Educação Ambiental como projeto social nos colégios estaduais João Durval e José Ribeiro na região de Irecê-BA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira, Carlos Ney Nascimento
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Campos, Fernanda Miranda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Didática Sistêmica
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1255
Resumo: The ideas presented in this paper emerged from the need experienced in the daily school acting as a teacher of geography in the state public network, in which it was verified in practice the lack of educational actions more effective with the student community on issues related to the environment and quality of life of the region. So, educators offered up rethinking their attitudes in which concerns techniques and methodologies of contextualization still somewhat efficient and promote the construction of more effective actions. We developed several projects and actions related to the environment within the subject Geography, taught by the authors in high school, the prospect of environmental education and the transformation of the local geographical area. We believed that the projects if democratically developed and put into practice, can become important tools for the organization of citizen action on the environment.
id FURG-12_c7bb574e94b20fff7886999985921d40
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/1255
network_acronym_str FURG-12
network_name_str Revista Didática Sistêmica
repository_id_str
spelling Educação Ambiental como projeto social nos colégios estaduais João Durval e José Ribeiro na região de Irecê-BAProjetos. Gestão social. Meio ambiente.The ideas presented in this paper emerged from the need experienced in the daily school acting as a teacher of geography in the state public network, in which it was verified in practice the lack of educational actions more effective with the student community on issues related to the environment and quality of life of the region. So, educators offered up rethinking their attitudes in which concerns techniques and methodologies of contextualization still somewhat efficient and promote the construction of more effective actions. We developed several projects and actions related to the environment within the subject Geography, taught by the authors in high school, the prospect of environmental education and the transformation of the local geographical area. We believed that the projects if democratically developed and put into practice, can become important tools for the organization of citizen action on the environment.As idéias apresentadas neste trabalho surgiram da necessidade experimentada no cotidiano escolar atuando enquanto docente de geografia na rede pública estadual, no qual foi possível verificar na práxis pedagógica a ausência de ações mais efetivas junto à comunidade estudantil nas questões relacionadas ao meio ambiente e a qualidade de vida da região. Assim, os educadores propuseram-se repensar suas atitudes frente às técnicas e metodologias de contextualização ainda pouco eficientes e promover a construção de ações mais efetivas. Foram desenvolvidos diversos projetos e ações relacionadas ao meio ambiente dentro da “disciplina” Geografia, ministrada pelos autores no ensino médio, na perspectiva da educação ambiental e da transformação do espaço geográfico local. Acreditou-se que os projetos se democraticamente elaborados e postos em prática, podem se tornar instrumentos importantes para a organização da ação cidadã sobre o meio.Lepidus2010-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1255Revista Didática Sistêmica; v. 7 (2008); 50-621809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1255/550Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira, Carlos Ney NascimentoCampos, Fernanda Miranda2018-11-08T19:02:37Zoai:periodicos.furg.br:article/1255Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2018-11-08T19:02:37Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação Ambiental como projeto social nos colégios estaduais João Durval e José Ribeiro na região de Irecê-BA
title Educação Ambiental como projeto social nos colégios estaduais João Durval e José Ribeiro na região de Irecê-BA
spellingShingle Educação Ambiental como projeto social nos colégios estaduais João Durval e José Ribeiro na região de Irecê-BA
de Oliveira, Carlos Ney Nascimento
Projetos. Gestão social. Meio ambiente.
title_short Educação Ambiental como projeto social nos colégios estaduais João Durval e José Ribeiro na região de Irecê-BA
title_full Educação Ambiental como projeto social nos colégios estaduais João Durval e José Ribeiro na região de Irecê-BA
title_fullStr Educação Ambiental como projeto social nos colégios estaduais João Durval e José Ribeiro na região de Irecê-BA
title_full_unstemmed Educação Ambiental como projeto social nos colégios estaduais João Durval e José Ribeiro na região de Irecê-BA
title_sort Educação Ambiental como projeto social nos colégios estaduais João Durval e José Ribeiro na região de Irecê-BA
author de Oliveira, Carlos Ney Nascimento
author_facet de Oliveira, Carlos Ney Nascimento
Campos, Fernanda Miranda
author_role author
author2 Campos, Fernanda Miranda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira, Carlos Ney Nascimento
Campos, Fernanda Miranda
dc.subject.por.fl_str_mv Projetos. Gestão social. Meio ambiente.
topic Projetos. Gestão social. Meio ambiente.
description The ideas presented in this paper emerged from the need experienced in the daily school acting as a teacher of geography in the state public network, in which it was verified in practice the lack of educational actions more effective with the student community on issues related to the environment and quality of life of the region. So, educators offered up rethinking their attitudes in which concerns techniques and methodologies of contextualization still somewhat efficient and promote the construction of more effective actions. We developed several projects and actions related to the environment within the subject Geography, taught by the authors in high school, the prospect of environmental education and the transformation of the local geographical area. We believed that the projects if democratically developed and put into practice, can become important tools for the organization of citizen action on the environment.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-03-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1255
url https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1255
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1255/550
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica; v. 7 (2008); 50-62
1809-3108
reponame:Revista Didática Sistêmica
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Revista Didática Sistêmica
collection Revista Didática Sistêmica
repository.name.fl_str_mv Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv revdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com
_version_ 1797041939487391744