capabilities Based on Virtual Reality
spellingShingle Health Education capabilities Based on Virtual Reality
Paiva, Paulo Vinícius de Farias
Virtual Reality
Health Education
Information Systems
Virtual Environments
Simulators
Realidade Virtual
Educação em Saúde
Sistemas de Informação
Ambientes Virtuais
Simuladores.
title_short Health Education capabilities Based on Virtual Reality
title_full Health Education capabilities Based on Virtual Reality
title_fullStr Health Education capabilities Based on Virtual Reality
title_full_unstemmed Health Education capabilities Based on Virtual Reality
title_sort Health Education capabilities Based on Virtual Reality
author Paiva, Paulo Vinícius de Farias
author_facet Paiva, Paulo Vinícius de Farias
Machado, Liliane dos Santos
Santos, Sérgio Ribeiro dos
Romero, Renata Olívia Gadelha
author_role author
author2 Machado, Liliane dos Santos
Santos, Sérgio Ribeiro dos
Romero, Renata Olívia Gadelha
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paiva, Paulo Vinícius de Farias
Machado, Liliane dos Santos
Santos, Sérgio Ribeiro dos
Romero, Renata Olívia Gadelha
dc.subject.por.fl_str_mv Virtual Reality
Health Education
Information Systems
Virtual Environments
Simulators
Realidade Virtual
Educação em Saúde
Sistemas de Informação
Ambientes Virtuais
Simuladores.
topic Virtual Reality
Health Education
Information Systems
Virtual Environments
Simulators
Realidade Virtual
Educação em Saúde
Sistemas de Informação
Ambientes Virtuais
Simuladores.
description The main goal of virtual reality is to create three-dimensional environments that users can explore and manipulate with the feeling of being immersed in realistic simulations. VR systems are mainly characterized by a high degree of realism in their simulation of real world experiences or even fictitious situations. Medicine and healthcare are benefiting from VR, especially the collaborative virtual environments for teaching various procedures that enable distance education as well as collaboration for remote users. In the context of health education, these systems exhibit some advantages over traditional teaching methods: lower cost for training students, decreased use of guinea pigs and anatomical specimens in laboratories and the possibility of more interactive teaching. Therefore, the aim of this study is to present and discuss the studies that have been performed to highlight the ongoing challenges related to the use of VR in the field of health education.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/540
10.3395/reciis.v7i3.540
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/540
identifier_str_mv 10.3395/reciis.v7i3.540
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/540/1182
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 7 No. 3 (2013)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 7 Núm. 3 (2013)
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 7 No 3 (2013)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 7 n. 3 (2013)
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1798942462105878528