Inovações Tecnológicas na Infraestrutura Educacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dal'Bosco Re, Talita
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Fernandes Gonçalves, Davi Gabriel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos do FNDE
Texto Completo: https://www.fnde.gov.br/publicacoes/index.php/cadernosFNDE/article/view/11
Resumo: The National Fund for the Development of Education, through the Plan of Articulated Actions, provides financial assistance for construction, expansion and renovation of educational environments. Due to the large volume of works agreed each year, it is important to search for continuous improvements in the operationalization of these instruments aiming at the conclusion of these works. In this way, Building Information Modeling (BIM) enters the scene, where the implementation of this methodology will provide a better application of public resources, in addition to transparency and control of expenses. Therefore, having as a case study the works agreed by the municipality, this research seeks to collect data on the need and propose an implementation roadmap to encourage the adoption of BIM in the FNDE.
id FNDE_cb7a5358e6ea30625cdefd3df84842c2
oai_identifier_str oai:ojs2.bomfim.fnde.gov.br:article/11
network_acronym_str FNDE
network_name_str Cadernos do FNDE
repository_id_str
spelling Inovações Tecnológicas na Infraestrutura EducacionalTechnological Innovations in Educational InfrastructurePlano de Ações Articuladas (PAR)Obras PúblicasImplementação BIMBuilding Information ModelingModelagem da Informação da ConstruçãoThe National Fund for the Development of Education, through the Plan of Articulated Actions, provides financial assistance for construction, expansion and renovation of educational environments. Due to the large volume of works agreed each year, it is important to search for continuous improvements in the operationalization of these instruments aiming at the conclusion of these works. In this way, Building Information Modeling (BIM) enters the scene, where the implementation of this methodology will provide a better application of public resources, in addition to transparency and control of expenses. Therefore, having as a case study the works agreed by the municipality, this research seeks to collect data on the need and propose an implementation roadmap to encourage the adoption of BIM in the FNDE.O Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação, por meio do Plano de Ações Articuladas, presta assistência financeira para ações de construção, ampliação e reforma de ambientes educacionais. Devido ao seu grande volume de obras pactuadas a cada ano, torna-se importante a busca por melhorias contínuas na operacionalização destes instrumentos visando a conclusão destas obras. Desta forma, entra em cena o Building Information Modeling (BIM), onde a implementação desta metodologia proporcionará uma melhor aplicação dos recursos públicos, além de transparência e controle dos gastos. Portanto, tendo como estudo de caso as obras pactuadas pela autarquia busca-se nesta pesquisa levantar dados da necessidade e propor roteiro de implementação para incentivar a adoção do BIM no FNDE.Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação2021-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstrutura da publicaçãoapplication/pdfhttps://www.fnde.gov.br/publicacoes/index.php/cadernosFNDE/article/view/1110.5281/zenodo.6425337Cadernos do FNDE; Vol. 2 No. 4 (2021): Revolution and transformation in education: new technologies and innovations in work processes; 15-40Cadernos do FNDE ; v. 2 n. 4 (2021): Revolução e transformação na educação: novas tecnologias e inovações nos processos de trabalho; 15-40Cuadernos FNDE; Vol. 2 Núm. 4 (2021): Revolución y transformación en la educación: nuevas tecnologías e innovaciones en los procesos de trabajo; 15-402675-1925ark:/31127/cfnde.v2i4reponame:Cadernos do FNDEinstname:Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE)instacron:FNDEporhttps://www.fnde.gov.br/publicacoes/index.php/cadernosFNDE/article/view/11/2Copyright (c) 2021 Cadernos do FNDE https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDal'Bosco Re, TalitaFernandes Gonçalves, Davi Gabriel2022-10-13T13:56:04Zoai:ojs2.bomfim.fnde.gov.br:article/11Revistahttps://www.fnde.gov.br/publicacoes/index.php/cadernosFNDE/indexPUBhttps://www.fnde.gov.br/publicacoes/index.php/cadernosFNDE/oaicadernosfnde@gmail.com || danilo.costa@fnde.gov.br2675-19252675-1925opendoar:2022-10-13T13:56:04Cadernos do FNDE - Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE)false
dc.title.none.fl_str_mv Inovações Tecnológicas na Infraestrutura Educacional
Technological Innovations in Educational Infrastructure
title Inovações Tecnológicas na Infraestrutura Educacional
spellingShingle Inovações Tecnológicas na Infraestrutura Educacional
Dal'Bosco Re, Talita
Plano de Ações Articuladas (PAR)
Obras Públicas
Implementação BIM
Building Information Modeling
Modelagem da Informação da Construção
title_short Inovações Tecnológicas na Infraestrutura Educacional
title_full Inovações Tecnológicas na Infraestrutura Educacional
title_fullStr Inovações Tecnológicas na Infraestrutura Educacional
title_full_unstemmed Inovações Tecnológicas na Infraestrutura Educacional
title_sort Inovações Tecnológicas na Infraestrutura Educacional
author Dal'Bosco Re, Talita
author_facet Dal'Bosco Re, Talita
Fernandes Gonçalves, Davi Gabriel
author_role author
author2 Fernandes Gonçalves, Davi Gabriel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dal'Bosco Re, Talita
Fernandes Gonçalves, Davi Gabriel
dc.subject.por.fl_str_mv Plano de Ações Articuladas (PAR)
Obras Públicas
Implementação BIM
Building Information Modeling
Modelagem da Informação da Construção
topic Plano de Ações Articuladas (PAR)
Obras Públicas
Implementação BIM
Building Information Modeling
Modelagem da Informação da Construção
description The National Fund for the Development of Education, through the Plan of Articulated Actions, provides financial assistance for construction, expansion and renovation of educational environments. Due to the large volume of works agreed each year, it is important to search for continuous improvements in the operationalization of these instruments aiming at the conclusion of these works. In this way, Building Information Modeling (BIM) enters the scene, where the implementation of this methodology will provide a better application of public resources, in addition to transparency and control of expenses. Therefore, having as a case study the works agreed by the municipality, this research seeks to collect data on the need and propose an implementation roadmap to encourage the adoption of BIM in the FNDE.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Estrutura da publicação
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.fnde.gov.br/publicacoes/index.php/cadernosFNDE/article/view/11
10.5281/zenodo.6425337
url https://www.fnde.gov.br/publicacoes/index.php/cadernosFNDE/article/view/11
identifier_str_mv 10.5281/zenodo.6425337
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.fnde.gov.br/publicacoes/index.php/cadernosFNDE/article/view/11/2
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Cadernos do FNDE
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Cadernos do FNDE
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação
publisher.none.fl_str_mv Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos do FNDE; Vol. 2 No. 4 (2021): Revolution and transformation in education: new technologies and innovations in work processes; 15-40
Cadernos do FNDE ; v. 2 n. 4 (2021): Revolução e transformação na educação: novas tecnologias e inovações nos processos de trabalho; 15-40
Cuadernos FNDE; Vol. 2 Núm. 4 (2021): Revolución y transformación en la educación: nuevas tecnologías e innovaciones en los procesos de trabajo; 15-40
2675-1925
ark:/31127/cfnde.v2i4
reponame:Cadernos do FNDE
instname:Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE)
instacron:FNDE
instname_str Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE)
instacron_str FNDE
institution FNDE
reponame_str Cadernos do FNDE
collection Cadernos do FNDE
repository.name.fl_str_mv Cadernos do FNDE - Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE)
repository.mail.fl_str_mv cadernosfnde@gmail.com || danilo.costa@fnde.gov.br
_version_ 1797048104037384192