Trench warfare and permanent warfare in the AIDS response

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Seffner, Fernando
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/3593
Resumo: This review analyzes the film Os primeiros soldados, by Rodrigo de Oliveira (Brazil, 2021). The film presents the lives of three characters throughout 1983, in Brazil, dealing with the discovery of AIDS in their lives. Their networks of relationships, their plans, and particularly the strategies for understanding and coping skills with the disease are shown. In the tradition of cinematographic productions that focus on the ways in which the LGBTQIAP+ population faced AIDS, the film features three common people, who do not lead social movements, but make efforts to understand what the disease is and how they can learn from it. When narrating this confrontation, the film values the constructed affections, the care strategies, the attempts to gain knowledge by observing the trajectory of the disease, and the new perceptions that the characters have around the precariousness of life and their vulnerability in society.
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spelling Trench warfare and permanent warfare in the AIDS responseGuerra de trincheras y guerra permanente en la respuesta al SIDAGuerras de trincheira e guerras permanentes na resposta à aidsHealth educationAIDSHealth communicationCinematographic filmsBrazilEducación para la saludSIDAComunicación de saludPelículas cinematográficasBrasilEducação em saúdeAidsComunicação em saúdeFilmes cinematográficosBrasilThis review analyzes the film Os primeiros soldados, by Rodrigo de Oliveira (Brazil, 2021). The film presents the lives of three characters throughout 1983, in Brazil, dealing with the discovery of AIDS in their lives. Their networks of relationships, their plans, and particularly the strategies for understanding and coping skills with the disease are shown. In the tradition of cinematographic productions that focus on the ways in which the LGBTQIAP+ population faced AIDS, the film features three common people, who do not lead social movements, but make efforts to understand what the disease is and how they can learn from it. When narrating this confrontation, the film values the constructed affections, the care strategies, the attempts to gain knowledge by observing the trajectory of the disease, and the new perceptions that the characters have around the precariousness of life and their vulnerability in society.La reseña analiza la película Os primeiros soldados, de Rodrigo de Oliveira (Brasil, 2021). La película presenta la vida de tres personajes a lo largo de 1983, en Brasil, lidiando con el descubrimiento del SIDA en sus vidas. Se muestran sus redes de relaciones, sus planes y, en particular, las estrategias de comprensión y afrontamiento de la enfermedad. En la tradición de las producciones cinematográficas que se enfocan en las formas en que la población LGBTQIAP+ enfrentó el SIDA, la película presenta a tres personas comunes, que no lideran movimientos sociales, pero se esfuerzan por comprender qué es la enfermedad y cómo pueden aprender de ella. Al narrar este enfrentamiento, la película valora los afectos construidos, las estrategias de cuidado, los intentos de conocimiento a través de la observación de la trayectoria de la enfermedad y las nuevas percepciones que tienen los personajes en torno a la precariedad de la vida y su vulnerabilidad en la sociedad.A resenha analisa o filme Os primeiros soldados, de Rodrigo de Oliveira (Brasil, 2021). A película apresenta a vida de três personagens, ao longo do ano de 1983, no Brasil, às voltas com a descoberta da aids em suas vidas. Mostram-se suas redes de relações, seus planos, e particularmente as estratégias de compreensão e enfrentamento da doença. Na tradição de produções cinematográficas que enfocam os modos pelos quais a população LGBTQIAP+ enfrentou a aids, o filme recorta três pessoas comuns, que não lideram movimentos sociais, mas fazem esforços para compreender o que é a doença e como podem com ela aprender. Ao narrar esse enfrentamento, o filme valoriza os afetos construídos, as estratégias de cuidado, as tentativas de obter conhecimento pela observação da trajetória da doença, e as novas percepções que os personagens têm em torno da precariedade da vida e de sua vulnerabilidade na sociedade.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2023-03-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/359310.29397/reciis.v17i1.3593Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 17 No. 1 (2023): Dossier Healthcare Information and Communication Management; 225-230Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 17 Núm. 1 (2023): Dossier Gestión de la información y comunicación en salud; 225-230Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 17 No 1 (2023): Dossiê Gestão da informação e da comunicação em saúde; 225-230Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 17 n. 1 (2023): Dossiê Gestão da informação e da comunicação em saúde; 225-2301981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/3593/2591Copyright (c) 2023 Fernando Seffnerhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSeffner, Fernando2023-03-17T18:10:09Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/3593Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2023-03-17T18:10:09RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
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