EDUCATION IN HUMAN RIGHTS, TRAINING SUBJECTS OF LAW AND HUMAN DIGNITY: : theoretical, epistemic and political foundations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13660 |
Resumo: | In this study, we present some theoretical, epistemic and political foundations of Human Rights Education (HDR), relating it as a potentially determining instrument for the formation of subjects of rights and the promotion of human dignity, which results in political disposition, both individual and collective, with emancipatory purposes. The study announces a less abstract and transcendental view of human rights and seeks to establish a dialogue between humanistic training and its effects on the implementation of citizen practices. We also discussed awareness and political action, capable of building ethical and political principles and moving people towards the achievement of rights. Finally, we draw an overview of the setbacks and advances of authoritarianism and conservatism in relation to EDH policy in Brazil. |
id |
FURG-2_06ba4fce55e6cc8f735426ef027315cd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/13660 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCATION IN HUMAN RIGHTS, TRAINING SUBJECTS OF LAW AND HUMAN DIGNITY: : theoretical, epistemic and political foundationsEDUCACIÓN EN DERECHOS HUMANOS, FORMACIÓN DE SUJETOS DE DERECHO Y DIGNIDAD HUMANA: : fundamentos teóricos, epistémicos y políticosEDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS, FORMAÇÃO DE SUJEITOS DE DIREITO E DIGNIDADE HUMANA: : fundamentos teóricos, epistêmicos e políticosFundamentosEducação em Direitos HumanosDignidade HumanaSujeitos de direitoCidadaniaIn this study, we present some theoretical, epistemic and political foundations of Human Rights Education (HDR), relating it as a potentially determining instrument for the formation of subjects of rights and the promotion of human dignity, which results in political disposition, both individual and collective, with emancipatory purposes. The study announces a less abstract and transcendental view of human rights and seeks to establish a dialogue between humanistic training and its effects on the implementation of citizen practices. We also discussed awareness and political action, capable of building ethical and political principles and moving people towards the achievement of rights. Finally, we draw an overview of the setbacks and advances of authoritarianism and conservatism in relation to EDH policy in Brazil.En este estudio presentamos algunos fundamentos teóricos, epistémicos y políticos de la Educación en Derechos Humanos (IDH), relacionándola como un instrumento potencialmente determinante para la formación de los sujetos de derechos y la promoción de la dignidad humana, que se traduce en una disposición política, tanto individual como individual. y colectivo., con fines emancipatorios. El estudio anuncia una visión menos abstracta y trascendental de los derechos humanos y busca establecer un diálogo entre la formación humanística y sus efectos en la implementación de las prácticas ciudadanas. También discutimos la conciencia y la acción política, capaz de construir principios éticos y políticos y mover a las personas hacia el logro de los derechos. Finalmente, trazamos una visión general de los retrocesos y avances del autoritarismo y el conservadurismo en relación con la política de EDH en Brasil.Neste estudo apresentamos alguns fundamentos teóricos, epistêmicos e políticos da Educação em Direitos Humanos (EDH), relacionando-a enquanto um instrumento potencialmente determinante para a formação de sujeitos de direitos e promoção da dignidade humana, que resulta na disposição política, tanto individual quanto coletiva, com fins emancipatórios. O estudo anuncia uma visão menos abstrata e transcendental dos direitos humanos e busca realizar um diálogo entre a formação humanística e seus efeitos na concretização de práticas cidadãs. Ainda, discutimos sobre a conscientização e a ação política, capazes de construir princípios éticos e políticos e de mover as pessoas em relação à conquista de direitos. Por fim, traçamos um panorama dos retrocessos e do avanço do autoritarismo e do conservadorismo em relação à política de EDH no Brasil.Universidade Federal do Rio Grande2022-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1366010.14295/momento.v31i01.13660Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 01 (2022): Dossiê Temático: EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS E DIFERENÇA: política,sujeitos e práticas; 116-134Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 01 (2022): Dossiê Temático: EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS E DIFERENÇA: política,sujeitos e práticas; 116-1342316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/13660/9435Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCristina Guimaraes Queiroz Simões, HelenaCardoso, Fernando da SilvaMaria Monteiro Silva, Aida2022-03-21T22:14:43Zoai:periodicos.furg.br:article/13660Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2022-03-21T22:14:43Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCATION IN HUMAN RIGHTS, TRAINING SUBJECTS OF LAW AND HUMAN DIGNITY: : theoretical, epistemic and political foundations EDUCACIÓN EN DERECHOS HUMANOS, FORMACIÓN DE SUJETOS DE DERECHO Y DIGNIDAD HUMANA: : fundamentos teóricos, epistémicos y políticos EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS, FORMAÇÃO DE SUJEITOS DE DIREITO E DIGNIDADE HUMANA: : fundamentos teóricos, epistêmicos e políticos |
title |
EDUCATION IN HUMAN RIGHTS, TRAINING SUBJECTS OF LAW AND HUMAN DIGNITY: : theoretical, epistemic and political foundations |
spellingShingle |
EDUCATION IN HUMAN RIGHTS, TRAINING SUBJECTS OF LAW AND HUMAN DIGNITY: : theoretical, epistemic and political foundations Cristina Guimaraes Queiroz Simões, Helena Fundamentos Educação em Direitos Humanos Dignidade Humana Sujeitos de direito Cidadania |
title_short |
EDUCATION IN HUMAN RIGHTS, TRAINING SUBJECTS OF LAW AND HUMAN DIGNITY: : theoretical, epistemic and political foundations |
title_full |
EDUCATION IN HUMAN RIGHTS, TRAINING SUBJECTS OF LAW AND HUMAN DIGNITY: : theoretical, epistemic and political foundations |
title_fullStr |
EDUCATION IN HUMAN RIGHTS, TRAINING SUBJECTS OF LAW AND HUMAN DIGNITY: : theoretical, epistemic and political foundations |
title_full_unstemmed |
EDUCATION IN HUMAN RIGHTS, TRAINING SUBJECTS OF LAW AND HUMAN DIGNITY: : theoretical, epistemic and political foundations |
title_sort |
EDUCATION IN HUMAN RIGHTS, TRAINING SUBJECTS OF LAW AND HUMAN DIGNITY: : theoretical, epistemic and political foundations |
author |
Cristina Guimaraes Queiroz Simões, Helena |
author_facet |
Cristina Guimaraes Queiroz Simões, Helena Cardoso, Fernando da Silva Maria Monteiro Silva, Aida |
author_role |
author |
author2 |
Cardoso, Fernando da Silva Maria Monteiro Silva, Aida |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cristina Guimaraes Queiroz Simões, Helena Cardoso, Fernando da Silva Maria Monteiro Silva, Aida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fundamentos Educação em Direitos Humanos Dignidade Humana Sujeitos de direito Cidadania |
topic |
Fundamentos Educação em Direitos Humanos Dignidade Humana Sujeitos de direito Cidadania |
description |
In this study, we present some theoretical, epistemic and political foundations of Human Rights Education (HDR), relating it as a potentially determining instrument for the formation of subjects of rights and the promotion of human dignity, which results in political disposition, both individual and collective, with emancipatory purposes. The study announces a less abstract and transcendental view of human rights and seeks to establish a dialogue between humanistic training and its effects on the implementation of citizen practices. We also discussed awareness and political action, capable of building ethical and political principles and moving people towards the achievement of rights. Finally, we draw an overview of the setbacks and advances of authoritarianism and conservatism in relation to EDH policy in Brazil. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13660 10.14295/momento.v31i01.13660 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13660 |
identifier_str_mv |
10.14295/momento.v31i01.13660 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13660/9435 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 01 (2022): Dossiê Temático: EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS E DIFERENÇA: política,sujeitos e práticas; 116-134 Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 01 (2022): Dossiê Temático: EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS E DIFERENÇA: política,sujeitos e práticas; 116-134 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1775493250839216128 |