LUTAS, ARTES MARCIAIS E ESPORTES DE COMBATE NA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA: AVALIANDO E REAVALIANDO PERSPECTIVAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Simões Pimentel Gomes, Mariana
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Carvalho da Silva Mocarzel, Rafael
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Didática Sistêmica
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/14955
Resumo: This study in essay format aims to bring updates and new reflections on the little use of fights, martial arts and combat sports in Brazilian school physical education. Today, these modalities are an integral part of the school curriculum in the area of physical education. However, resistance to its uses in classes is observed. It was identified that the main arguments for not using the modalities are prejudices about the modalities on the part of physical education professionals themselves, who do not feel safe to teach technical foundations. Keywords: Combat sports and martial arts; School physical education; Professional performance; School curriculum.
id FURG-12_af92c8921416140f6c23a5828d92903c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14955
network_acronym_str FURG-12
network_name_str Revista Didática Sistêmica
repository_id_str
spelling LUTAS, ARTES MARCIAIS E ESPORTES DE COMBATE NA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA: AVALIANDO E REAVALIANDO PERSPECTIVASThis study in essay format aims to bring updates and new reflections on the little use of fights, martial arts and combat sports in Brazilian school physical education. Today, these modalities are an integral part of the school curriculum in the area of physical education. However, resistance to its uses in classes is observed. It was identified that the main arguments for not using the modalities are prejudices about the modalities on the part of physical education professionals themselves, who do not feel safe to teach technical foundations. Keywords: Combat sports and martial arts; School physical education; Professional performance; School curriculum.Este estudio en formato de ensayo tiene como objetivo traer actualizaciones y nuevas reflexiones sobre el poco uso de las luchas, artes marciales y los deportes de combate en la educación física escolar brasileña. Hoy, estas modalidades son parte integral del currículo escolar en el área de la educación física. Sin embargo, se observa resistencia a sus usos en las clases. Se identificó que los principales argumentos para no utilizar las modalidades son los prejuicios sobre las modalidades por parte de los propios profesionales de la educación física, quienes no se sienten seguros para enseñar los fundamentos técnicos. Palabras clave: Luchas y artes marciales; Educación física escolar; Actuación profesional; Currículum escolar.Este estudo em formato de ensaio tem como objetivo trazer atualizações e novas reflexões sobre o pouco uso das lutas, artes marciais e esportes de combate na educação física escolar brasileira. Hoje, essas modalidades são parte integrante do currículo escolar da área da educação física. Contudo, observa-se resistência de seus usos nas aulas. Identificou-se que os principais argumentos para o não uso das modalidades são preconceitos sobre as modalidades por parte dos próprios profissionais de educação física, que não se sentem seguros para ministrar seus fundamentos técnicos.Lepidus2024-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1495510.14295/rds.v25i1.14955Revista Didática Sistêmica; v. 25 n. 1 (2023): DOSSIÊ: AS LUTAS CORPORAIS NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR; 50-671809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/14955/10708Copyright (c) 2024 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessSimões Pimentel Gomes, MarianaCarvalho da Silva Mocarzel, Rafael2024-02-28T21:16:12Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14955Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2024-02-28T21:16:12Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv LUTAS, ARTES MARCIAIS E ESPORTES DE COMBATE NA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA: AVALIANDO E REAVALIANDO PERSPECTIVAS
title LUTAS, ARTES MARCIAIS E ESPORTES DE COMBATE NA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA: AVALIANDO E REAVALIANDO PERSPECTIVAS
spellingShingle LUTAS, ARTES MARCIAIS E ESPORTES DE COMBATE NA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA: AVALIANDO E REAVALIANDO PERSPECTIVAS
Simões Pimentel Gomes, Mariana
title_short LUTAS, ARTES MARCIAIS E ESPORTES DE COMBATE NA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA: AVALIANDO E REAVALIANDO PERSPECTIVAS
title_full LUTAS, ARTES MARCIAIS E ESPORTES DE COMBATE NA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA: AVALIANDO E REAVALIANDO PERSPECTIVAS
title_fullStr LUTAS, ARTES MARCIAIS E ESPORTES DE COMBATE NA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA: AVALIANDO E REAVALIANDO PERSPECTIVAS
title_full_unstemmed LUTAS, ARTES MARCIAIS E ESPORTES DE COMBATE NA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA: AVALIANDO E REAVALIANDO PERSPECTIVAS
title_sort LUTAS, ARTES MARCIAIS E ESPORTES DE COMBATE NA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA: AVALIANDO E REAVALIANDO PERSPECTIVAS
author Simões Pimentel Gomes, Mariana
author_facet Simões Pimentel Gomes, Mariana
Carvalho da Silva Mocarzel, Rafael
author_role author
author2 Carvalho da Silva Mocarzel, Rafael
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Simões Pimentel Gomes, Mariana
Carvalho da Silva Mocarzel, Rafael
description This study in essay format aims to bring updates and new reflections on the little use of fights, martial arts and combat sports in Brazilian school physical education. Today, these modalities are an integral part of the school curriculum in the area of physical education. However, resistance to its uses in classes is observed. It was identified that the main arguments for not using the modalities are prejudices about the modalities on the part of physical education professionals themselves, who do not feel safe to teach technical foundations. Keywords: Combat sports and martial arts; School physical education; Professional performance; School curriculum.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/14955
10.14295/rds.v25i1.14955
url https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/14955
identifier_str_mv 10.14295/rds.v25i1.14955
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/14955/10708
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Didática Sistêmica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Didática Sistêmica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica; v. 25 n. 1 (2023): DOSSIÊ: AS LUTAS CORPORAIS NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR; 50-67
1809-3108
reponame:Revista Didática Sistêmica
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Revista Didática Sistêmica
collection Revista Didática Sistêmica
repository.name.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv revdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com
_version_ 1797041939010289664