THE METHODOLOGY OF SELF-CONFRONTATION AND ITS IMPLICATIONS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE TEACHER’S CLASS
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14020 |
Resumo: | In this article, objective to demonstrate how the methodology of Self-Confrontation is constituted in the context of the teaching work, for this, I use both data built with a teacher in action, as well as with teachers in training within the scope of their own research. I will also outline some questions evidenced in my investigations on how self-confrontation can/should be problematized to meet the professional field of teaching, and its limitation with regard to the understanding of the class. Once committed to these aspects, I understand the methodology in question as capable of producing knowledge about the teacher’s work, therefore, serving as an instrument to support teacher training, even if it requires adjustments and other finishes. I support myself, theoretically, from the perspective of Clot and also on bakhtinian understanding of language. |
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THE METHODOLOGY OF SELF-CONFRONTATION AND ITS IMPLICATIONS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE TEACHER’S CLASSLA METODOLOGÍA DE AUTOCONFRONTACIÓN Y SUS IMPLICACIONES EN LA CLASE DE PROFESORES DE LENGUA PORTUGUESAA METODOLOGIA DE AUTOCONFRONTAÇÃO E SUAS IMPLICAÇÕES NA AULA DO PROFESSOR DE LÍNGUA PORTUGUESAAutoconfrontação. Professores de língua portuguesa. Produção de conhecimento na docência.Self-Confrontation. Portuguese language teachers. Production of knowledge in teaching. Autoconfrontación. Profesores de lengua portuguesa. Producción de conocimiento en la enseñanza. In this article, objective to demonstrate how the methodology of Self-Confrontation is constituted in the context of the teaching work, for this, I use both data built with a teacher in action, as well as with teachers in training within the scope of their own research. I will also outline some questions evidenced in my investigations on how self-confrontation can/should be problematized to meet the professional field of teaching, and its limitation with regard to the understanding of the class. Once committed to these aspects, I understand the methodology in question as capable of producing knowledge about the teacher’s work, therefore, serving as an instrument to support teacher training, even if it requires adjustments and other finishes. I support myself, theoretically, from the perspective of Clot and also on bakhtinian understanding of language.En este artículo pretendo demonstrar cómo se constituye la metodología de la Autoconfrontación en el contexto del trabajo docente, utilizando para ello tanto datos construidos con un maestro en ejercicio como con otros en formación en el ámbito de su propia investigación. También esbozaré algunos interrogantes destacados en mi investigaciones acerca de cómo la Autoconfrontación puede/debe ser problematizada para atender el campo profesional de la enseñanza, y su limitación con respecto a la comprensión de la clase. Una vez comprometidos con estos aspectos, entiendo la metodología en cuestión como capaz de producir conocimiento sobre el trabajo del maestro, sirviendo, por tanto, como instrumento de apoyo a la formación docente, aunque necesite ajustes y otros acabados. Me apoyo, teóricamente, en la perspectiva de Clot y también en la comprensión bajtiniana del lenguaje.Neste artigo, objetivo demonstrar como a metodologia de Autoconfrontação se constitui no contexto do trabalho docente, valendo-me, para isso, tanto de dados construídos com uma professora em atuação, quanto com professores em formação no âmbito de suas próprias pesquisas. Traçarei, também, alguns questionamentos evidenciados nas minhas investigações sobre como a Autoconfrontação pode/deve ser problematizada para atender ao campo profissional da docência, e sua limitação no que diz respeito ao entendimento da aula. Uma vez comprometida com esses aspectos, compreendo a metodologia em questão como capaz de produzir conhecimento sobre o trabalho do professor, servindo, por isso, como instrumento de apoio à formação docente, ainda que necessite de ajustes e de outros acabamentos. Apoio-me, teoricamente, na perspectiva de Clot e também na compreensão bakhtiniana de linguagem.Universidade Federal do Rio Grande2022-11-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1402010.14295/momento.v31i03.14020Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 107-125Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 107-1252316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/14020/9886Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZaidan Bicalho Fonseca, Janaína2022-11-26T15:48:03Zoai:periodicos.furg.br:article/14020Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2022-11-26T15:48:03Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
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