Interaction in virtual learning environments: an analysis of two discussion forums

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Laguardia, Josué
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Machado, Rejane Ramos, Coutinho, Eliana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/810
Resumo: The role of interaction in constructing knowledge in discussion forums in virtual learning environments (VLE) is often supported by students' reports regarding their experiences in such forums. This paper aims to describe the interaction and knowledge construction patterns in an online forum, based on the social network theory and on cognitive levels of increasing complexity. The classification of cognitive levels (SOLO taxonomy) was used as a theoretical framework when analyzing the data. We noticed that the number of messages posted, sent and received varied among the forums, which resulted in variations in centrality measures of those forums. The tutor participated actively in forum I. He interacted with the students throughout the activity. Such activity was restricted in forum II, where the tutor was limited to posting the initial and closing messages of the forum. This has not resulted in significant changes in student's interaction, unlike scientific literature which associates greater participation by the tutor with greater interaction between participants.
id FIOCRUZ-6_efedcde7af19adeb9bb61e6a3b46e34f
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/810
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling Interaction in virtual learning environments: an analysis of two discussion forumsInteração nos ambientes virtuais de aprendizagem: análise de dois fóruns de discussãoVirtual learning environmentdistance learninginteractionasynchronous communicationtaxonomyambiente virtual de aprendizagemeducação à distânciainteraçãocomunicação assíncronataxonomiaThe role of interaction in constructing knowledge in discussion forums in virtual learning environments (VLE) is often supported by students' reports regarding their experiences in such forums. This paper aims to describe the interaction and knowledge construction patterns in an online forum, based on the social network theory and on cognitive levels of increasing complexity. The classification of cognitive levels (SOLO taxonomy) was used as a theoretical framework when analyzing the data. We noticed that the number of messages posted, sent and received varied among the forums, which resulted in variations in centrality measures of those forums. The tutor participated actively in forum I. He interacted with the students throughout the activity. Such activity was restricted in forum II, where the tutor was limited to posting the initial and closing messages of the forum. This has not resulted in significant changes in student's interaction, unlike scientific literature which associates greater participation by the tutor with greater interaction between participants.O papel da interação na construção do conhecimento nos fóruns de discussão em ambientes virtuais de aprendizagem (AVA) apóia-se na maioria das vezes nos relatos de alunos acerca da sua experiência nesses fóruns. Este trabalho busca descrever os padrões de interação e de construção do conhecimento em um fórum online baseado na teoria das redes sociais e nos níveis cognitivos de complexidade crescente. Utilizou-se como marco teórico a classificação dos níveis cognitivos (Taxonomia SOLO) para análise dos dados. Observou-se que o número de mensagens postadas, enviadas e recebidas variou entre os fóruns, implicando em variações nas medidas de centralidade dos fóruns. A participação do tutor foi ativa no fórum I, interagindo com os alunos ao longo da atividade, e restrita no fórum III, limitando-se à postagem da mensagem inicial e de encerramento do fórum. Isto não resultou em mudanças significativas na interação dos alunos, divergindo da literatura científica que associa uma maior participação do tutor à maior interação entre os participantes.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2009-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/81010.3395/reciis.v3i2.810Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 3 No. 2 (2009)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 3 Núm. 2 (2009)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 3 No 2 (2009)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 3 n. 2 (2009)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporenghttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/810/1452https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/810/1711Laguardia, JosuéMachado, Rejane RamosCoutinho, Elianainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-08-11T14:24:53Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/810Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2022-08-11T14:24:53RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Interaction in virtual learning environments: an analysis of two discussion forums
Interação nos ambientes virtuais de aprendizagem: análise de dois fóruns de discussão
title Interaction in virtual learning environments: an analysis of two discussion forums
spellingShingle Interaction in virtual learning environments: an analysis of two discussion forums
Laguardia, Josué
Virtual learning environment
distance learning
interaction
asynchronous communication
taxonomy
ambiente virtual de aprendizagem
educação à distância
interação
comunicação assíncrona
taxonomia
title_short Interaction in virtual learning environments: an analysis of two discussion forums
title_full Interaction in virtual learning environments: an analysis of two discussion forums
title_fullStr Interaction in virtual learning environments: an analysis of two discussion forums
title_full_unstemmed Interaction in virtual learning environments: an analysis of two discussion forums
title_sort Interaction in virtual learning environments: an analysis of two discussion forums
author Laguardia, Josué
author_facet Laguardia, Josué
Machado, Rejane Ramos
Coutinho, Eliana
author_role author
author2 Machado, Rejane Ramos
Coutinho, Eliana
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Laguardia, Josué
Machado, Rejane Ramos
Coutinho, Eliana
dc.subject.por.fl_str_mv Virtual learning environment
distance learning
interaction
asynchronous communication
taxonomy
ambiente virtual de aprendizagem
educação à distância
interação
comunicação assíncrona
taxonomia
topic Virtual learning environment
distance learning
interaction
asynchronous communication
taxonomy
ambiente virtual de aprendizagem
educação à distância
interação
comunicação assíncrona
taxonomia
description The role of interaction in constructing knowledge in discussion forums in virtual learning environments (VLE) is often supported by students' reports regarding their experiences in such forums. This paper aims to describe the interaction and knowledge construction patterns in an online forum, based on the social network theory and on cognitive levels of increasing complexity. The classification of cognitive levels (SOLO taxonomy) was used as a theoretical framework when analyzing the data. We noticed that the number of messages posted, sent and received varied among the forums, which resulted in variations in centrality measures of those forums. The tutor participated actively in forum I. He interacted with the students throughout the activity. Such activity was restricted in forum II, where the tutor was limited to posting the initial and closing messages of the forum. This has not resulted in significant changes in student's interaction, unlike scientific literature which associates greater participation by the tutor with greater interaction between participants.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/810
10.3395/reciis.v3i2.810
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/810
identifier_str_mv 10.3395/reciis.v3i2.810
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/810/1452
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/810/1711
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 3 No. 2 (2009)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 3 Núm. 2 (2009)
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 3 No 2 (2009)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 3 n. 2 (2009)
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1798942463571787776