Inovações Tecnológicas na Infraestrutura Educacional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos do FNDE |
Texto Completo: | https://www.fnde.gov.br/publicacoes/index.php/cadernosFNDE/article/view/11 |
Resumo: | The National Fund for the Development of Education, through the Plan of Articulated Actions, provides financial assistance for construction, expansion and renovation of educational environments. Due to the large volume of works agreed each year, it is important to search for continuous improvements in the operationalization of these instruments aiming at the conclusion of these works. In this way, Building Information Modeling (BIM) enters the scene, where the implementation of this methodology will provide a better application of public resources, in addition to transparency and control of expenses. Therefore, having as a case study the works agreed by the municipality, this research seeks to collect data on the need and propose an implementation roadmap to encourage the adoption of BIM in the FNDE. |
id |
FNDE_cb7a5358e6ea30625cdefd3df84842c2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.bomfim.fnde.gov.br:article/11 |
network_acronym_str |
FNDE |
network_name_str |
Cadernos do FNDE |
repository_id_str |
|
spelling |
Inovações Tecnológicas na Infraestrutura EducacionalTechnological Innovations in Educational InfrastructurePlano de Ações Articuladas (PAR)Obras PúblicasImplementação BIMBuilding Information ModelingModelagem da Informação da ConstruçãoThe National Fund for the Development of Education, through the Plan of Articulated Actions, provides financial assistance for construction, expansion and renovation of educational environments. Due to the large volume of works agreed each year, it is important to search for continuous improvements in the operationalization of these instruments aiming at the conclusion of these works. In this way, Building Information Modeling (BIM) enters the scene, where the implementation of this methodology will provide a better application of public resources, in addition to transparency and control of expenses. Therefore, having as a case study the works agreed by the municipality, this research seeks to collect data on the need and propose an implementation roadmap to encourage the adoption of BIM in the FNDE.O Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação, por meio do Plano de Ações Articuladas, presta assistência financeira para ações de construção, ampliação e reforma de ambientes educacionais. Devido ao seu grande volume de obras pactuadas a cada ano, torna-se importante a busca por melhorias contínuas na operacionalização destes instrumentos visando a conclusão destas obras. Desta forma, entra em cena o Building Information Modeling (BIM), onde a implementação desta metodologia proporcionará uma melhor aplicação dos recursos públicos, além de transparência e controle dos gastos. Portanto, tendo como estudo de caso as obras pactuadas pela autarquia busca-se nesta pesquisa levantar dados da necessidade e propor roteiro de implementação para incentivar a adoção do BIM no FNDE.Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação2021-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstrutura da publicaçãoapplication/pdfhttps://www.fnde.gov.br/publicacoes/index.php/cadernosFNDE/article/view/1110.5281/zenodo.6425337Cadernos do FNDE; Vol. 2 No. 4 (2021): Revolution and transformation in education: new technologies and innovations in work processes; 15-40Cadernos do FNDE ; v. 2 n. 4 (2021): Revolução e transformação na educação: novas tecnologias e inovações nos processos de trabalho; 15-40Cuadernos FNDE; Vol. 2 Núm. 4 (2021): Revolución y transformación en la educación: nuevas tecnologías e innovaciones en los procesos de trabajo; 15-402675-1925ark:/31127/cfnde.v2i4reponame:Cadernos do FNDEinstname:Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE)instacron:FNDEporhttps://www.fnde.gov.br/publicacoes/index.php/cadernosFNDE/article/view/11/2Copyright (c) 2021 Cadernos do FNDE https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDal'Bosco Re, TalitaFernandes Gonçalves, Davi Gabriel2022-10-13T13:56:04Zoai:ojs2.bomfim.fnde.gov.br:article/11Revistahttps://www.fnde.gov.br/publicacoes/index.php/cadernosFNDE/indexPUBhttps://www.fnde.gov.br/publicacoes/index.php/cadernosFNDE/oaicadernosfnde@gmail.com || danilo.costa@fnde.gov.br2675-19252675-1925opendoar:2022-10-13T13:56:04Cadernos do FNDE - Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Inovações Tecnológicas na Infraestrutura Educacional Technological Innovations in Educational Infrastructure |
title |
Inovações Tecnológicas na Infraestrutura Educacional |
spellingShingle |
Inovações Tecnológicas na Infraestrutura Educacional Dal'Bosco Re, Talita Plano de Ações Articuladas (PAR) Obras Públicas Implementação BIM Building Information Modeling Modelagem da Informação da Construção |
title_short |
Inovações Tecnológicas na Infraestrutura Educacional |
title_full |
Inovações Tecnológicas na Infraestrutura Educacional |
title_fullStr |
Inovações Tecnológicas na Infraestrutura Educacional |
title_full_unstemmed |
Inovações Tecnológicas na Infraestrutura Educacional |
title_sort |
Inovações Tecnológicas na Infraestrutura Educacional |
author |
Dal'Bosco Re, Talita |
author_facet |
Dal'Bosco Re, Talita Fernandes Gonçalves, Davi Gabriel |
author_role |
author |
author2 |
Fernandes Gonçalves, Davi Gabriel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dal'Bosco Re, Talita Fernandes Gonçalves, Davi Gabriel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Plano de Ações Articuladas (PAR) Obras Públicas Implementação BIM Building Information Modeling Modelagem da Informação da Construção |
topic |
Plano de Ações Articuladas (PAR) Obras Públicas Implementação BIM Building Information Modeling Modelagem da Informação da Construção |
description |
The National Fund for the Development of Education, through the Plan of Articulated Actions, provides financial assistance for construction, expansion and renovation of educational environments. Due to the large volume of works agreed each year, it is important to search for continuous improvements in the operationalization of these instruments aiming at the conclusion of these works. In this way, Building Information Modeling (BIM) enters the scene, where the implementation of this methodology will provide a better application of public resources, in addition to transparency and control of expenses. Therefore, having as a case study the works agreed by the municipality, this research seeks to collect data on the need and propose an implementation roadmap to encourage the adoption of BIM in the FNDE. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Estrutura da publicação |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.fnde.gov.br/publicacoes/index.php/cadernosFNDE/article/view/11 10.5281/zenodo.6425337 |
url |
https://www.fnde.gov.br/publicacoes/index.php/cadernosFNDE/article/view/11 |
identifier_str_mv |
10.5281/zenodo.6425337 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.fnde.gov.br/publicacoes/index.php/cadernosFNDE/article/view/11/2 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cadernos do FNDE https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cadernos do FNDE https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos do FNDE; Vol. 2 No. 4 (2021): Revolution and transformation in education: new technologies and innovations in work processes; 15-40 Cadernos do FNDE ; v. 2 n. 4 (2021): Revolução e transformação na educação: novas tecnologias e inovações nos processos de trabalho; 15-40 Cuadernos FNDE; Vol. 2 Núm. 4 (2021): Revolución y transformación en la educación: nuevas tecnologías e innovaciones en los procesos de trabajo; 15-40 2675-1925 ark:/31127/cfnde.v2i4 reponame:Cadernos do FNDE instname:Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE) instacron:FNDE |
instname_str |
Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE) |
instacron_str |
FNDE |
institution |
FNDE |
reponame_str |
Cadernos do FNDE |
collection |
Cadernos do FNDE |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos do FNDE - Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernosfnde@gmail.com || danilo.costa@fnde.gov.br |
_version_ |
1797048104037384192 |