Educational journey and thematic workshops as a constructivist training tools in clinical psychopharmacology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mattos, Mússio Pirajá
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1448
Resumo: The constructivism is a theory that allows us to conceive of knowledge as something that is not given but constructed through its action and interaction with the environment. This is an experience report of the use of educational journey and thematic workshops in the clinical psychopharmacology curriculum component as constructivist training tools in health. The educational journey allowed the integration of emotion-reason from the meanings perceived in contact with artistic productions. The clinic has expanded into care from the biopsychosocial practice, the humanization and the development of emotional intelligence. The thematic workshops provided complex learning and production of devices that allowed the experience of the host, bond, communication, sensitivity and empathy between the subjects. The use of these tools was assertive for stimulating the training through skills, interdisciplinarity and meaningful learning, as well as making the classroom environment pleasant and contributing to the construction of a professional profile that creates permanently.
id FIOCRUZ-6_f362e4aefc5b85c6642c1c6704f76026
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1448
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling Educational journey and thematic workshops as a constructivist training tools in clinical psychopharmacologyViaje educativo y talleres temáticos como herramientas de formación constructivista en psicofarmacología clínicaViagem educacional e oficinas temáticas como ferramentas de formação construtivista em psicofarmacologia clínicaMotion picturesInterdisciplinary communicationHealth EducationPsychopharmacologyActive methodology.Películas cinematográficasComunicación interdisciplinariaEducación en SaludPsicofarmacologíaMetodología activa.Filmes cinematográficosComunicação interdisciplinarEducação em SaúdePsicofarmacologiaMetodologia ativa.The constructivism is a theory that allows us to conceive of knowledge as something that is not given but constructed through its action and interaction with the environment. This is an experience report of the use of educational journey and thematic workshops in the clinical psychopharmacology curriculum component as constructivist training tools in health. The educational journey allowed the integration of emotion-reason from the meanings perceived in contact with artistic productions. The clinic has expanded into care from the biopsychosocial practice, the humanization and the development of emotional intelligence. The thematic workshops provided complex learning and production of devices that allowed the experience of the host, bond, communication, sensitivity and empathy between the subjects. The use of these tools was assertive for stimulating the training through skills, interdisciplinarity and meaningful learning, as well as making the classroom environment pleasant and contributing to the construction of a professional profile that creates permanently.El constructivismo es una teoría que permite concebir el conocimiento como algo que no es dado y sí construido, a través de su acción y de la interacción con el medio. Se trata de un relato de experiencia del uso del viaje educativo y talleres temáticos en el componente curricular psicofarmacología clínica, como herramientas de formación constructivista en salud. El viaje educativo permitió la integración emoción-razón a partir de los significados percibidos en contacto con producciones artísticas. La clínica se ha ampliado en el cuidado a partir de la práctica biopsicosocial, de la humanización y del desarrollo de la inteligencia emocional. Los talleres temáticos proporcionaron aprendizajes complejos y producción de dispositivos que permitieron la vivencia de la acogida, vínculo, comunicación, sensibilidad y empatía entre los sujetos. La utilización de estas herramientas fue asertiva por estimular la formación por medio de competencias, interdisciplinariedad y aprendizaje significativo, además de hacer el ambiente en el aula agradable y contribuir a la construcción de un perfil profesional que crea permanentemente.O construtivismo é uma teoria que permite conceber o conhecimento como algo que não é dado e sim construído, através de sua ação e da interação com o meio. Trata-se de um relato de experiência do uso da viagem educacional e oficinas temáticas no componente curricular psicofarmacologia clínica, como ferramentas de formação construtivista em saúde. A viagem educacional permitiu a integração emoção-razão a partir dos significados percebidos em contato com produções artísticas. A clínica tornou-se ampliada no cuidado a partir da prática biopsicossocial, da humanização e do desenvolvimento da inteligência emocional. As oficinas temáticas proporcionaram aprendizagens complexas e produção de dispositivos que permitiram a vivência do acolhimento, vínculo, comunicação, sensibilidade e empatia entre os sujeitos. A utilização dessas ferramentas foi assertiva por estimular a formação por meio de competências, interdisciplinaridade e aprendizagem significativa, além de tornar o ambiente em sala de aula agradável e contribuir para construção de um perfil profissional que cria permanentemente.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2018-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/144810.29397/reciis.v12i4.1448Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 12 No. 4 (2018)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 12 Núm. 4 (2018)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 12 No 4 (2018)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 12 n. 4 (2018)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1448/2235Mattos, Mússio Pirajáinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-12-24T14:17:01Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1448Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2018-12-24T14:17:01RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational journey and thematic workshops as a constructivist training tools in clinical psychopharmacology
Viaje educativo y talleres temáticos como herramientas de formación constructivista en psicofarmacología clínica
Viagem educacional e oficinas temáticas como ferramentas de formação construtivista em psicofarmacologia clínica
title Educational journey and thematic workshops as a constructivist training tools in clinical psychopharmacology
spellingShingle Educational journey and thematic workshops as a constructivist training tools in clinical psychopharmacology
Mattos, Mússio Pirajá
Motion pictures
Interdisciplinary communication
Health Education
Psychopharmacology
Active methodology.
Películas cinematográficas
Comunicación interdisciplinaria
Educación en Salud
Psicofarmacología
Metodología activa.
Filmes cinematográficos
Comunicação interdisciplinar
Educação em Saúde
Psicofarmacologia
Metodologia ativa.
title_short Educational journey and thematic workshops as a constructivist training tools in clinical psychopharmacology
title_full Educational journey and thematic workshops as a constructivist training tools in clinical psychopharmacology
title_fullStr Educational journey and thematic workshops as a constructivist training tools in clinical psychopharmacology
title_full_unstemmed Educational journey and thematic workshops as a constructivist training tools in clinical psychopharmacology
title_sort Educational journey and thematic workshops as a constructivist training tools in clinical psychopharmacology
author Mattos, Mússio Pirajá
author_facet Mattos, Mússio Pirajá
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mattos, Mússio Pirajá
dc.subject.por.fl_str_mv Motion pictures
Interdisciplinary communication
Health Education
Psychopharmacology
Active methodology.
Películas cinematográficas
Comunicación interdisciplinaria
Educación en Salud
Psicofarmacología
Metodología activa.
Filmes cinematográficos
Comunicação interdisciplinar
Educação em Saúde
Psicofarmacologia
Metodologia ativa.
topic Motion pictures
Interdisciplinary communication
Health Education
Psychopharmacology
Active methodology.
Películas cinematográficas
Comunicación interdisciplinaria
Educación en Salud
Psicofarmacología
Metodología activa.
Filmes cinematográficos
Comunicação interdisciplinar
Educação em Saúde
Psicofarmacologia
Metodologia ativa.
description The constructivism is a theory that allows us to conceive of knowledge as something that is not given but constructed through its action and interaction with the environment. This is an experience report of the use of educational journey and thematic workshops in the clinical psychopharmacology curriculum component as constructivist training tools in health. The educational journey allowed the integration of emotion-reason from the meanings perceived in contact with artistic productions. The clinic has expanded into care from the biopsychosocial practice, the humanization and the development of emotional intelligence. The thematic workshops provided complex learning and production of devices that allowed the experience of the host, bond, communication, sensitivity and empathy between the subjects. The use of these tools was assertive for stimulating the training through skills, interdisciplinarity and meaningful learning, as well as making the classroom environment pleasant and contributing to the construction of a professional profile that creates permanently.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1448
10.29397/reciis.v12i4.1448
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1448
identifier_str_mv 10.29397/reciis.v12i4.1448
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1448/2235
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 12 No. 4 (2018)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 12 Núm. 4 (2018)
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 12 No 4 (2018)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 12 n. 4 (2018)
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1798942466006581248