Legere et interpretari: media literacy as learning methodology
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RECIIS (Online) |
Texto Completo: | https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1119 |
Resumo: | This paper presents a methodology based on the use of various media literacies, applied in workshops integrated with formal courses of Secondary School. The goal is to make the school contents more attractive and contextualized and, at the same time, qualify students and teachers in the field of media languages. The methodology is inspired in Thiollent action research ideas and applies strategies of affectivity and student participation in creating media products (booktraillers, videos, games), whose production enables to reinterpret school contents intensifying their assimilation. The pilot project developed in a public school in the state of Rio de Janeiro (Brazil) proves that affection and previous cultural references contribute to a more pleasurable and contextualized learning. In conclusion, it is reasonable its application in the curriculum, in order to promote better understanding and critical reflection on school programs. |
id |
FIOCRUZ-6_3dab2ae55d8bebd66d6cf01deee2d5d2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1119 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-6 |
network_name_str |
RECIIS (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Legere et interpretari: media literacy as learning methodologyLegere et interpretari: alfabetización mediática como metodología de aprendizajeLegere et interpretari: letramentos midiáticos como metodologia de aprendizagemmethodologymultiple literaciesworkshoplearningexperience.metodologíaalfabetizaciones multiplestalleraprendizageexperiencia.metodologialetramentos múltiplosoficinaaprendizagemexperiência.This paper presents a methodology based on the use of various media literacies, applied in workshops integrated with formal courses of Secondary School. The goal is to make the school contents more attractive and contextualized and, at the same time, qualify students and teachers in the field of media languages. The methodology is inspired in Thiollent action research ideas and applies strategies of affectivity and student participation in creating media products (booktraillers, videos, games), whose production enables to reinterpret school contents intensifying their assimilation. The pilot project developed in a public school in the state of Rio de Janeiro (Brazil) proves that affection and previous cultural references contribute to a more pleasurable and contextualized learning. In conclusion, it is reasonable its application in the curriculum, in order to promote better understanding and critical reflection on school programs.Este artículo presenta una metodología basada en el uso de diversas alfabetizaciones mediáticas, aplicada en talleres integrados a las materias de la Educación Secundaria en una escuela pública en Brasil. Con el objetivo de hacer el contenido escolar más atractivo y contextualizado y, al mismo tiempo, capacitar alumnos y profesores en el dominio del lenguage mediática, la metodología se inspira en la propuesta de la investigación-acción con aplicación de estrategias de afectividad y participación de los alumnos en la creación de productos mediáticos (libroclipes, videos, juegos), cuya producción permite reinterpretar los contenidos escolares, potencializando su asimilación. El taller piloto, desarollado en una escuela pública del estado del Río de Janeiro, Brasil, la demostración es que la afectividad y los referenciales culturales previos contribuyen para un aprendizado con más placer y contextualizado. En conclusión, es pertinente su aplicación en el plan de estudios, con el fin de promover mejor compreensión del contenido escolar y reflexión crítica sobre él.Este artigo apresenta uma metodologia com base no uso de diversos letramentos midiáticos, aplicada em oficinas junto às disciplinas formais do Ensino Fundamental II. Com o objetivo de tornar o conteúdo escolar mais atrativo e contextualizado e, ao mesmo tempo, capacitar alunos e professores para o domínio da linguagem midiática, a metodologia se inspira na proposta da investigação-ação de Thiollent e aplica estratégias de afetividade e participação dos alunos na criação de produtos midiáticos (livroclipes, vídeos e jogos), cuja produção permite reinterpretar os conteúdos escolares, potencializando a sua assimilação. A oficina piloto desenvolvida em uma escola pública no estado do Rio de Janeiro comprova que a afetividade e os referenciais culturais prévios contribuem para um aprendizado mais prazeroso e contextualizado. Conclui-se que é cabível sua aplicação no currículo, de forma a promover melhor compreensão do conteúdo escolar e reflexão crítica sobre ele.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2017-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/111910.29397/reciis.v11i4.1119Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 11 No. 4 (2017)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 11 Núm. 4 (2017)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 11 No 4 (2017)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 11 n. 4 (2017)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1119/pdf1119Rodrigues, Raquel Timponi PereiraOliveira, Fátima Cristina Regis Martinsinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-03-16T14:29:50Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1119Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2018-03-16T14:29:50RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Legere et interpretari: media literacy as learning methodology Legere et interpretari: alfabetización mediática como metodología de aprendizaje Legere et interpretari: letramentos midiáticos como metodologia de aprendizagem |
title |
Legere et interpretari: media literacy as learning methodology |
spellingShingle |
Legere et interpretari: media literacy as learning methodology Rodrigues, Raquel Timponi Pereira methodology multiple literacies workshop learning experience. metodología alfabetizaciones multiples taller aprendizage experiencia. metodologia letramentos múltiplos oficina aprendizagem experiência. |
title_short |
Legere et interpretari: media literacy as learning methodology |
title_full |
Legere et interpretari: media literacy as learning methodology |
title_fullStr |
Legere et interpretari: media literacy as learning methodology |
title_full_unstemmed |
Legere et interpretari: media literacy as learning methodology |
title_sort |
Legere et interpretari: media literacy as learning methodology |
author |
Rodrigues, Raquel Timponi Pereira |
author_facet |
Rodrigues, Raquel Timponi Pereira Oliveira, Fátima Cristina Regis Martins |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Fátima Cristina Regis Martins |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Raquel Timponi Pereira Oliveira, Fátima Cristina Regis Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
methodology multiple literacies workshop learning experience. metodología alfabetizaciones multiples taller aprendizage experiencia. metodologia letramentos múltiplos oficina aprendizagem experiência. |
topic |
methodology multiple literacies workshop learning experience. metodología alfabetizaciones multiples taller aprendizage experiencia. metodologia letramentos múltiplos oficina aprendizagem experiência. |
description |
This paper presents a methodology based on the use of various media literacies, applied in workshops integrated with formal courses of Secondary School. The goal is to make the school contents more attractive and contextualized and, at the same time, qualify students and teachers in the field of media languages. The methodology is inspired in Thiollent action research ideas and applies strategies of affectivity and student participation in creating media products (booktraillers, videos, games), whose production enables to reinterpret school contents intensifying their assimilation. The pilot project developed in a public school in the state of Rio de Janeiro (Brazil) proves that affection and previous cultural references contribute to a more pleasurable and contextualized learning. In conclusion, it is reasonable its application in the curriculum, in order to promote better understanding and critical reflection on school programs. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1119 10.29397/reciis.v11i4.1119 |
url |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1119 |
identifier_str_mv |
10.29397/reciis.v11i4.1119 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1119/pdf1119 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 11 No. 4 (2017) Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 11 Núm. 4 (2017) Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 11 No 4 (2017) Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 11 n. 4 (2017) 1981-6278 reponame:RECIIS (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
RECIIS (Online) |
collection |
RECIIS (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
reciis@icict.fiocruz.br |
_version_ |
1798942464833224704 |