Interdisciplinaridade: a pesquisa como eixo de formação/profissionalização na saúde/enfermagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Silvana Sidney Costa
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Lunardi, Valéria Lerch, Erdmann, Alacoque Lorenzini, Calloni, Humberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Didática Sistêmica
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1230
Resumo: In this theoretical article it was objectified to reflect concerning the interdisciplinarity, approaching itself, initially, the concepts of the subjects disciplinary, multidisciplinary, interdisciplinary and transdisciplinary; to follow, it was focused accomplishment of the interdisciplinary in the research, as privileged space to contribute in the formation/professionalization of integrant of the health/the nursing. One perceived that the interdisciplinary can be a possible exit to give to account of the object of work of the health/nursing, not only for its inclusion in social sciences, but for the possibility to take care of the healthful or sick human beings, of individual or collective form and in all the phases of the process of living and dying human. This can most be lived deeply in the research, as half of exercise for the formation and future professionalization in the area of the health/nursing.
id FURG-12_8f7b4b1304b32967f4ef104694995308
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/1230
network_acronym_str FURG-12
network_name_str Revista Didática Sistêmica
repository_id_str
spelling Interdisciplinaridade: a pesquisa como eixo de formação/profissionalização na saúde/enfermagemEducação em enfermagem. Saúde. Pesquisa interdisciplinar. Formação.In this theoretical article it was objectified to reflect concerning the interdisciplinarity, approaching itself, initially, the concepts of the subjects disciplinary, multidisciplinary, interdisciplinary and transdisciplinary; to follow, it was focused accomplishment of the interdisciplinary in the research, as privileged space to contribute in the formation/professionalization of integrant of the health/the nursing. One perceived that the interdisciplinary can be a possible exit to give to account of the object of work of the health/nursing, not only for its inclusion in social sciences, but for the possibility to take care of the healthful or sick human beings, of individual or collective form and in all the phases of the process of living and dying human. This can most be lived deeply in the research, as half of exercise for the formation and future professionalization in the area of the health/nursing.Nesse artigo teórico objetivou-se refletir acerca da interdisciplinaridade, abordando-se, inicialmente, os conceitos dos temas disciplinaridade, multidisciplinaridade, interdisciplinaridade e transdisciplinaridade; a seguir, enfocou-se a realização da interdisciplinaridade na pesquisa, como espaço privilegiado para contribuir na formação/profissionalização dos integrantes da saúde/enfermagem. Percebeu-se que a interdisciplinaridade pode ser uma possível saída para dar-se conta do objeto de trabalho da saúde/enfermagem, não só por sua inclusão nas ciências sociais, mas pela possibilidade de cuidar dos seres humanos saudáveis ou doentes, de forma individual ou coletiva e em todas as fases do processo de viver e morrer humano. Isso pode ser mais bem vivenciado na pesquisa, como meio de exercício para a formação e futura profissionalização na área da saúde/enfermagem.Lepidus2010-03-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1230Revista Didática Sistêmica; v. 5 (2007); 13-221809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1230/525Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Silvana Sidney CostaLunardi, Valéria LerchErdmann, Alacoque LorenziniCalloni, Humberto2018-11-08T19:03:06Zoai:periodicos.furg.br:article/1230Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2018-11-08T19:03:06Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Interdisciplinaridade: a pesquisa como eixo de formação/profissionalização na saúde/enfermagem
title Interdisciplinaridade: a pesquisa como eixo de formação/profissionalização na saúde/enfermagem
spellingShingle Interdisciplinaridade: a pesquisa como eixo de formação/profissionalização na saúde/enfermagem
Santos, Silvana Sidney Costa
Educação em enfermagem. Saúde. Pesquisa interdisciplinar. Formação.
title_short Interdisciplinaridade: a pesquisa como eixo de formação/profissionalização na saúde/enfermagem
title_full Interdisciplinaridade: a pesquisa como eixo de formação/profissionalização na saúde/enfermagem
title_fullStr Interdisciplinaridade: a pesquisa como eixo de formação/profissionalização na saúde/enfermagem
title_full_unstemmed Interdisciplinaridade: a pesquisa como eixo de formação/profissionalização na saúde/enfermagem
title_sort Interdisciplinaridade: a pesquisa como eixo de formação/profissionalização na saúde/enfermagem
author Santos, Silvana Sidney Costa
author_facet Santos, Silvana Sidney Costa
Lunardi, Valéria Lerch
Erdmann, Alacoque Lorenzini
Calloni, Humberto
author_role author
author2 Lunardi, Valéria Lerch
Erdmann, Alacoque Lorenzini
Calloni, Humberto
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Silvana Sidney Costa
Lunardi, Valéria Lerch
Erdmann, Alacoque Lorenzini
Calloni, Humberto
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em enfermagem. Saúde. Pesquisa interdisciplinar. Formação.
topic Educação em enfermagem. Saúde. Pesquisa interdisciplinar. Formação.
description In this theoretical article it was objectified to reflect concerning the interdisciplinarity, approaching itself, initially, the concepts of the subjects disciplinary, multidisciplinary, interdisciplinary and transdisciplinary; to follow, it was focused accomplishment of the interdisciplinary in the research, as privileged space to contribute in the formation/professionalization of integrant of the health/the nursing. One perceived that the interdisciplinary can be a possible exit to give to account of the object of work of the health/nursing, not only for its inclusion in social sciences, but for the possibility to take care of the healthful or sick human beings, of individual or collective form and in all the phases of the process of living and dying human. This can most be lived deeply in the research, as half of exercise for the formation and future professionalization in the area of the health/nursing.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-03-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1230
url https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1230
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1230/525
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica; v. 5 (2007); 13-22
1809-3108
reponame:Revista Didática Sistêmica
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Revista Didática Sistêmica
collection Revista Didática Sistêmica
repository.name.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv revdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com
_version_ 1797041939452788736