Educação ambiental para a sensibilização entre os produtores orgânicos da zona sul do Rio Grande do Sul (RS)
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Didática Sistêmica |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1425 |
Resumo: | Natural resources conservation is a major aspect to assure ecosystems sustainability, a thorough evaluation of the local productive chain spectrum searching for solutions that can enable supply environmental and socioeconomic demands. The study was carried out by interviewing organic farmers at the green markets, administering questionnaires. A total of 19 farmers from the cities Cangucu, Pelotas, Morro Redondo, Arroio do Padre and Turucu were included. Among the reasons for choosing the organic methodology, 68% indicate life quality improvement and health concerns. The Environmental Education National Program (PNEA) states about non-formal Environmental Education (Law nº 9.795/99, chapter II) that the Public Sector must encourage a "environmental responsiveness among farmers". The study aims to evaluate environmental education (EE) as a tool to achieve that responsiveness. EE must be recognized as a permanent learning process that values several knowledge aspects and brings a local and global awareness to citizens (JACOBI, 2003). More than solving conflicts or preserving nature through isolated actions, the EE understands that the transformation of human relationships with the environment is within a society transformation process. |
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Educação ambiental para a sensibilização entre os produtores orgânicos da zona sul do Rio Grande do Sul (RS)SensibilizaçãoSustentabilidadeAgricultoresEducação ambientalNatural resources conservation is a major aspect to assure ecosystems sustainability, a thorough evaluation of the local productive chain spectrum searching for solutions that can enable supply environmental and socioeconomic demands. The study was carried out by interviewing organic farmers at the green markets, administering questionnaires. A total of 19 farmers from the cities Cangucu, Pelotas, Morro Redondo, Arroio do Padre and Turucu were included. Among the reasons for choosing the organic methodology, 68% indicate life quality improvement and health concerns. The Environmental Education National Program (PNEA) states about non-formal Environmental Education (Law nº 9.795/99, chapter II) that the Public Sector must encourage a "environmental responsiveness among farmers". The study aims to evaluate environmental education (EE) as a tool to achieve that responsiveness. EE must be recognized as a permanent learning process that values several knowledge aspects and brings a local and global awareness to citizens (JACOBI, 2003). More than solving conflicts or preserving nature through isolated actions, the EE understands that the transformation of human relationships with the environment is within a society transformation process.A manutenção dos recursos naturais é um aspecto fundamental para a sustentabilidade dos ecossistemas, tornando necessária uma avaliação criteriosa do espectro da cadeia produtiva local buscando soluções capazes de atender as demandas ambientais, econômicas e sociais. O estudo foi realizado através de acompanhamento de produtores orgânicos, nos pontos de comercialização (feiras-verdes), no município de Pelotas, com aplicação de questionários. Foram entrevistados 19 produtores, divididos nos seguintes municípios: Canguçu, Pelotas, Morro Redondo, Arroio do Padre e Turuçu. Entre os dados obtidos, a melhoria da qualidade de vida e a preocupação com a saúde perfazem 68% das indicações da escolha do sistema de cultivo orgânico. No Programa Nacional de Educação Ambiental (PNEA), a Lei Nº9. 795/99, no capítulo II, sobre a EA não-formal, diz que o Poder Público em todas as esferas, incentivará “a sensibilização ambiental dos agricultores”. O estudo objetiva que a EA possa ser um instrumento de sensibilização. A EA deve ser vista como um processo de permanente aprendizagem que valoriza as diversas formas de conhecimento e forma cidadãos com consciência local e planetária (JACOBI, 2003). Mais do que resolver conflitos ou preservar a natureza através de intervenções pontuais, esta EA entende que a transformação das relações dos grupos humanos com o meio ambiente está inserida dentro do contexto da transformação da sociedade.Lepidus2010-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1425Revista Didática Sistêmica; v. 10 (2009); 142 - 1511809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1425/635Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Daniel de Souza2018-11-08T18:45:39Zoai:periodicos.furg.br:article/1425Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2018-11-08T18:45:39Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
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