Interaction in virtual learning environments: an analysis of two discussion forums
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | RECIIS (Online) |
Texto Completo: | https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/810 |
Resumo: | The role of interaction in constructing knowledge in discussion forums in virtual learning environments (VLE) is often supported by students' reports regarding their experiences in such forums. This paper aims to describe the interaction and knowledge construction patterns in an online forum, based on the social network theory and on cognitive levels of increasing complexity. The classification of cognitive levels (SOLO taxonomy) was used as a theoretical framework when analyzing the data. We noticed that the number of messages posted, sent and received varied among the forums, which resulted in variations in centrality measures of those forums. The tutor participated actively in forum I. He interacted with the students throughout the activity. Such activity was restricted in forum II, where the tutor was limited to posting the initial and closing messages of the forum. This has not resulted in significant changes in student's interaction, unlike scientific literature which associates greater participation by the tutor with greater interaction between participants. |
id |
FIOCRUZ-6_efedcde7af19adeb9bb61e6a3b46e34f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/810 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-6 |
network_name_str |
RECIIS (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Interaction in virtual learning environments: an analysis of two discussion forumsInteração nos ambientes virtuais de aprendizagem: análise de dois fóruns de discussãoVirtual learning environmentdistance learninginteractionasynchronous communicationtaxonomyambiente virtual de aprendizagemeducação à distânciainteraçãocomunicação assíncronataxonomiaThe role of interaction in constructing knowledge in discussion forums in virtual learning environments (VLE) is often supported by students' reports regarding their experiences in such forums. This paper aims to describe the interaction and knowledge construction patterns in an online forum, based on the social network theory and on cognitive levels of increasing complexity. The classification of cognitive levels (SOLO taxonomy) was used as a theoretical framework when analyzing the data. We noticed that the number of messages posted, sent and received varied among the forums, which resulted in variations in centrality measures of those forums. The tutor participated actively in forum I. He interacted with the students throughout the activity. Such activity was restricted in forum II, where the tutor was limited to posting the initial and closing messages of the forum. This has not resulted in significant changes in student's interaction, unlike scientific literature which associates greater participation by the tutor with greater interaction between participants.O papel da interação na construção do conhecimento nos fóruns de discussão em ambientes virtuais de aprendizagem (AVA) apóia-se na maioria das vezes nos relatos de alunos acerca da sua experiência nesses fóruns. Este trabalho busca descrever os padrões de interação e de construção do conhecimento em um fórum online baseado na teoria das redes sociais e nos níveis cognitivos de complexidade crescente. Utilizou-se como marco teórico a classificação dos níveis cognitivos (Taxonomia SOLO) para análise dos dados. Observou-se que o número de mensagens postadas, enviadas e recebidas variou entre os fóruns, implicando em variações nas medidas de centralidade dos fóruns. A participação do tutor foi ativa no fórum I, interagindo com os alunos ao longo da atividade, e restrita no fórum III, limitando-se à postagem da mensagem inicial e de encerramento do fórum. Isto não resultou em mudanças significativas na interação dos alunos, divergindo da literatura científica que associa uma maior participação do tutor à maior interação entre os participantes.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2009-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/81010.3395/reciis.v3i2.810Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 3 No. 2 (2009)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 3 Núm. 2 (2009)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 3 No 2 (2009)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 3 n. 2 (2009)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporenghttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/810/1452https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/810/1711Laguardia, JosuéMachado, Rejane RamosCoutinho, Elianainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-08-11T14:24:53Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/810Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2022-08-11T14:24:53RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interaction in virtual learning environments: an analysis of two discussion forums Interação nos ambientes virtuais de aprendizagem: análise de dois fóruns de discussão |
title |
Interaction in virtual learning environments: an analysis of two discussion forums |
spellingShingle |
Interaction in virtual learning environments: an analysis of two discussion forums Laguardia, Josué Virtual learning environment distance learning interaction asynchronous communication taxonomy ambiente virtual de aprendizagem educação à distância interação comunicação assíncrona taxonomia |
title_short |
Interaction in virtual learning environments: an analysis of two discussion forums |
title_full |
Interaction in virtual learning environments: an analysis of two discussion forums |
title_fullStr |
Interaction in virtual learning environments: an analysis of two discussion forums |
title_full_unstemmed |
Interaction in virtual learning environments: an analysis of two discussion forums |
title_sort |
Interaction in virtual learning environments: an analysis of two discussion forums |
author |
Laguardia, Josué |
author_facet |
Laguardia, Josué Machado, Rejane Ramos Coutinho, Eliana |
author_role |
author |
author2 |
Machado, Rejane Ramos Coutinho, Eliana |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Laguardia, Josué Machado, Rejane Ramos Coutinho, Eliana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Virtual learning environment distance learning interaction asynchronous communication taxonomy ambiente virtual de aprendizagem educação à distância interação comunicação assíncrona taxonomia |
topic |
Virtual learning environment distance learning interaction asynchronous communication taxonomy ambiente virtual de aprendizagem educação à distância interação comunicação assíncrona taxonomia |
description |
The role of interaction in constructing knowledge in discussion forums in virtual learning environments (VLE) is often supported by students' reports regarding their experiences in such forums. This paper aims to describe the interaction and knowledge construction patterns in an online forum, based on the social network theory and on cognitive levels of increasing complexity. The classification of cognitive levels (SOLO taxonomy) was used as a theoretical framework when analyzing the data. We noticed that the number of messages posted, sent and received varied among the forums, which resulted in variations in centrality measures of those forums. The tutor participated actively in forum I. He interacted with the students throughout the activity. Such activity was restricted in forum II, where the tutor was limited to posting the initial and closing messages of the forum. This has not resulted in significant changes in student's interaction, unlike scientific literature which associates greater participation by the tutor with greater interaction between participants. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/810 10.3395/reciis.v3i2.810 |
url |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/810 |
identifier_str_mv |
10.3395/reciis.v3i2.810 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/810/1452 https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/810/1711 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 3 No. 2 (2009) Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 3 Núm. 2 (2009) Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 3 No 2 (2009) Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 3 n. 2 (2009) 1981-6278 reponame:RECIIS (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
RECIIS (Online) |
collection |
RECIIS (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
reciis@icict.fiocruz.br |
_version_ |
1798942463571787776 |