Covid-19! QUEM 'DESCOBRIU' QUEM? : rumo a uma teoria curricular itinerante dos povos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13296 |
Resumo: | We live in an era that normalized the absurd and the abnormal. From successive economic and environmental chaos, the world is now facing a pandemic with a lethal footprint across the planet. The pandemonium has gone global. This article places the current COVID-19 pandemic in the context of an infinite plethora of devastating sagas pushing humanity into an unimaginable regression. In so doing, the article examines how this pandemic reflects the very colors of an intentional epistemological blindness that frames Eurocentric reasoning, paralyzed the political economy of global capitalism by deepening and accelerating an endless and non-stop crisis that began in 2008. It also explores the social construction of the current pandemic and advocates alternative ways of thinking and doing education and curriculum theory to challenge modern Western Eurocentric reasoning. In doing so, it advances the itinerant curriculum theory as a fair approach, a "now theory" just alter-curriculum, which respects the pluri-epistemological diversity of the world and aims to move from utopias framed within the borders determined by coloniality towards an anti-decolonial climax and "heretopia". |
id |
FURG-2_eb2b7de8bb8042fc33701a37c623e45b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/13296 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Covid-19! QUEM 'DESCOBRIU' QUEM? : rumo a uma teoria curricular itinerante dos povosCovid-19Teoria Itinerante do CurrículoDecolonialismoAnticolonialItinerant Curriculum TheoryDecolonialismAnti-ColonialWe live in an era that normalized the absurd and the abnormal. From successive economic and environmental chaos, the world is now facing a pandemic with a lethal footprint across the planet. The pandemonium has gone global. This article places the current COVID-19 pandemic in the context of an infinite plethora of devastating sagas pushing humanity into an unimaginable regression. In so doing, the article examines how this pandemic reflects the very colors of an intentional epistemological blindness that frames Eurocentric reasoning, paralyzed the political economy of global capitalism by deepening and accelerating an endless and non-stop crisis that began in 2008. It also explores the social construction of the current pandemic and advocates alternative ways of thinking and doing education and curriculum theory to challenge modern Western Eurocentric reasoning. In doing so, it advances the itinerant curriculum theory as a fair approach, a "now theory" just alter-curriculum, which respects the pluri-epistemological diversity of the world and aims to move from utopias framed within the borders determined by coloniality towards an anti-decolonial climax and "heretopia".Vivimos en una era que normalizó lo absurdo y lo anormal. Tras el sucesivo y devastador caos económico y medioambiental, el mundo se enfrenta ahora a una pandemia con una huella letal en todo el planeta. Pandemonium se ha vuelto global. Este artículo coloca la pandemia actual de COVID-19 en el contexto de una plétora infinita de sagas devastadoras que empujan a la humanidad a una regresión inimaginable. Al hacerlo, el artículo examina cómo esta pandemia refleja los colores mismos de una ceguera epistemológica intencional que enmarca el razonamiento eurocéntrico, paralizó la economía política del capitalismo global al profundizar y acelerar una crisis interminable e ininterrumpida que comenzó en 2008. También explora la construcción social de la pandemia actual y aboga por formas alternativas de pensar y hacer teoría de la educación y del currículo para desafiar el razonamiento eurocéntrico occidental moderno. Al hacerlo, avanza la teoría del currículo itinerante como un enfoque justo, una "teoría del ahora" simplemente alter-currículum, que respeta la diversidad pluri-epistemológica del mundo y apunta a pasar de las utopías enmarcadas dentro de las fronteras determinadas por la colonialidad hacia un clímax anti-decolonial y "heretopía".Vivemos em uma era que normalizou o absurdo e a anormalidade. De sucessivos caoses econômicos e ambientais devastadores, o mundo está agora diante de uma pandemia com uma pegada letal em todo o planeta. O pandemônio se tornou global. Este artigo situa a atual pandemia de Covid-19 no contexto de uma infinita pletora de sagas devastadoras, empurrando a humanidade para uma regressão inimaginável. Ao fazer isso, o artigo examina como essa pandemia reflete as próprias cores de uma cegueira epistemológica intencional, que enquadra o raciocínio eurocêntrico, paralisou a economia política do capitalismo global aprofundando e acelerando uma crise sem fim e sem parar, que começou em 2008. O artigo também explora a construção social da pandemia atual e defende formas de pensar e fazer educação e teoria do currículo, alternativamente, para desafiar o raciocínio eurocêntrico ocidental moderno. Ao fazer isso, avança a teoria itinerante do currículo como uma abordagem justa, uma “teoria do agora“ apenas alter-currículo, que respeita a diversidade pluri-epistemológica do mundo e visa se deslocar de utopias enquadradas dentro das fronteiras determinadas pela colonialidade em direção a um clímax anticolonial e “heretópico”.Universidade Federal do Rio Grande2021-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1329610.14295/momento.v30i02.13296Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 24-49Momento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 24-492316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/13296/9040Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessParaskeva, Joao Menelau2021-12-21T22:17:33Zoai:periodicos.furg.br:article/13296Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2021-12-21T22:17:33Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Covid-19! QUEM 'DESCOBRIU' QUEM? : rumo a uma teoria curricular itinerante dos povos |
title |
Covid-19! QUEM 'DESCOBRIU' QUEM? : rumo a uma teoria curricular itinerante dos povos |
spellingShingle |
Covid-19! QUEM 'DESCOBRIU' QUEM? : rumo a uma teoria curricular itinerante dos povos Paraskeva, Joao Menelau Covid-19 Teoria Itinerante do Currículo Decolonialismo Anticolonial Itinerant Curriculum Theory Decolonialism Anti-Colonial |
title_short |
Covid-19! QUEM 'DESCOBRIU' QUEM? : rumo a uma teoria curricular itinerante dos povos |
title_full |
Covid-19! QUEM 'DESCOBRIU' QUEM? : rumo a uma teoria curricular itinerante dos povos |
title_fullStr |
Covid-19! QUEM 'DESCOBRIU' QUEM? : rumo a uma teoria curricular itinerante dos povos |
title_full_unstemmed |
Covid-19! QUEM 'DESCOBRIU' QUEM? : rumo a uma teoria curricular itinerante dos povos |
title_sort |
Covid-19! QUEM 'DESCOBRIU' QUEM? : rumo a uma teoria curricular itinerante dos povos |
author |
Paraskeva, Joao Menelau |
author_facet |
Paraskeva, Joao Menelau |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paraskeva, Joao Menelau |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Covid-19 Teoria Itinerante do Currículo Decolonialismo Anticolonial Itinerant Curriculum Theory Decolonialism Anti-Colonial |
topic |
Covid-19 Teoria Itinerante do Currículo Decolonialismo Anticolonial Itinerant Curriculum Theory Decolonialism Anti-Colonial |
description |
We live in an era that normalized the absurd and the abnormal. From successive economic and environmental chaos, the world is now facing a pandemic with a lethal footprint across the planet. The pandemonium has gone global. This article places the current COVID-19 pandemic in the context of an infinite plethora of devastating sagas pushing humanity into an unimaginable regression. In so doing, the article examines how this pandemic reflects the very colors of an intentional epistemological blindness that frames Eurocentric reasoning, paralyzed the political economy of global capitalism by deepening and accelerating an endless and non-stop crisis that began in 2008. It also explores the social construction of the current pandemic and advocates alternative ways of thinking and doing education and curriculum theory to challenge modern Western Eurocentric reasoning. In doing so, it advances the itinerant curriculum theory as a fair approach, a "now theory" just alter-curriculum, which respects the pluri-epistemological diversity of the world and aims to move from utopias framed within the borders determined by coloniality towards an anti-decolonial climax and "heretopia". |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13296 10.14295/momento.v30i02.13296 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13296 |
identifier_str_mv |
10.14295/momento.v30i02.13296 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13296/9040 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 24-49 Momento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 24-49 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1775493250785738752 |