EMANCIPATORY PRACTICES: TEACHERS AND FACING RACISM IN SCHOOL SPACES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira da Silva, Eunice
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Felipe da Silva, Janssen
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Estudos Sociais (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/2155
Resumo: This article comes from a completed master's thesis research, which aimed to understand how participation in activities developed in a research group contributes to teachers in facing racism in everyday school life. To this end, we join the approach of Postcolonial Studies from the concepts of colonialism/colonization, coloniality (QUIJANO, 2007; MIGNOLO, 2005; GROSFOGUEL, 2007), which emerge from the struggles of social movements. This approach has the cultures that have suffered and suffer attempts at silencing as an object of study, analyzing the political and epistemic confrontations in the face of colonial remnants that violated/violate and denied/deny the differences of peoples, be they physical, epistemic, cultural or geographic. In dialogue with black feminism (GONZALES, 2011; LORDE, 2003; LUGONES, 2020), in an approximation of the conceptual pairs coloniality and intersectionality. KEYWORDS: Educational racism. Teaching practice. Postcolonial Studies. Black feminism.
id FUNDAJ-0_60a8cf571ce8102a604e777f207c3587
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2155
network_acronym_str FUNDAJ-0
network_name_str Cadernos de Estudos Sociais (Online)
repository_id_str
spelling EMANCIPATORY PRACTICES: TEACHERS AND FACING RACISM IN SCHOOL SPACESPRÁCTICAS EMANCIPATORIAS: DOCENTES ANTE EL RACISMO EN LOS ESPACIOS ESCOLARESPRÁTICAS EMANCIPATÓRIAS: PROFESSORAS E O ENFRENTAMENTO DO RACISMO EM ESPAÇOS ESCOLARESPRÁTICAS EMANCIPATÓRIAS: PROFESSORAS E O ENFRENTAMENTO DO RACISMO EM ESPAÇOS ESCOLARES: PROFESSORAS E O ENFRENTAMENTO DO RACISMO EM ESPAÇOS ESCOLARESThis article comes from a completed master's thesis research, which aimed to understand how participation in activities developed in a research group contributes to teachers in facing racism in everyday school life. To this end, we join the approach of Postcolonial Studies from the concepts of colonialism/colonization, coloniality (QUIJANO, 2007; MIGNOLO, 2005; GROSFOGUEL, 2007), which emerge from the struggles of social movements. This approach has the cultures that have suffered and suffer attempts at silencing as an object of study, analyzing the political and epistemic confrontations in the face of colonial remnants that violated/violate and denied/deny the differences of peoples, be they physical, epistemic, cultural or geographic. In dialogue with black feminism (GONZALES, 2011; LORDE, 2003; LUGONES, 2020), in an approximation of the conceptual pairs coloniality and intersectionality. KEYWORDS: Educational racism. Teaching practice. Postcolonial Studies. Black feminism.Este artículo proviene de una investigación de tesis de maestría concluida, que tuvo como objetivo comprender cómo la participación en actividades desarrolladas en un grupo de investigación contribuye a que los docentes enfrenten el racismo en el cotidiano escolar. Para ello, nos sumamos al abordaje de los Estudios Postcoloniales desde los conceptos de colonialismo/colonización, colonialidad (QUIJANO, 2007; MIGNOLO, 2005; GROSFOGUEL, 2007), que emergen de las luchas de los movimientos sociales. Este abordaje tiene como objeto de estudio las culturas que han sufrido y sufren intentos de silenciamiento, analizando los enfrentamientos políticos y epistémicos frente a resabios coloniales que violentaron/vulneran y niegan/negan las diferencias de los pueblos, sean estas físicas, epistémicas, culturales o geográficas. En diálogo con el feminismo negro (GONZALES, 2011; LORDE, 2003; LUGONES, 2020), en una aproximación de los pares conceptuales colonialidad e interseccionalidad. PALABRAS CLAVE: Racismo educativo. Práctica docente. Estudios Poscoloniales. feminismo negro.Este artigo é proveniente de uma pesquisa de dissertação de mestrado concluída, que teve como objetivo compreender de que forma a participação em atividades desenvolvidas em grupo de pesquisa contribuem com as professoras no enfrentamento do racismo no cotidiano escolar. Para tanto, filiamo-nos à abordagem dos estudos pós-coloniais a partir dos conceitos de colonialismo/colonização, colonialidade (QUIJANO, 2007; MIGNOLO, 2005; GROSFOGUEL, 2007), que emergem das lutas dos movimentos sociais. Esta abordagem tem as culturas que sofreram e sofrem tentativas de silenciamento como objeto de estudo, analisando os enfrentamentos políticos e epistêmicos frente aos resquícios coloniais que violaram/violam e negaram/negam as diferenças dos povos, sejam elas físicas, epistêmicas, culturais ou geográficas. Em diálogo com o feminismo negro (GONZALES, 2011; LORDE, 2003; LUGONES, 2020), em aproximação dos pares conceituais colonialidade e interseccionalidade. PALAVRAS-CHAVE: Racismo educacional. Prática docente. Estudos pós-coloniais. Feminismo negro.  Fundação Joaquim Nabuco | Diretoria de Pesquisas Sociais2023-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/215510.33148/CES(2155)Cadernos de Estudos Sociais; v. 38 n. 1 (2023): 15 anos do EPEPE: Pernambuco e suas pesquisas educacionais2595-40910102-4248reponame:Cadernos de Estudos Sociais (Online)instname:Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ)instacron:FUNDAJporhttps://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/2155/1715Copyright (c) 2023 Autor, concedendo à revista o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira da Silva, EuniceFelipe da Silva, Janssen 2023-09-15T12:59:14Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2155Revistahttps://periodicos.fundaj.gov.br/CADPUBhttps://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/oaibeatriz.mesquita@fundaj.gov.br||beatriz.mesquita@fundaj.gov.br2595-40910102-4248opendoar:2023-09-15T12:59:14Cadernos de Estudos Sociais (Online) - Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ)false
dc.title.none.fl_str_mv EMANCIPATORY PRACTICES: TEACHERS AND FACING RACISM IN SCHOOL SPACES
PRÁCTICAS EMANCIPATORIAS: DOCENTES ANTE EL RACISMO EN LOS ESPACIOS ESCOLARES
PRÁTICAS EMANCIPATÓRIAS: PROFESSORAS E O ENFRENTAMENTO DO RACISMO EM ESPAÇOS ESCOLARES
PRÁTICAS EMANCIPATÓRIAS: PROFESSORAS E O ENFRENTAMENTO DO RACISMO EM ESPAÇOS ESCOLARES: PROFESSORAS E O ENFRENTAMENTO DO RACISMO EM ESPAÇOS ESCOLARES
title EMANCIPATORY PRACTICES: TEACHERS AND FACING RACISM IN SCHOOL SPACES
spellingShingle EMANCIPATORY PRACTICES: TEACHERS AND FACING RACISM IN SCHOOL SPACES
Pereira da Silva, Eunice
title_short EMANCIPATORY PRACTICES: TEACHERS AND FACING RACISM IN SCHOOL SPACES
title_full EMANCIPATORY PRACTICES: TEACHERS AND FACING RACISM IN SCHOOL SPACES
title_fullStr EMANCIPATORY PRACTICES: TEACHERS AND FACING RACISM IN SCHOOL SPACES
title_full_unstemmed EMANCIPATORY PRACTICES: TEACHERS AND FACING RACISM IN SCHOOL SPACES
title_sort EMANCIPATORY PRACTICES: TEACHERS AND FACING RACISM IN SCHOOL SPACES
author Pereira da Silva, Eunice
author_facet Pereira da Silva, Eunice
Felipe da Silva, Janssen
author_role author
author2 Felipe da Silva, Janssen
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira da Silva, Eunice
Felipe da Silva, Janssen
description This article comes from a completed master's thesis research, which aimed to understand how participation in activities developed in a research group contributes to teachers in facing racism in everyday school life. To this end, we join the approach of Postcolonial Studies from the concepts of colonialism/colonization, coloniality (QUIJANO, 2007; MIGNOLO, 2005; GROSFOGUEL, 2007), which emerge from the struggles of social movements. This approach has the cultures that have suffered and suffer attempts at silencing as an object of study, analyzing the political and epistemic confrontations in the face of colonial remnants that violated/violate and denied/deny the differences of peoples, be they physical, epistemic, cultural or geographic. In dialogue with black feminism (GONZALES, 2011; LORDE, 2003; LUGONES, 2020), in an approximation of the conceptual pairs coloniality and intersectionality. KEYWORDS: Educational racism. Teaching practice. Postcolonial Studies. Black feminism.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/2155
10.33148/CES(2155)
url https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/2155
identifier_str_mv 10.33148/CES(2155)
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/2155/1715
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Autor, concedendo à revista o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Autor, concedendo à revista o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Joaquim Nabuco | Diretoria de Pesquisas Sociais
publisher.none.fl_str_mv Fundação Joaquim Nabuco | Diretoria de Pesquisas Sociais
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Estudos Sociais; v. 38 n. 1 (2023): 15 anos do EPEPE: Pernambuco e suas pesquisas educacionais
2595-4091
0102-4248
reponame:Cadernos de Estudos Sociais (Online)
instname:Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ)
instacron:FUNDAJ
instname_str Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ)
instacron_str FUNDAJ
institution FUNDAJ
reponame_str Cadernos de Estudos Sociais (Online)
collection Cadernos de Estudos Sociais (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Estudos Sociais (Online) - Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ)
repository.mail.fl_str_mv beatriz.mesquita@fundaj.gov.br||beatriz.mesquita@fundaj.gov.br
_version_ 1798042197107408896