“Open Access: The Game”: developing a newsgame for health communication
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RECIIS (Online) |
Texto Completo: | https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1073 |
Resumo: | Open access is important to scientific research, but also has an impact on health. Its adoption involves ideological aspects and it is necessary to educate both researchers and the public about its importance. But for the general public the open access may seem little tangible. So it is valid to search for new approaches to illustrate the relevance of open access and how exactly it impacts on everyone’s life. The experiment reported in this article involved the development of a digital game as a means to become the general public aware of the importance of open access. Here we present a contextualization of the game’s theme, a discussion about the use of games for information and awareness, called newsgames, and describe the different stages of the development of the game we have created. We conclude describing some elements learned from this process. |
id |
FIOCRUZ-6_84bcc036e4d6e10b95bc38e0206d6eb6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1073 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-6 |
network_name_str |
RECIIS (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
“Open Access: The Game”: developing a newsgame for health communication“Juego del acceso abierto”: el desarrollo de un newsgame para la comunicación y salud“Jogo do acesso aberto”: desenvolvendo um newsgame para a comunicação e saúdeOpen accessDigital gameNewsgameSerious gameGame designCommunication and healthVideo games.Acceso abiertoJuego digitalNewsgameSerious gameGame designComunicación y saludJuegos de video.Acesso abertoJogo digitalNewsgameSerious gameGame designComunicação e saúdeJogos de vídeoOpen access is important to scientific research, but also has an impact on health. Its adoption involves ideological aspects and it is necessary to educate both researchers and the public about its importance. But for the general public the open access may seem little tangible. So it is valid to search for new approaches to illustrate the relevance of open access and how exactly it impacts on everyone’s life. The experiment reported in this article involved the development of a digital game as a means to become the general public aware of the importance of open access. Here we present a contextualization of the game’s theme, a discussion about the use of games for information and awareness, called newsgames, and describe the different stages of the development of the game we have created. We conclude describing some elements learned from this process.El acceso abierto es importante para la investigación científica, sino que también tiene un impacto en la salud. Su adopción implica aspectos ideológicos y es necesario enseñar su importancia a los investigadores y el público. Pero para el gran público el tema del acceso abierto puede parecer poco tangible. Por lo tanto, es válida la búsqueda de nuevos enfoques para ilustrar la relevancia del acceso abierto y exactamente cómo impacta la vida de todos. El experimento presentado en este artículo incluyó el desarrollo de un juego digital como una forma de concienciar el público de la importancia del acceso abierto. Aquí presentamos una contextualización del tema del juego, una discusión sobre el uso de los juegos para la información y el conocimiento, llamados newsgames, y describimos las distintas etapas del desarrollo del juego que hemos creado. La conclusión presenta elementos observados en el proceso.O acesso aberto é importante para a pesquisa científica, mas também tem impacto na saúde. Sua adoção envolve aspectos ideológicos e é necessário conscientizar tanto pesquisadores quanto a população da sua importância. Porém, para o público leigo, a questão do acesso aberto pode parecer pouco tangível. Por isso, é válida a busca de novas abordagens a fi de ilustrar a relevância do acesso aberto e como exatamente ele impacta a vida de todos. A experiência relatada neste artigo envolveu o desenvolvimento de um jogo digital como forma de conscientizar o público da importância do acesso aberto. Apresentamos aqui uma contextualização do tema do jogo, uma discussão sobre o uso de jogos para informação e conscientização, chamados de newsgames, e descrevemos as diversas etapas do desenvolvimento do jogo em questão. Concluímos apontando alguns elementos aprendidos com esse processo.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2016-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/107310.29397/reciis.v10i1.1073Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 10 No. 1 (2016)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 10 Núm. 1 (2016)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 10 No 1 (2016)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 10 n. 1 (2016)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1073/pdf_1073Copyright (c) 2016 O autor retém, sem restrições dos direitos sobre sua obra.info:eu-repo/semantics/openAccessde Vasconcellos, Marcelo Simãode Carvalho, Flávia GarciaMonteiro, Juan Puppin2018-03-15T18:07:23Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1073Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2018-03-15T18:07:23RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Open Access: The Game”: developing a newsgame for health communication “Juego del acceso abierto”: el desarrollo de un newsgame para la comunicación y salud “Jogo do acesso aberto”: desenvolvendo um newsgame para a comunicação e saúde |
title |
“Open Access: The Game”: developing a newsgame for health communication |
spellingShingle |
“Open Access: The Game”: developing a newsgame for health communication de Vasconcellos, Marcelo Simão Open access Digital game Newsgame Serious game Game design Communication and health Video games. Acceso abierto Juego digital Newsgame Serious game Game design Comunicación y salud Juegos de video. Acesso aberto Jogo digital Newsgame Serious game Game design Comunicação e saúde Jogos de vídeo |
title_short |
“Open Access: The Game”: developing a newsgame for health communication |
title_full |
“Open Access: The Game”: developing a newsgame for health communication |
title_fullStr |
“Open Access: The Game”: developing a newsgame for health communication |
title_full_unstemmed |
“Open Access: The Game”: developing a newsgame for health communication |
title_sort |
“Open Access: The Game”: developing a newsgame for health communication |
author |
de Vasconcellos, Marcelo Simão |
author_facet |
de Vasconcellos, Marcelo Simão de Carvalho, Flávia Garcia Monteiro, Juan Puppin |
author_role |
author |
author2 |
de Carvalho, Flávia Garcia Monteiro, Juan Puppin |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Vasconcellos, Marcelo Simão de Carvalho, Flávia Garcia Monteiro, Juan Puppin |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Open access Digital game Newsgame Serious game Game design Communication and health Video games. Acceso abierto Juego digital Newsgame Serious game Game design Comunicación y salud Juegos de video. Acesso aberto Jogo digital Newsgame Serious game Game design Comunicação e saúde Jogos de vídeo |
topic |
Open access Digital game Newsgame Serious game Game design Communication and health Video games. Acceso abierto Juego digital Newsgame Serious game Game design Comunicación y salud Juegos de video. Acesso aberto Jogo digital Newsgame Serious game Game design Comunicação e saúde Jogos de vídeo |
description |
Open access is important to scientific research, but also has an impact on health. Its adoption involves ideological aspects and it is necessary to educate both researchers and the public about its importance. But for the general public the open access may seem little tangible. So it is valid to search for new approaches to illustrate the relevance of open access and how exactly it impacts on everyone’s life. The experiment reported in this article involved the development of a digital game as a means to become the general public aware of the importance of open access. Here we present a contextualization of the game’s theme, a discussion about the use of games for information and awareness, called newsgames, and describe the different stages of the development of the game we have created. We conclude describing some elements learned from this process. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1073 10.29397/reciis.v10i1.1073 |
url |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1073 |
identifier_str_mv |
10.29397/reciis.v10i1.1073 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1073/pdf_1073 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 O autor retém, sem restrições dos direitos sobre sua obra. info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 O autor retém, sem restrições dos direitos sobre sua obra. |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 10 No. 1 (2016) Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 10 Núm. 1 (2016) Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 10 No 1 (2016) Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 10 n. 1 (2016) 1981-6278 reponame:RECIIS (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
RECIIS (Online) |
collection |
RECIIS (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
reciis@icict.fiocruz.br |
_version_ |
1798942464780795904 |