Open educational resources (OER) and new social practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonsales, Priscila
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1078
Resumo: According to UNESCO and Commonwealth of Learning, open educational resources (OER) are teaching, learning and research materials in any medium, digital or otherwise, that are in the public domain or have been released under an open license that permits free access, use, adaptation and redistribution by others. In the context of digital culture, OER create the opportunity for educators, students and even those are not formally tied to an educational institution to be involved in the creative process to develop and adapt educational resources. Governments and educational institutions can train teachers and students for collaborative production of texts, pictures and quality videos. With the opening of the materials on internet,the possibility of continuing education extends to the whole society.
id FIOCRUZ-6_ed11301c12e1a5a135701e9a49e355be
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1078
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling Open educational resources (OER) and new social practicesRecurso educativos abiertos (REA) y nuevas prácticas socialesRecursos educacionais abertos (REA) e novas práticas sociaisEducationEducation continuingTeachingDigital cultureAuthor rightsTextbooks.EducaciónEducación continuadaEnseñanzaCultura digitalDerecho autoralMaterial didáctico.EducaçãoEducação continuadaEnsinoCultura digitalDireito autoralMaterial didático.According to UNESCO and Commonwealth of Learning, open educational resources (OER) are teaching, learning and research materials in any medium, digital or otherwise, that are in the public domain or have been released under an open license that permits free access, use, adaptation and redistribution by others. In the context of digital culture, OER create the opportunity for educators, students and even those are not formally tied to an educational institution to be involved in the creative process to develop and adapt educational resources. Governments and educational institutions can train teachers and students for collaborative production of texts, pictures and quality videos. With the opening of the materials on internet,the possibility of continuing education extends to the whole society.Según la definición de la UNESCO y del Commonwealth of Learning, recursos educativos abiertos (REA) son materiales de enseñanza, aprendizaje, y investigación disponibles en cualquier medio o soporte, de preferencia en las plataformas o formatos abiertos (software libre), que están en el dominio público o bajo licencias abiertas, lo que les permite ser utilizados o adaptados por otros. En el contexto de la cultura digital, REA crea la oportunidad para que los educadores, estudiantes e incluso aquellos que no están vinculados formalmente a una institución educativa participen del proceso creativo para desarrollar y adaptar los recursos educativos. Los gobiernos y las instituciones educativas pueden formar profesores y estudiantes para la producción colaborativa de textos, fotos y videos de calidad. Con la apertura de los materiales en internet, la posibilidad de la educación continuada se extiende a toda la sociedad.Segundo definição da Unesco e da Commonwelth of Learning, recursos educacionais abertos (REA) são materiais de ensino, aprendizado e pesquisa, disponíveis em qualquer suporte ou mídia, preferencialmente em plataformas ou formatos livres (software livre), que estejam sob domínio público ou licenciados de maneira aberta, permitindo que sejam utilizados ou adaptados por terceiros. No contexto da cultura digital, os REA criam a oportunidade para que educadores, estudantes e mesmo aqueles não estejam formalmente vinculados a uma instituição de ensino se envolvam no processo criativo de desenvolver e adaptar recursos educacionais. Governos e instituições de ensino podem formar professores e alunos para a produção colaborativa de textos, imagens e vídeos de qualidade. Com a abertura dos materiais na internet, a possibilidade de formação continuada se expande a toda a sociedade.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2016-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de convidadoapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/107810.29397/reciis.v10i1.1078Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 10 No. 1 (2016)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 10 Núm. 1 (2016)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 10 No 1 (2016)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 10 n. 1 (2016)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1078/pdf_1978Copyright (c) 2016 O autor retém, sem restrições dos direitos sobre sua obra.info:eu-repo/semantics/openAccessGonsales, Priscila2018-03-15T17:49:40Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1078Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2018-03-15T17:49:40RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Open educational resources (OER) and new social practices
Recurso educativos abiertos (REA) y nuevas prácticas sociales
Recursos educacionais abertos (REA) e novas práticas sociais
title Open educational resources (OER) and new social practices
spellingShingle Open educational resources (OER) and new social practices
Gonsales, Priscila
Education
Education continuing
Teaching
Digital culture
Author rights
Textbooks.
Educación
Educación continuada
Enseñanza
Cultura digital
Derecho autoral
Material didáctico.
Educação
Educação continuada
Ensino
Cultura digital
Direito autoral
Material didático.
title_short Open educational resources (OER) and new social practices
title_full Open educational resources (OER) and new social practices
title_fullStr Open educational resources (OER) and new social practices
title_full_unstemmed Open educational resources (OER) and new social practices
title_sort Open educational resources (OER) and new social practices
author Gonsales, Priscila
author_facet Gonsales, Priscila
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonsales, Priscila
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Education continuing
Teaching
Digital culture
Author rights
Textbooks.
Educación
Educación continuada
Enseñanza
Cultura digital
Derecho autoral
Material didáctico.
Educação
Educação continuada
Ensino
Cultura digital
Direito autoral
Material didático.
topic Education
Education continuing
Teaching
Digital culture
Author rights
Textbooks.
Educación
Educación continuada
Enseñanza
Cultura digital
Derecho autoral
Material didáctico.
Educação
Educação continuada
Ensino
Cultura digital
Direito autoral
Material didático.
description According to UNESCO and Commonwealth of Learning, open educational resources (OER) are teaching, learning and research materials in any medium, digital or otherwise, that are in the public domain or have been released under an open license that permits free access, use, adaptation and redistribution by others. In the context of digital culture, OER create the opportunity for educators, students and even those are not formally tied to an educational institution to be involved in the creative process to develop and adapt educational resources. Governments and educational institutions can train teachers and students for collaborative production of texts, pictures and quality videos. With the opening of the materials on internet,the possibility of continuing education extends to the whole society.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo de convidado
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1078
10.29397/reciis.v10i1.1078
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1078
identifier_str_mv 10.29397/reciis.v10i1.1078
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1078/pdf_1978
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 O autor retém, sem restrições dos direitos sobre sua obra.
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 O autor retém, sem restrições dos direitos sobre sua obra.
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 10 No. 1 (2016)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 10 Núm. 1 (2016)
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 10 No 1 (2016)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 10 n. 1 (2016)
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1798942464790233088