Open educational resources (OER) and new social practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RECIIS (Online) |
Texto Completo: | https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1078 |
Resumo: | According to UNESCO and Commonwealth of Learning, open educational resources (OER) are teaching, learning and research materials in any medium, digital or otherwise, that are in the public domain or have been released under an open license that permits free access, use, adaptation and redistribution by others. In the context of digital culture, OER create the opportunity for educators, students and even those are not formally tied to an educational institution to be involved in the creative process to develop and adapt educational resources. Governments and educational institutions can train teachers and students for collaborative production of texts, pictures and quality videos. With the opening of the materials on internet,the possibility of continuing education extends to the whole society. |
id |
FIOCRUZ-6_ed11301c12e1a5a135701e9a49e355be |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1078 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-6 |
network_name_str |
RECIIS (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Open educational resources (OER) and new social practicesRecurso educativos abiertos (REA) y nuevas prácticas socialesRecursos educacionais abertos (REA) e novas práticas sociaisEducationEducation continuingTeachingDigital cultureAuthor rightsTextbooks.EducaciónEducación continuadaEnseñanzaCultura digitalDerecho autoralMaterial didáctico.EducaçãoEducação continuadaEnsinoCultura digitalDireito autoralMaterial didático.According to UNESCO and Commonwealth of Learning, open educational resources (OER) are teaching, learning and research materials in any medium, digital or otherwise, that are in the public domain or have been released under an open license that permits free access, use, adaptation and redistribution by others. In the context of digital culture, OER create the opportunity for educators, students and even those are not formally tied to an educational institution to be involved in the creative process to develop and adapt educational resources. Governments and educational institutions can train teachers and students for collaborative production of texts, pictures and quality videos. With the opening of the materials on internet,the possibility of continuing education extends to the whole society.Según la definición de la UNESCO y del Commonwealth of Learning, recursos educativos abiertos (REA) son materiales de enseñanza, aprendizaje, y investigación disponibles en cualquier medio o soporte, de preferencia en las plataformas o formatos abiertos (software libre), que están en el dominio público o bajo licencias abiertas, lo que les permite ser utilizados o adaptados por otros. En el contexto de la cultura digital, REA crea la oportunidad para que los educadores, estudiantes e incluso aquellos que no están vinculados formalmente a una institución educativa participen del proceso creativo para desarrollar y adaptar los recursos educativos. Los gobiernos y las instituciones educativas pueden formar profesores y estudiantes para la producción colaborativa de textos, fotos y videos de calidad. Con la apertura de los materiales en internet, la posibilidad de la educación continuada se extiende a toda la sociedad.Segundo definição da Unesco e da Commonwelth of Learning, recursos educacionais abertos (REA) são materiais de ensino, aprendizado e pesquisa, disponíveis em qualquer suporte ou mídia, preferencialmente em plataformas ou formatos livres (software livre), que estejam sob domínio público ou licenciados de maneira aberta, permitindo que sejam utilizados ou adaptados por terceiros. No contexto da cultura digital, os REA criam a oportunidade para que educadores, estudantes e mesmo aqueles não estejam formalmente vinculados a uma instituição de ensino se envolvam no processo criativo de desenvolver e adaptar recursos educacionais. Governos e instituições de ensino podem formar professores e alunos para a produção colaborativa de textos, imagens e vídeos de qualidade. Com a abertura dos materiais na internet, a possibilidade de formação continuada se expande a toda a sociedade.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2016-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de convidadoapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/107810.29397/reciis.v10i1.1078Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 10 No. 1 (2016)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 10 Núm. 1 (2016)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 10 No 1 (2016)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 10 n. 1 (2016)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1078/pdf_1978Copyright (c) 2016 O autor retém, sem restrições dos direitos sobre sua obra.info:eu-repo/semantics/openAccessGonsales, Priscila2018-03-15T17:49:40Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1078Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2018-03-15T17:49:40RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Open educational resources (OER) and new social practices Recurso educativos abiertos (REA) y nuevas prácticas sociales Recursos educacionais abertos (REA) e novas práticas sociais |
title |
Open educational resources (OER) and new social practices |
spellingShingle |
Open educational resources (OER) and new social practices Gonsales, Priscila Education Education continuing Teaching Digital culture Author rights Textbooks. Educación Educación continuada Enseñanza Cultura digital Derecho autoral Material didáctico. Educação Educação continuada Ensino Cultura digital Direito autoral Material didático. |
title_short |
Open educational resources (OER) and new social practices |
title_full |
Open educational resources (OER) and new social practices |
title_fullStr |
Open educational resources (OER) and new social practices |
title_full_unstemmed |
Open educational resources (OER) and new social practices |
title_sort |
Open educational resources (OER) and new social practices |
author |
Gonsales, Priscila |
author_facet |
Gonsales, Priscila |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonsales, Priscila |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Education continuing Teaching Digital culture Author rights Textbooks. Educación Educación continuada Enseñanza Cultura digital Derecho autoral Material didáctico. Educação Educação continuada Ensino Cultura digital Direito autoral Material didático. |
topic |
Education Education continuing Teaching Digital culture Author rights Textbooks. Educación Educación continuada Enseñanza Cultura digital Derecho autoral Material didáctico. Educação Educação continuada Ensino Cultura digital Direito autoral Material didático. |
description |
According to UNESCO and Commonwealth of Learning, open educational resources (OER) are teaching, learning and research materials in any medium, digital or otherwise, that are in the public domain or have been released under an open license that permits free access, use, adaptation and redistribution by others. In the context of digital culture, OER create the opportunity for educators, students and even those are not formally tied to an educational institution to be involved in the creative process to develop and adapt educational resources. Governments and educational institutions can train teachers and students for collaborative production of texts, pictures and quality videos. With the opening of the materials on internet,the possibility of continuing education extends to the whole society. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo de convidado |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1078 10.29397/reciis.v10i1.1078 |
url |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1078 |
identifier_str_mv |
10.29397/reciis.v10i1.1078 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1078/pdf_1978 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 O autor retém, sem restrições dos direitos sobre sua obra. info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 O autor retém, sem restrições dos direitos sobre sua obra. |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 10 No. 1 (2016) Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 10 Núm. 1 (2016) Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 10 No 1 (2016) Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 10 n. 1 (2016) 1981-6278 reponame:RECIIS (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
RECIIS (Online) |
collection |
RECIIS (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
reciis@icict.fiocruz.br |
_version_ |
1798942464790233088 |