O ecologismo das famílias participantes das casas familiares rurais da região Tocantina, PA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Magalhães, Luís Mauro Sampaio
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Didática Sistêmica
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1305
Resumo: At the Casas Familiares Rurais there are carried out educative autonomous experiences in which the pedagogy of the alternancia is applied. The present study takes as a reference the Houses of the local authorities of Tucuruí, Cametá and Igarapé-Miri in the state of the Pará. The adopted methodology there consisted of observation participant, who produced instruments of register; individual study, through visits to the towns in study, thematic workshops of “Environmental Education” and group studies. The method offers great means of adaptation to the cultural characteristics and to the objectives of the families. Besides, this pedagogic model is straightly well-adjusted for the conditions and means of the rural environment.
id FURG-12_750c986549269ded58efc15007204c3e
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/1305
network_acronym_str FURG-12
network_name_str Revista Didática Sistêmica
repository_id_str
spelling O ecologismo das famílias participantes das casas familiares rurais da região Tocantina, PApedagogia da alternânciaMeio ruralCasas familiares rurais. Natureza.At the Casas Familiares Rurais there are carried out educative autonomous experiences in which the pedagogy of the alternancia is applied. The present study takes as a reference the Houses of the local authorities of Tucuruí, Cametá and Igarapé-Miri in the state of the Pará. The adopted methodology there consisted of observation participant, who produced instruments of register; individual study, through visits to the towns in study, thematic workshops of “Environmental Education” and group studies. The method offers great means of adaptation to the cultural characteristics and to the objectives of the families. Besides, this pedagogic model is straightly well-adjusted for the conditions and means of the rural environment.Nas Casas Familiares Rurais são realizadas experiências educativas autônomas em que é aplicada a pedagogia da alternância. O presente estudo tem como referência as Casas dos municípios de Tucuruí, Cametá e Igarapé-Miri no estado do Pará. A metodologia adotada consistiu em observação participante, que gerou instrumentos de registro; estudo individual, através de visitas às localidades em estudo, oficinas temáticas de “Educação Ambiental” e estudo em grupo. O método oferece grandes possibilidades de adaptação às características culturais e aos objetivos das famílias. Além disso, este modelo pedagógico está diretamente adaptado às condições e possibilidades do ambiente rural.Lepidus2010-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1305Revista Didática Sistêmica; v. 8 (2008); 191-2021809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1305/607Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessMagalhães, Luís Mauro Sampaio2018-11-08T19:02:23Zoai:periodicos.furg.br:article/1305Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2018-11-08T19:02:23Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv O ecologismo das famílias participantes das casas familiares rurais da região Tocantina, PA
title O ecologismo das famílias participantes das casas familiares rurais da região Tocantina, PA
spellingShingle O ecologismo das famílias participantes das casas familiares rurais da região Tocantina, PA
Magalhães, Luís Mauro Sampaio
pedagogia da alternância
Meio rural
Casas familiares rurais. Natureza.
title_short O ecologismo das famílias participantes das casas familiares rurais da região Tocantina, PA
title_full O ecologismo das famílias participantes das casas familiares rurais da região Tocantina, PA
title_fullStr O ecologismo das famílias participantes das casas familiares rurais da região Tocantina, PA
title_full_unstemmed O ecologismo das famílias participantes das casas familiares rurais da região Tocantina, PA
title_sort O ecologismo das famílias participantes das casas familiares rurais da região Tocantina, PA
author Magalhães, Luís Mauro Sampaio
author_facet Magalhães, Luís Mauro Sampaio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Magalhães, Luís Mauro Sampaio
dc.subject.por.fl_str_mv pedagogia da alternância
Meio rural
Casas familiares rurais. Natureza.
topic pedagogia da alternância
Meio rural
Casas familiares rurais. Natureza.
description At the Casas Familiares Rurais there are carried out educative autonomous experiences in which the pedagogy of the alternancia is applied. The present study takes as a reference the Houses of the local authorities of Tucuruí, Cametá and Igarapé-Miri in the state of the Pará. The adopted methodology there consisted of observation participant, who produced instruments of register; individual study, through visits to the towns in study, thematic workshops of “Environmental Education” and group studies. The method offers great means of adaptation to the cultural characteristics and to the objectives of the families. Besides, this pedagogic model is straightly well-adjusted for the conditions and means of the rural environment.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1305
url https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1305
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1305/607
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica; v. 8 (2008); 191-202
1809-3108
reponame:Revista Didática Sistêmica
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Revista Didática Sistêmica
collection Revista Didática Sistêmica
repository.name.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv revdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com
_version_ 1797041939503120384