Knowledge Management: is it still an obscure object of desire?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | RECIIS (Online) |
Texto Completo: | https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/499 |
Resumo: | The lack of a central theoretical and methodological riterion that defines a referential to the Knowledge anagement could be the cause of informational chaos that is observed in this field. In this article, we argue the importance of using the term Knowledge Management as a way to distinguish it from the approach of Information Management. Knowledge sharing is one of its basics assumptions, but to understand the Knowledge Management as a process to support decision making can not be gnored. Knowledge Management has never been an exclusive practice of private organizations. In Brazil, the Federal Government initiatives show that this subject is part of his agenda and, notwithstanding the different stages of implementation that it appears to be in the institutions, there is a concern about building a policy with guidelines and strategies clearly defined. This view makes clear that what is important for the development of societies, organizations and individuals today is the knowledge and its application. In the case of public institutions, applied knowledge is propelling productivity process and innovation. |
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Knowledge Management: is it still an obscure object of desire?Gestão do conhecimento: ainda um obscuro objeto de desejo?knowledge managementinformation managementpublic administrationgestão do conhecimentogestão da informaçãoadministração públicaThe lack of a central theoretical and methodological riterion that defines a referential to the Knowledge anagement could be the cause of informational chaos that is observed in this field. In this article, we argue the importance of using the term Knowledge Management as a way to distinguish it from the approach of Information Management. Knowledge sharing is one of its basics assumptions, but to understand the Knowledge Management as a process to support decision making can not be gnored. Knowledge Management has never been an exclusive practice of private organizations. In Brazil, the Federal Government initiatives show that this subject is part of his agenda and, notwithstanding the different stages of implementation that it appears to be in the institutions, there is a concern about building a policy with guidelines and strategies clearly defined. This view makes clear that what is important for the development of societies, organizations and individuals today is the knowledge and its application. In the case of public institutions, applied knowledge is propelling productivity process and innovation.A falta de fundamentos teórico-metodológicos centrais que configurem um referencial sobre a Gestão do Conhecimento pode ser a causa do caos informacional que se observa neste campo. Neste artigo, defendemos a relevância do uso do termo Gestão do Conhecimento como forma de distingui-la da abordagem da Gestão da Informação. O compartilhamento do conhecimento é um de seus pressupostos básicos, mas a compreensão da Gestão do Conhecimento como processo para apoio à tomada de decisão não pode ser desconsiderada. A Gestão do Conhecimento também nunca foi uma prática exclusiva das organizações privadas. No Brasil, iniciativas do Governo Federal demonstram que o assunto faz parte de sua pauta e, independentemente dos diferentes estágios de implementação em que se encontra nas instituições, existe a preocupação de construção de uma política com diretrizes e estratégias claramente definidas. Esta visão deixa claro que o importante para o desenvolvimento das sociedades, das organizações e dos indivíduos nos dias atuais é o conhecimento e sua aplicação. No caso das instituições públicas, o conhecimento aplicado é propulsor de processos de produtividade e inovação.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2010-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/49910.3395/reciis.v4i5.499Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 4 No. 5 (2010)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 4 Núm. 5 (2010)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 4 No 5 (2010)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 4 n. 5 (2010)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporenghttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/499/1148https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/499/1819Santos, Paula XavierReis, Maria Elisa Andries dosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-05-30T12:41:22Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/499Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2019-05-30T12:41:22RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false |
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