Legere et interpretari: media literacy as learning methodology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Raquel Timponi Pereira
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Oliveira, Fátima Cristina Regis Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1119
Resumo: This paper presents a methodology based on the use of various media literacies, applied in workshops integrated with formal courses of Secondary School. The goal is to make the school contents more attractive and contextualized and, at the same time, qualify students and teachers in the field of media languages. The methodology is inspired in Thiollent action research ideas and applies strategies of affectivity and student participation in creating media products (booktraillers, videos, games), whose production enables to reinterpret school contents intensifying their assimilation. The pilot project developed in a public school in the state of Rio de Janeiro (Brazil) proves that affection and previous cultural references contribute to a more pleasurable and contextualized learning. In conclusion, it is reasonable its application in the curriculum, in order to promote better understanding and critical reflection on school programs.
id FIOCRUZ-6_3dab2ae55d8bebd66d6cf01deee2d5d2
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1119
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling Legere et interpretari: media literacy as learning methodologyLegere et interpretari: alfabetización mediática como metodología de aprendizajeLegere et interpretari: letramentos midiáticos como metodologia de aprendizagemmethodologymultiple literaciesworkshoplearningexperience.metodologíaalfabetizaciones multiplestalleraprendizageexperiencia.metodologialetramentos múltiplosoficinaaprendizagemexperiência.This paper presents a methodology based on the use of various media literacies, applied in workshops integrated with formal courses of Secondary School. The goal is to make the school contents more attractive and contextualized and, at the same time, qualify students and teachers in the field of media languages. The methodology is inspired in Thiollent action research ideas and applies strategies of affectivity and student participation in creating media products (booktraillers, videos, games), whose production enables to reinterpret school contents intensifying their assimilation. The pilot project developed in a public school in the state of Rio de Janeiro (Brazil) proves that affection and previous cultural references contribute to a more pleasurable and contextualized learning. In conclusion, it is reasonable its application in the curriculum, in order to promote better understanding and critical reflection on school programs.Este artículo presenta una metodología basada en el uso de diversas alfabetizaciones mediáticas, aplicada en talleres integrados a las materias de la Educación Secundaria en una escuela pública en Brasil. Con el objetivo de hacer el contenido escolar más atractivo y contextualizado y, al mismo tiempo, capacitar alumnos y profesores en el dominio del lenguage mediática, la metodología se inspira en la propuesta de la investigación-acción con aplicación de estrategias de afectividad y participación de los alumnos en la creación de productos mediáticos (libroclipes, videos, juegos), cuya producción permite reinterpretar los contenidos escolares, potencializando su asimilación. El taller piloto, desarollado en una escuela pública del estado del Río de Janeiro, Brasil, la demostración es que la afectividad y los referenciales culturales previos contribuyen para un aprendizado con más placer y contextualizado. En conclusión, es pertinente su aplicación en el plan de estudios, con el fin de promover mejor compreensión del contenido escolar y reflexión crítica sobre él.Este artigo apresenta uma metodologia com base no uso de diversos letramentos midiáticos, aplicada em oficinas junto às disciplinas formais do Ensino Fundamental II. Com o objetivo de tornar o conteúdo escolar mais atrativo e contextualizado e, ao mesmo tempo, capacitar alunos e professores para o domínio da linguagem midiática, a metodologia se inspira na proposta da investigação-ação de Thiollent e aplica estratégias de afetividade e participação dos alunos na criação de produtos midiáticos (livroclipes, vídeos e jogos), cuja produção permite reinterpretar os conteúdos escolares, potencializando a sua assimilação. A oficina piloto desenvolvida em uma escola pública no estado do Rio de Janeiro comprova que a afetividade e os referenciais culturais prévios contribuem para um aprendizado mais prazeroso e contextualizado. Conclui-se que é cabível sua aplicação no currículo, de forma a promover melhor compreensão do conteúdo escolar e reflexão crítica sobre ele.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2017-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/111910.29397/reciis.v11i4.1119Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 11 No. 4 (2017)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 11 Núm. 4 (2017)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 11 No 4 (2017)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 11 n. 4 (2017)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1119/pdf1119Rodrigues, Raquel Timponi PereiraOliveira, Fátima Cristina Regis Martinsinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-03-16T14:29:50Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1119Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2018-03-16T14:29:50RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Legere et interpretari: media literacy as learning methodology
Legere et interpretari: alfabetización mediática como metodología de aprendizaje
Legere et interpretari: letramentos midiáticos como metodologia de aprendizagem
title Legere et interpretari: media literacy as learning methodology
spellingShingle Legere et interpretari: media literacy as learning methodology
Rodrigues, Raquel Timponi Pereira
methodology
multiple literacies
workshop
learning
experience.
metodología
alfabetizaciones multiples
taller
aprendizage
experiencia.
metodologia
letramentos múltiplos
oficina
aprendizagem
experiência.
title_short Legere et interpretari: media literacy as learning methodology
title_full Legere et interpretari: media literacy as learning methodology
title_fullStr Legere et interpretari: media literacy as learning methodology
title_full_unstemmed Legere et interpretari: media literacy as learning methodology
title_sort Legere et interpretari: media literacy as learning methodology
author Rodrigues, Raquel Timponi Pereira
author_facet Rodrigues, Raquel Timponi Pereira
Oliveira, Fátima Cristina Regis Martins
author_role author
author2 Oliveira, Fátima Cristina Regis Martins
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Raquel Timponi Pereira
Oliveira, Fátima Cristina Regis Martins
dc.subject.por.fl_str_mv methodology
multiple literacies
workshop
learning
experience.
metodología
alfabetizaciones multiples
taller
aprendizage
experiencia.
metodologia
letramentos múltiplos
oficina
aprendizagem
experiência.
topic methodology
multiple literacies
workshop
learning
experience.
metodología
alfabetizaciones multiples
taller
aprendizage
experiencia.
metodologia
letramentos múltiplos
oficina
aprendizagem
experiência.
description This paper presents a methodology based on the use of various media literacies, applied in workshops integrated with formal courses of Secondary School. The goal is to make the school contents more attractive and contextualized and, at the same time, qualify students and teachers in the field of media languages. The methodology is inspired in Thiollent action research ideas and applies strategies of affectivity and student participation in creating media products (booktraillers, videos, games), whose production enables to reinterpret school contents intensifying their assimilation. The pilot project developed in a public school in the state of Rio de Janeiro (Brazil) proves that affection and previous cultural references contribute to a more pleasurable and contextualized learning. In conclusion, it is reasonable its application in the curriculum, in order to promote better understanding and critical reflection on school programs.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1119
10.29397/reciis.v11i4.1119
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1119
identifier_str_mv 10.29397/reciis.v11i4.1119
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1119/pdf1119
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 11 No. 4 (2017)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 11 Núm. 4 (2017)
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 11 No 4 (2017)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 11 n. 4 (2017)
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1798942464833224704