Covid-19! QUEM 'DESCOBRIU' QUEM? : rumo a uma teoria curricular itinerante dos povos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paraskeva, Joao Menelau
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13296
Resumo: We live in an era that normalized the absurd and the abnormal. From successive economic and environmental chaos, the world is now facing a pandemic with a lethal footprint across the planet. The pandemonium has gone global. This article places the current COVID-19 pandemic in the context of an infinite plethora of devastating sagas pushing humanity into an unimaginable regression. In so doing, the article examines how this pandemic reflects the very colors of an intentional epistemological blindness that frames Eurocentric reasoning, paralyzed the political economy of global capitalism by deepening and accelerating an endless and non-stop crisis that began in 2008. It also explores the social construction of the current pandemic and advocates alternative ways of thinking and doing education and curriculum theory to challenge modern Western Eurocentric reasoning. In doing so, it advances the itinerant curriculum theory as a fair approach, a "now theory" just alter-curriculum, which respects the pluri-epistemological diversity of the world and aims to move from utopias framed within the borders determined by coloniality towards an anti-decolonial climax and "heretopia".
id FURG-2_661da9e3d2730251c2ab53cec8b60b4a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/13296
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling Covid-19! QUEM 'DESCOBRIU' QUEM? : rumo a uma teoria curricular itinerante dos povosCovid-19Teoria Itinerante do CurrículoDecolonialismoAnticolonialItinerant Curriculum TheoryDecolonialismAnti-ColonialWe live in an era that normalized the absurd and the abnormal. From successive economic and environmental chaos, the world is now facing a pandemic with a lethal footprint across the planet. The pandemonium has gone global. This article places the current COVID-19 pandemic in the context of an infinite plethora of devastating sagas pushing humanity into an unimaginable regression. In so doing, the article examines how this pandemic reflects the very colors of an intentional epistemological blindness that frames Eurocentric reasoning, paralyzed the political economy of global capitalism by deepening and accelerating an endless and non-stop crisis that began in 2008. It also explores the social construction of the current pandemic and advocates alternative ways of thinking and doing education and curriculum theory to challenge modern Western Eurocentric reasoning. In doing so, it advances the itinerant curriculum theory as a fair approach, a "now theory" just alter-curriculum, which respects the pluri-epistemological diversity of the world and aims to move from utopias framed within the borders determined by coloniality towards an anti-decolonial climax and "heretopia".Vivimos en una era que normalizó lo absurdo y lo anormal. Tras el sucesivo y devastador caos económico y medioambiental, el mundo se enfrenta ahora a una pandemia con una huella letal en todo el planeta. Pandemonium se ha vuelto global. Este artículo coloca la pandemia actual de COVID-19 en el contexto de una plétora infinita de sagas devastadoras que empujan a la humanidad a una regresión inimaginable. Al hacerlo, el artículo examina cómo esta pandemia refleja los colores mismos de una ceguera epistemológica intencional que enmarca el razonamiento eurocéntrico, paralizó la economía política del capitalismo global al profundizar y acelerar una crisis interminable e ininterrumpida que comenzó en 2008. También explora la construcción social de la pandemia actual y aboga por formas alternativas de pensar y hacer teoría de la educación y del currículo para desafiar el razonamiento eurocéntrico occidental moderno. Al hacerlo, avanza la teoría del currículo itinerante como un enfoque justo, una "teoría del ahora" simplemente alter-currículum, que respeta la diversidad pluri-epistemológica del mundo y apunta a pasar de las utopías enmarcadas dentro de las fronteras determinadas por la colonialidad hacia un clímax anti-decolonial y "heretopía".Vivemos em uma era que normalizou o absurdo e a anormalidade. De sucessivos caoses econômicos e ambientais devastadores, o mundo está agora diante de uma pandemia com uma pegada letal em todo o planeta. O pandemônio se tornou global. Este artigo situa a atual pandemia de Covid-19 no contexto de uma infinita pletora de sagas devastadoras, empurrando a humanidade para uma regressão inimaginável. Ao fazer isso, o artigo examina como essa pandemia reflete as próprias cores de uma cegueira epistemológica intencional, que enquadra o raciocínio eurocêntrico, paralisou a economia política do capitalismo global aprofundando e acelerando uma crise sem fim e sem parar, que começou em 2008. O artigo também explora a construção social da pandemia atual e defende formas de pensar e fazer educação e teoria do currículo, alternativamente, para desafiar o raciocínio eurocêntrico ocidental moderno. Ao fazer isso, avança a teoria itinerante do currículo como uma abordagem justa, uma “teoria do agora“ apenas alter-currículo, que respeita a diversidade pluri-epistemológica do mundo e visa se deslocar de utopias enquadradas dentro das fronteiras determinadas pela colonialidade em direção a um clímax anticolonial e “heretópico”.Universidade Federal do Rio Grande2021-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1329610.14295/momento.v30i02.13296Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 24-49Momento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 24-492316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/13296/9040Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessParaskeva, Joao Menelau2021-12-21T22:17:33Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/13296Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2021-12-21T22:17:33Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Covid-19! QUEM 'DESCOBRIU' QUEM? : rumo a uma teoria curricular itinerante dos povos
title Covid-19! QUEM 'DESCOBRIU' QUEM? : rumo a uma teoria curricular itinerante dos povos
spellingShingle Covid-19! QUEM 'DESCOBRIU' QUEM? : rumo a uma teoria curricular itinerante dos povos
Paraskeva, Joao Menelau
Covid-19
Teoria Itinerante do Currículo
Decolonialismo
Anticolonial
Itinerant Curriculum Theory
Decolonialism
Anti-Colonial
title_short Covid-19! QUEM 'DESCOBRIU' QUEM? : rumo a uma teoria curricular itinerante dos povos
title_full Covid-19! QUEM 'DESCOBRIU' QUEM? : rumo a uma teoria curricular itinerante dos povos
title_fullStr Covid-19! QUEM 'DESCOBRIU' QUEM? : rumo a uma teoria curricular itinerante dos povos
title_full_unstemmed Covid-19! QUEM 'DESCOBRIU' QUEM? : rumo a uma teoria curricular itinerante dos povos
title_sort Covid-19! QUEM 'DESCOBRIU' QUEM? : rumo a uma teoria curricular itinerante dos povos
author Paraskeva, Joao Menelau
author_facet Paraskeva, Joao Menelau
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paraskeva, Joao Menelau
dc.subject.por.fl_str_mv Covid-19
Teoria Itinerante do Currículo
Decolonialismo
Anticolonial
Itinerant Curriculum Theory
Decolonialism
Anti-Colonial
topic Covid-19
Teoria Itinerante do Currículo
Decolonialismo
Anticolonial
Itinerant Curriculum Theory
Decolonialism
Anti-Colonial
description We live in an era that normalized the absurd and the abnormal. From successive economic and environmental chaos, the world is now facing a pandemic with a lethal footprint across the planet. The pandemonium has gone global. This article places the current COVID-19 pandemic in the context of an infinite plethora of devastating sagas pushing humanity into an unimaginable regression. In so doing, the article examines how this pandemic reflects the very colors of an intentional epistemological blindness that frames Eurocentric reasoning, paralyzed the political economy of global capitalism by deepening and accelerating an endless and non-stop crisis that began in 2008. It also explores the social construction of the current pandemic and advocates alternative ways of thinking and doing education and curriculum theory to challenge modern Western Eurocentric reasoning. In doing so, it advances the itinerant curriculum theory as a fair approach, a "now theory" just alter-curriculum, which respects the pluri-epistemological diversity of the world and aims to move from utopias framed within the borders determined by coloniality towards an anti-decolonial climax and "heretopia".
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13296
10.14295/momento.v30i02.13296
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13296
identifier_str_mv 10.14295/momento.v30i02.13296
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13296/9040
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 24-49
Momento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 24-49
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1798944872120451072