EDUCATION IN HUMAN RIGHTS, TRAINING SUBJECTS OF LAW AND HUMAN DIGNITY: : theoretical, epistemic and political foundations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cristina Guimaraes Queiroz Simões, Helena
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Cardoso, Fernando da Silva, Maria Monteiro Silva, Aida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13660
Resumo: In this study, we present some theoretical, epistemic and political foundations of Human Rights Education (HDR), relating it as a potentially determining instrument for the formation of subjects of rights and the promotion of human dignity, which results in political disposition, both individual and collective, with emancipatory purposes. The study announces a less abstract and transcendental view of human rights and seeks to establish a dialogue between humanistic training and its effects on the implementation of citizen practices. We also discussed awareness and political action, capable of building ethical and political principles and moving people towards the achievement of rights. Finally, we draw an overview of the setbacks and advances of authoritarianism and conservatism in relation to EDH policy in Brazil.
id FURG-2_06ba4fce55e6cc8f735426ef027315cd
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/13660
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling EDUCATION IN HUMAN RIGHTS, TRAINING SUBJECTS OF LAW AND HUMAN DIGNITY: : theoretical, epistemic and political foundationsEDUCACIÓN EN DERECHOS HUMANOS, FORMACIÓN DE SUJETOS DE DERECHO Y DIGNIDAD HUMANA: : fundamentos teóricos, epistémicos y políticosEDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS, FORMAÇÃO DE SUJEITOS DE DIREITO E DIGNIDADE HUMANA: : fundamentos teóricos, epistêmicos e políticosFundamentosEducação em Direitos HumanosDignidade HumanaSujeitos de direitoCidadaniaIn this study, we present some theoretical, epistemic and political foundations of Human Rights Education (HDR), relating it as a potentially determining instrument for the formation of subjects of rights and the promotion of human dignity, which results in political disposition, both individual and collective, with emancipatory purposes. The study announces a less abstract and transcendental view of human rights and seeks to establish a dialogue between humanistic training and its effects on the implementation of citizen practices. We also discussed awareness and political action, capable of building ethical and political principles and moving people towards the achievement of rights. Finally, we draw an overview of the setbacks and advances of authoritarianism and conservatism in relation to EDH policy in Brazil.En este estudio presentamos algunos fundamentos teóricos, epistémicos y políticos de la Educación en Derechos Humanos (IDH), relacionándola como un instrumento potencialmente determinante para la formación de los sujetos de derechos y la promoción de la dignidad humana, que se traduce en una disposición política, tanto individual como individual. y colectivo., con fines emancipatorios. El estudio anuncia una visión menos abstracta y trascendental de los derechos humanos y busca establecer un diálogo entre la formación humanística y sus efectos en la implementación de las prácticas ciudadanas. También discutimos la conciencia y la acción política, capaz de construir principios éticos y políticos y mover a las personas hacia el logro de los derechos. Finalmente, trazamos una visión general de los retrocesos y avances del autoritarismo y el conservadurismo en relación con la política de EDH en Brasil.Neste estudo apresentamos alguns fundamentos teóricos, epistêmicos e políticos da Educação em Direitos Humanos (EDH), relacionando-a enquanto um instrumento potencialmente determinante para a formação de sujeitos de direitos e promoção da dignidade humana, que resulta na disposição política, tanto individual quanto coletiva, com fins emancipatórios. O estudo anuncia uma visão menos abstrata e transcendental dos direitos humanos e busca realizar um diálogo entre a formação humanística e seus efeitos na concretização de práticas cidadãs. Ainda, discutimos sobre a conscientização e a ação política, capazes de construir princípios éticos e políticos e de mover as pessoas em relação à conquista de direitos. Por fim, traçamos um panorama dos retrocessos e do avanço do autoritarismo e do conservadorismo em relação à política de EDH no Brasil.Universidade Federal do Rio Grande2022-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1366010.14295/momento.v31i01.13660Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 01 (2022): Dossiê Temático: EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS E DIFERENÇA: política,sujeitos e práticas; 116-134Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 01 (2022): Dossiê Temático: EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS E DIFERENÇA: política,sujeitos e práticas; 116-1342316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/13660/9435Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCristina Guimaraes Queiroz Simões, HelenaCardoso, Fernando da SilvaMaria Monteiro Silva, Aida2022-03-21T22:14:43Zoai:periodicos.furg.br:article/13660Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2022-03-21T22:14:43Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATION IN HUMAN RIGHTS, TRAINING SUBJECTS OF LAW AND HUMAN DIGNITY: : theoretical, epistemic and political foundations
EDUCACIÓN EN DERECHOS HUMANOS, FORMACIÓN DE SUJETOS DE DERECHO Y DIGNIDAD HUMANA: : fundamentos teóricos, epistémicos y políticos
EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS, FORMAÇÃO DE SUJEITOS DE DIREITO E DIGNIDADE HUMANA: : fundamentos teóricos, epistêmicos e políticos
title EDUCATION IN HUMAN RIGHTS, TRAINING SUBJECTS OF LAW AND HUMAN DIGNITY: : theoretical, epistemic and political foundations
spellingShingle EDUCATION IN HUMAN RIGHTS, TRAINING SUBJECTS OF LAW AND HUMAN DIGNITY: : theoretical, epistemic and political foundations
Cristina Guimaraes Queiroz Simões, Helena
Fundamentos
Educação em Direitos Humanos
Dignidade Humana
Sujeitos de direito
Cidadania
title_short EDUCATION IN HUMAN RIGHTS, TRAINING SUBJECTS OF LAW AND HUMAN DIGNITY: : theoretical, epistemic and political foundations
title_full EDUCATION IN HUMAN RIGHTS, TRAINING SUBJECTS OF LAW AND HUMAN DIGNITY: : theoretical, epistemic and political foundations
title_fullStr EDUCATION IN HUMAN RIGHTS, TRAINING SUBJECTS OF LAW AND HUMAN DIGNITY: : theoretical, epistemic and political foundations
title_full_unstemmed EDUCATION IN HUMAN RIGHTS, TRAINING SUBJECTS OF LAW AND HUMAN DIGNITY: : theoretical, epistemic and political foundations
title_sort EDUCATION IN HUMAN RIGHTS, TRAINING SUBJECTS OF LAW AND HUMAN DIGNITY: : theoretical, epistemic and political foundations
author Cristina Guimaraes Queiroz Simões, Helena
author_facet Cristina Guimaraes Queiroz Simões, Helena
Cardoso, Fernando da Silva
Maria Monteiro Silva, Aida
author_role author
author2 Cardoso, Fernando da Silva
Maria Monteiro Silva, Aida
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cristina Guimaraes Queiroz Simões, Helena
Cardoso, Fernando da Silva
Maria Monteiro Silva, Aida
dc.subject.por.fl_str_mv Fundamentos
Educação em Direitos Humanos
Dignidade Humana
Sujeitos de direito
Cidadania
topic Fundamentos
Educação em Direitos Humanos
Dignidade Humana
Sujeitos de direito
Cidadania
description In this study, we present some theoretical, epistemic and political foundations of Human Rights Education (HDR), relating it as a potentially determining instrument for the formation of subjects of rights and the promotion of human dignity, which results in political disposition, both individual and collective, with emancipatory purposes. The study announces a less abstract and transcendental view of human rights and seeks to establish a dialogue between humanistic training and its effects on the implementation of citizen practices. We also discussed awareness and political action, capable of building ethical and political principles and moving people towards the achievement of rights. Finally, we draw an overview of the setbacks and advances of authoritarianism and conservatism in relation to EDH policy in Brazil.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13660
10.14295/momento.v31i01.13660
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13660
identifier_str_mv 10.14295/momento.v31i01.13660
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13660/9435
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 01 (2022): Dossiê Temático: EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS E DIFERENÇA: política,sujeitos e práticas; 116-134
Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 01 (2022): Dossiê Temático: EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS E DIFERENÇA: política,sujeitos e práticas; 116-134
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1775493250839216128