EMANCIPATORY PRACTICES: TEACHERS AND FACING RACISM IN SCHOOL SPACES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Estudos Sociais (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/2155 |
Resumo: | This article comes from a completed master's thesis research, which aimed to understand how participation in activities developed in a research group contributes to teachers in facing racism in everyday school life. To this end, we join the approach of Postcolonial Studies from the concepts of colonialism/colonization, coloniality (QUIJANO, 2007; MIGNOLO, 2005; GROSFOGUEL, 2007), which emerge from the struggles of social movements. This approach has the cultures that have suffered and suffer attempts at silencing as an object of study, analyzing the political and epistemic confrontations in the face of colonial remnants that violated/violate and denied/deny the differences of peoples, be they physical, epistemic, cultural or geographic. In dialogue with black feminism (GONZALES, 2011; LORDE, 2003; LUGONES, 2020), in an approximation of the conceptual pairs coloniality and intersectionality. KEYWORDS: Educational racism. Teaching practice. Postcolonial Studies. Black feminism. |
id |
FUNDAJ-0_60a8cf571ce8102a604e777f207c3587 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2155 |
network_acronym_str |
FUNDAJ-0 |
network_name_str |
Cadernos de Estudos Sociais (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EMANCIPATORY PRACTICES: TEACHERS AND FACING RACISM IN SCHOOL SPACESPRÁCTICAS EMANCIPATORIAS: DOCENTES ANTE EL RACISMO EN LOS ESPACIOS ESCOLARESPRÁTICAS EMANCIPATÓRIAS: PROFESSORAS E O ENFRENTAMENTO DO RACISMO EM ESPAÇOS ESCOLARESPRÁTICAS EMANCIPATÓRIAS: PROFESSORAS E O ENFRENTAMENTO DO RACISMO EM ESPAÇOS ESCOLARES: PROFESSORAS E O ENFRENTAMENTO DO RACISMO EM ESPAÇOS ESCOLARESThis article comes from a completed master's thesis research, which aimed to understand how participation in activities developed in a research group contributes to teachers in facing racism in everyday school life. To this end, we join the approach of Postcolonial Studies from the concepts of colonialism/colonization, coloniality (QUIJANO, 2007; MIGNOLO, 2005; GROSFOGUEL, 2007), which emerge from the struggles of social movements. This approach has the cultures that have suffered and suffer attempts at silencing as an object of study, analyzing the political and epistemic confrontations in the face of colonial remnants that violated/violate and denied/deny the differences of peoples, be they physical, epistemic, cultural or geographic. In dialogue with black feminism (GONZALES, 2011; LORDE, 2003; LUGONES, 2020), in an approximation of the conceptual pairs coloniality and intersectionality. KEYWORDS: Educational racism. Teaching practice. Postcolonial Studies. Black feminism.Este artículo proviene de una investigación de tesis de maestría concluida, que tuvo como objetivo comprender cómo la participación en actividades desarrolladas en un grupo de investigación contribuye a que los docentes enfrenten el racismo en el cotidiano escolar. Para ello, nos sumamos al abordaje de los Estudios Postcoloniales desde los conceptos de colonialismo/colonización, colonialidad (QUIJANO, 2007; MIGNOLO, 2005; GROSFOGUEL, 2007), que emergen de las luchas de los movimientos sociales. Este abordaje tiene como objeto de estudio las culturas que han sufrido y sufren intentos de silenciamiento, analizando los enfrentamientos políticos y epistémicos frente a resabios coloniales que violentaron/vulneran y niegan/negan las diferencias de los pueblos, sean estas físicas, epistémicas, culturales o geográficas. En diálogo con el feminismo negro (GONZALES, 2011; LORDE, 2003; LUGONES, 2020), en una aproximación de los pares conceptuales colonialidad e interseccionalidad. PALABRAS CLAVE: Racismo educativo. Práctica docente. Estudios Poscoloniales. feminismo negro.Este artigo é proveniente de uma pesquisa de dissertação de mestrado concluída, que teve como objetivo compreender de que forma a participação em atividades desenvolvidas em grupo de pesquisa contribuem com as professoras no enfrentamento do racismo no cotidiano escolar. Para tanto, filiamo-nos à abordagem dos estudos pós-coloniais a partir dos conceitos de colonialismo/colonização, colonialidade (QUIJANO, 2007; MIGNOLO, 2005; GROSFOGUEL, 2007), que emergem das lutas dos movimentos sociais. Esta abordagem tem as culturas que sofreram e sofrem tentativas de silenciamento como objeto de estudo, analisando os enfrentamentos políticos e epistêmicos frente aos resquícios coloniais que violaram/violam e negaram/negam as diferenças dos povos, sejam elas físicas, epistêmicas, culturais ou geográficas. Em diálogo com o feminismo negro (GONZALES, 2011; LORDE, 2003; LUGONES, 2020), em aproximação dos pares conceituais colonialidade e interseccionalidade. PALAVRAS-CHAVE: Racismo educacional. Prática docente. Estudos pós-coloniais. Feminismo negro. Fundação Joaquim Nabuco | Diretoria de Pesquisas Sociais2023-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/215510.33148/CES(2155)Cadernos de Estudos Sociais; v. 38 n. 1 (2023): 15 anos do EPEPE: Pernambuco e suas pesquisas educacionais2595-40910102-4248reponame:Cadernos de Estudos Sociais (Online)instname:Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ)instacron:FUNDAJporhttps://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/2155/1715Copyright (c) 2023 Autor, concedendo à revista o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira da Silva, EuniceFelipe da Silva, Janssen 2023-09-15T12:59:14Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2155Revistahttps://periodicos.fundaj.gov.br/CADPUBhttps://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/oaibeatriz.mesquita@fundaj.gov.br||beatriz.mesquita@fundaj.gov.br2595-40910102-4248opendoar:2023-09-15T12:59:14Cadernos de Estudos Sociais (Online) - Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EMANCIPATORY PRACTICES: TEACHERS AND FACING RACISM IN SCHOOL SPACES PRÁCTICAS EMANCIPATORIAS: DOCENTES ANTE EL RACISMO EN LOS ESPACIOS ESCOLARES PRÁTICAS EMANCIPATÓRIAS: PROFESSORAS E O ENFRENTAMENTO DO RACISMO EM ESPAÇOS ESCOLARES PRÁTICAS EMANCIPATÓRIAS: PROFESSORAS E O ENFRENTAMENTO DO RACISMO EM ESPAÇOS ESCOLARES: PROFESSORAS E O ENFRENTAMENTO DO RACISMO EM ESPAÇOS ESCOLARES |
title |
EMANCIPATORY PRACTICES: TEACHERS AND FACING RACISM IN SCHOOL SPACES |
spellingShingle |
EMANCIPATORY PRACTICES: TEACHERS AND FACING RACISM IN SCHOOL SPACES Pereira da Silva, Eunice |
title_short |
EMANCIPATORY PRACTICES: TEACHERS AND FACING RACISM IN SCHOOL SPACES |
title_full |
EMANCIPATORY PRACTICES: TEACHERS AND FACING RACISM IN SCHOOL SPACES |
title_fullStr |
EMANCIPATORY PRACTICES: TEACHERS AND FACING RACISM IN SCHOOL SPACES |
title_full_unstemmed |
EMANCIPATORY PRACTICES: TEACHERS AND FACING RACISM IN SCHOOL SPACES |
title_sort |
EMANCIPATORY PRACTICES: TEACHERS AND FACING RACISM IN SCHOOL SPACES |
author |
Pereira da Silva, Eunice |
author_facet |
Pereira da Silva, Eunice Felipe da Silva, Janssen |
author_role |
author |
author2 |
Felipe da Silva, Janssen |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira da Silva, Eunice Felipe da Silva, Janssen |
description |
This article comes from a completed master's thesis research, which aimed to understand how participation in activities developed in a research group contributes to teachers in facing racism in everyday school life. To this end, we join the approach of Postcolonial Studies from the concepts of colonialism/colonization, coloniality (QUIJANO, 2007; MIGNOLO, 2005; GROSFOGUEL, 2007), which emerge from the struggles of social movements. This approach has the cultures that have suffered and suffer attempts at silencing as an object of study, analyzing the political and epistemic confrontations in the face of colonial remnants that violated/violate and denied/deny the differences of peoples, be they physical, epistemic, cultural or geographic. In dialogue with black feminism (GONZALES, 2011; LORDE, 2003; LUGONES, 2020), in an approximation of the conceptual pairs coloniality and intersectionality. KEYWORDS: Educational racism. Teaching practice. Postcolonial Studies. Black feminism. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/2155 10.33148/CES(2155) |
url |
https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/2155 |
identifier_str_mv |
10.33148/CES(2155) |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/2155/1715 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Autor, concedendo à revista o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Autor, concedendo à revista o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Joaquim Nabuco | Diretoria de Pesquisas Sociais |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Joaquim Nabuco | Diretoria de Pesquisas Sociais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Estudos Sociais; v. 38 n. 1 (2023): 15 anos do EPEPE: Pernambuco e suas pesquisas educacionais 2595-4091 0102-4248 reponame:Cadernos de Estudos Sociais (Online) instname:Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ) instacron:FUNDAJ |
instname_str |
Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ) |
instacron_str |
FUNDAJ |
institution |
FUNDAJ |
reponame_str |
Cadernos de Estudos Sociais (Online) |
collection |
Cadernos de Estudos Sociais (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Estudos Sociais (Online) - Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
beatriz.mesquita@fundaj.gov.br||beatriz.mesquita@fundaj.gov.br |
_version_ |
1798042197107408896 |