Educação Ambiental como projeto social nos colégios estaduais João Durval e José Ribeiro na região de Irecê-BA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Didática Sistêmica |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1255 |
Resumo: | The ideas presented in this paper emerged from the need experienced in the daily school acting as a teacher of geography in the state public network, in which it was verified in practice the lack of educational actions more effective with the student community on issues related to the environment and quality of life of the region. So, educators offered up rethinking their attitudes in which concerns techniques and methodologies of contextualization still somewhat efficient and promote the construction of more effective actions. We developed several projects and actions related to the environment within the subject Geography, taught by the authors in high school, the prospect of environmental education and the transformation of the local geographical area. We believed that the projects if democratically developed and put into practice, can become important tools for the organization of citizen action on the environment. |
id |
FURG-12_c7bb574e94b20fff7886999985921d40 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/1255 |
network_acronym_str |
FURG-12 |
network_name_str |
Revista Didática Sistêmica |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação Ambiental como projeto social nos colégios estaduais João Durval e José Ribeiro na região de Irecê-BAProjetos. Gestão social. Meio ambiente.The ideas presented in this paper emerged from the need experienced in the daily school acting as a teacher of geography in the state public network, in which it was verified in practice the lack of educational actions more effective with the student community on issues related to the environment and quality of life of the region. So, educators offered up rethinking their attitudes in which concerns techniques and methodologies of contextualization still somewhat efficient and promote the construction of more effective actions. We developed several projects and actions related to the environment within the subject Geography, taught by the authors in high school, the prospect of environmental education and the transformation of the local geographical area. We believed that the projects if democratically developed and put into practice, can become important tools for the organization of citizen action on the environment.As idéias apresentadas neste trabalho surgiram da necessidade experimentada no cotidiano escolar atuando enquanto docente de geografia na rede pública estadual, no qual foi possível verificar na práxis pedagógica a ausência de ações mais efetivas junto à comunidade estudantil nas questões relacionadas ao meio ambiente e a qualidade de vida da região. Assim, os educadores propuseram-se repensar suas atitudes frente às técnicas e metodologias de contextualização ainda pouco eficientes e promover a construção de ações mais efetivas. Foram desenvolvidos diversos projetos e ações relacionadas ao meio ambiente dentro da “disciplina” Geografia, ministrada pelos autores no ensino médio, na perspectiva da educação ambiental e da transformação do espaço geográfico local. Acreditou-se que os projetos se democraticamente elaborados e postos em prática, podem se tornar instrumentos importantes para a organização da ação cidadã sobre o meio.Lepidus2010-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1255Revista Didática Sistêmica; v. 7 (2008); 50-621809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1255/550Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira, Carlos Ney NascimentoCampos, Fernanda Miranda2018-11-08T19:02:37Zoai:periodicos.furg.br:article/1255Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2018-11-08T19:02:37Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação Ambiental como projeto social nos colégios estaduais João Durval e José Ribeiro na região de Irecê-BA |
title |
Educação Ambiental como projeto social nos colégios estaduais João Durval e José Ribeiro na região de Irecê-BA |
spellingShingle |
Educação Ambiental como projeto social nos colégios estaduais João Durval e José Ribeiro na região de Irecê-BA de Oliveira, Carlos Ney Nascimento Projetos. Gestão social. Meio ambiente. |
title_short |
Educação Ambiental como projeto social nos colégios estaduais João Durval e José Ribeiro na região de Irecê-BA |
title_full |
Educação Ambiental como projeto social nos colégios estaduais João Durval e José Ribeiro na região de Irecê-BA |
title_fullStr |
Educação Ambiental como projeto social nos colégios estaduais João Durval e José Ribeiro na região de Irecê-BA |
title_full_unstemmed |
Educação Ambiental como projeto social nos colégios estaduais João Durval e José Ribeiro na região de Irecê-BA |
title_sort |
Educação Ambiental como projeto social nos colégios estaduais João Durval e José Ribeiro na região de Irecê-BA |
author |
de Oliveira, Carlos Ney Nascimento |
author_facet |
de Oliveira, Carlos Ney Nascimento Campos, Fernanda Miranda |
author_role |
author |
author2 |
Campos, Fernanda Miranda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Oliveira, Carlos Ney Nascimento Campos, Fernanda Miranda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Projetos. Gestão social. Meio ambiente. |
topic |
Projetos. Gestão social. Meio ambiente. |
description |
The ideas presented in this paper emerged from the need experienced in the daily school acting as a teacher of geography in the state public network, in which it was verified in practice the lack of educational actions more effective with the student community on issues related to the environment and quality of life of the region. So, educators offered up rethinking their attitudes in which concerns techniques and methodologies of contextualization still somewhat efficient and promote the construction of more effective actions. We developed several projects and actions related to the environment within the subject Geography, taught by the authors in high school, the prospect of environmental education and the transformation of the local geographical area. We believed that the projects if democratically developed and put into practice, can become important tools for the organization of citizen action on the environment. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-03-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1255 |
url |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1255 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1255/550 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Didática Sistêmica; v. 7 (2008); 50-62 1809-3108 reponame:Revista Didática Sistêmica instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Revista Didática Sistêmica |
collection |
Revista Didática Sistêmica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com |
_version_ |
1797041939487391744 |