Interdisciplinaridade: a pesquisa como eixo de formação/profissionalização na saúde/enfermagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Didática Sistêmica |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1230 |
Resumo: | In this theoretical article it was objectified to reflect concerning the interdisciplinarity, approaching itself, initially, the concepts of the subjects disciplinary, multidisciplinary, interdisciplinary and transdisciplinary; to follow, it was focused accomplishment of the interdisciplinary in the research, as privileged space to contribute in the formation/professionalization of integrant of the health/the nursing. One perceived that the interdisciplinary can be a possible exit to give to account of the object of work of the health/nursing, not only for its inclusion in social sciences, but for the possibility to take care of the healthful or sick human beings, of individual or collective form and in all the phases of the process of living and dying human. This can most be lived deeply in the research, as half of exercise for the formation and future professionalization in the area of the health/nursing. |
id |
FURG-12_8f7b4b1304b32967f4ef104694995308 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/1230 |
network_acronym_str |
FURG-12 |
network_name_str |
Revista Didática Sistêmica |
repository_id_str |
|
spelling |
Interdisciplinaridade: a pesquisa como eixo de formação/profissionalização na saúde/enfermagemEducação em enfermagem. Saúde. Pesquisa interdisciplinar. Formação.In this theoretical article it was objectified to reflect concerning the interdisciplinarity, approaching itself, initially, the concepts of the subjects disciplinary, multidisciplinary, interdisciplinary and transdisciplinary; to follow, it was focused accomplishment of the interdisciplinary in the research, as privileged space to contribute in the formation/professionalization of integrant of the health/the nursing. One perceived that the interdisciplinary can be a possible exit to give to account of the object of work of the health/nursing, not only for its inclusion in social sciences, but for the possibility to take care of the healthful or sick human beings, of individual or collective form and in all the phases of the process of living and dying human. This can most be lived deeply in the research, as half of exercise for the formation and future professionalization in the area of the health/nursing.Nesse artigo teórico objetivou-se refletir acerca da interdisciplinaridade, abordando-se, inicialmente, os conceitos dos temas disciplinaridade, multidisciplinaridade, interdisciplinaridade e transdisciplinaridade; a seguir, enfocou-se a realização da interdisciplinaridade na pesquisa, como espaço privilegiado para contribuir na formação/profissionalização dos integrantes da saúde/enfermagem. Percebeu-se que a interdisciplinaridade pode ser uma possível saída para dar-se conta do objeto de trabalho da saúde/enfermagem, não só por sua inclusão nas ciências sociais, mas pela possibilidade de cuidar dos seres humanos saudáveis ou doentes, de forma individual ou coletiva e em todas as fases do processo de viver e morrer humano. Isso pode ser mais bem vivenciado na pesquisa, como meio de exercício para a formação e futura profissionalização na área da saúde/enfermagem.Lepidus2010-03-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1230Revista Didática Sistêmica; v. 5 (2007); 13-221809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1230/525Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Silvana Sidney CostaLunardi, Valéria LerchErdmann, Alacoque LorenziniCalloni, Humberto2018-11-08T19:03:06Zoai:periodicos.furg.br:article/1230Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2018-11-08T19:03:06Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interdisciplinaridade: a pesquisa como eixo de formação/profissionalização na saúde/enfermagem |
title |
Interdisciplinaridade: a pesquisa como eixo de formação/profissionalização na saúde/enfermagem |
spellingShingle |
Interdisciplinaridade: a pesquisa como eixo de formação/profissionalização na saúde/enfermagem Santos, Silvana Sidney Costa Educação em enfermagem. Saúde. Pesquisa interdisciplinar. Formação. |
title_short |
Interdisciplinaridade: a pesquisa como eixo de formação/profissionalização na saúde/enfermagem |
title_full |
Interdisciplinaridade: a pesquisa como eixo de formação/profissionalização na saúde/enfermagem |
title_fullStr |
Interdisciplinaridade: a pesquisa como eixo de formação/profissionalização na saúde/enfermagem |
title_full_unstemmed |
Interdisciplinaridade: a pesquisa como eixo de formação/profissionalização na saúde/enfermagem |
title_sort |
Interdisciplinaridade: a pesquisa como eixo de formação/profissionalização na saúde/enfermagem |
author |
Santos, Silvana Sidney Costa |
author_facet |
Santos, Silvana Sidney Costa Lunardi, Valéria Lerch Erdmann, Alacoque Lorenzini Calloni, Humberto |
author_role |
author |
author2 |
Lunardi, Valéria Lerch Erdmann, Alacoque Lorenzini Calloni, Humberto |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Silvana Sidney Costa Lunardi, Valéria Lerch Erdmann, Alacoque Lorenzini Calloni, Humberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em enfermagem. Saúde. Pesquisa interdisciplinar. Formação. |
topic |
Educação em enfermagem. Saúde. Pesquisa interdisciplinar. Formação. |
description |
In this theoretical article it was objectified to reflect concerning the interdisciplinarity, approaching itself, initially, the concepts of the subjects disciplinary, multidisciplinary, interdisciplinary and transdisciplinary; to follow, it was focused accomplishment of the interdisciplinary in the research, as privileged space to contribute in the formation/professionalization of integrant of the health/the nursing. One perceived that the interdisciplinary can be a possible exit to give to account of the object of work of the health/nursing, not only for its inclusion in social sciences, but for the possibility to take care of the healthful or sick human beings, of individual or collective form and in all the phases of the process of living and dying human. This can most be lived deeply in the research, as half of exercise for the formation and future professionalization in the area of the health/nursing. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-03-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1230 |
url |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1230 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1230/525 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Didática Sistêmica; v. 5 (2007); 13-22 1809-3108 reponame:Revista Didática Sistêmica instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Revista Didática Sistêmica |
collection |
Revista Didática Sistêmica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com |
_version_ |
1797041939452788736 |