História e Filosofia da ciência: um panorama em eventos e periódicos de ensino de Física
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/2427 |
Resumo: | Physics Teaching in Brazil has been increasingly acknowledged as a research field. Thus, the use of History and Philosophy of Science in Physics Teaching has been drawn significant attention from government and research guidelines for education. Advances in related research in education have shown its usefulness to the teaching-learning process. However, despite the increased interest in the integration of these topics in education, there are still few concrete proposals to bring History and Philosophy of Science to the classroom. For this reason, this paper aims to draw a preliminary framework concerning researches related to this subject presented in the most important Brazilian Physics Teaching seminars and journals. To do so, we selected History and Philosophy of Science related papers, which were then classified according to their specific Physics topic and their contribution towards integration or consolidation to History and Philosophy of Science in Education. The results show that most of the papers aim to explore History, by describing or interpreting historical episodes. Also, most of papers relate to Mechanics and Modern and Contemporary Physics. Less than twenty percent of the studies propose classroom activities, which shows the distance between History and Philosophy of Science research topics and classroom practice. |
id |
FURG-2_7f20e34af254b5eb16e90f23ca2979a7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/2427 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
História e Filosofia da ciência: um panorama em eventos e periódicos de ensino de FísicaEnsino de FísicaHistória da CiênciaFilosofia da CiênciaPhysics Teaching in Brazil has been increasingly acknowledged as a research field. Thus, the use of History and Philosophy of Science in Physics Teaching has been drawn significant attention from government and research guidelines for education. Advances in related research in education have shown its usefulness to the teaching-learning process. However, despite the increased interest in the integration of these topics in education, there are still few concrete proposals to bring History and Philosophy of Science to the classroom. For this reason, this paper aims to draw a preliminary framework concerning researches related to this subject presented in the most important Brazilian Physics Teaching seminars and journals. To do so, we selected History and Philosophy of Science related papers, which were then classified according to their specific Physics topic and their contribution towards integration or consolidation to History and Philosophy of Science in Education. The results show that most of the papers aim to explore History, by describing or interpreting historical episodes. Also, most of papers relate to Mechanics and Modern and Contemporary Physics. Less than twenty percent of the studies propose classroom activities, which shows the distance between History and Philosophy of Science research topics and classroom practice.O Ensino de Física no Brasil tem se afirmado cada vez mais como campo de pesquisa. Nesse contexto a utilização da História e da Filosofia das Ciências no Ensino de Física tem ganhado significativa atenção por parte das orientações governamentais para a educação e também dos pesquisadores. Os avanços nas pesquisas relacionadas à utilização desta temática na educação têm evidenciado a utilidade da mesma no processo de ensino-aprendizagem. No entanto, na medida em que cresce o interesse pela inserção destes temas no ensino, percebe-se que ainda existem poucas propostas concretas para levar a História e Filosofia das Ciências para a sala de aula. Nesse sentido, o presente trabalho tem por objetivo traçar um quadro preliminar dos trabalhos relacionados a esta temática apresentados nos principais eventos e periódicos de Ensino de Física do país. Assim, foram selecionados os trabalhos relacionados à temática História e Filosofia da Ciência submetidos aos mesmos. Esses trabalhos foram classificados quanto ao assunto da disciplina de Física que contemplavam e também quanto a sua contribuição para a inserção ou consolidação do uso da História e Filosofia da Ciência no Ensino. Os resultados obtidos sinalizam que a maioria dos trabalhos está voltada a explorar a história narrando ou interpretando episódios históricos. E sua grande maioria está relacionada a conteúdos de Mecânica, Física Moderna e Contemporânea. Verificou-se também que menos de 20% dos trabalhos apresentam propostas relacionadas à sala de aula, o que mostra certa distância entre as pesquisas sobre História e Filosofia da Ciência e a prática em aulas de Física.Universidade Federal do Rio Grande2012-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/2427Momento - Diálogos em Educação; Vol. 20 No. 2 (2011); 55-66Momento - Diálogos em Educação; v. 20 n. 2 (2011); 55-662316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/2427/1408Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSchirmer, Saul BenhurSauwervein, Inés Prieto Schmidt2018-05-08T14:50:31Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/2427Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2018-05-08T14:50:31Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
História e Filosofia da ciência: um panorama em eventos e periódicos de ensino de Física |
title |
História e Filosofia da ciência: um panorama em eventos e periódicos de ensino de Física |
spellingShingle |
História e Filosofia da ciência: um panorama em eventos e periódicos de ensino de Física Schirmer, Saul Benhur Ensino de Física História da Ciência Filosofia da Ciência |
title_short |
História e Filosofia da ciência: um panorama em eventos e periódicos de ensino de Física |
title_full |
História e Filosofia da ciência: um panorama em eventos e periódicos de ensino de Física |
title_fullStr |
História e Filosofia da ciência: um panorama em eventos e periódicos de ensino de Física |
title_full_unstemmed |
História e Filosofia da ciência: um panorama em eventos e periódicos de ensino de Física |
title_sort |
História e Filosofia da ciência: um panorama em eventos e periódicos de ensino de Física |
author |
Schirmer, Saul Benhur |
author_facet |
Schirmer, Saul Benhur Sauwervein, Inés Prieto Schmidt |
author_role |
author |
author2 |
Sauwervein, Inés Prieto Schmidt |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schirmer, Saul Benhur Sauwervein, Inés Prieto Schmidt |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Física História da Ciência Filosofia da Ciência |
topic |
Ensino de Física História da Ciência Filosofia da Ciência |
description |
Physics Teaching in Brazil has been increasingly acknowledged as a research field. Thus, the use of History and Philosophy of Science in Physics Teaching has been drawn significant attention from government and research guidelines for education. Advances in related research in education have shown its usefulness to the teaching-learning process. However, despite the increased interest in the integration of these topics in education, there are still few concrete proposals to bring History and Philosophy of Science to the classroom. For this reason, this paper aims to draw a preliminary framework concerning researches related to this subject presented in the most important Brazilian Physics Teaching seminars and journals. To do so, we selected History and Philosophy of Science related papers, which were then classified according to their specific Physics topic and their contribution towards integration or consolidation to History and Philosophy of Science in Education. The results show that most of the papers aim to explore History, by describing or interpreting historical episodes. Also, most of papers relate to Mechanics and Modern and Contemporary Physics. Less than twenty percent of the studies propose classroom activities, which shows the distance between History and Philosophy of Science research topics and classroom practice. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-05-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/2427 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/2427 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/2427/1408 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 20 No. 2 (2011); 55-66 Momento - Diálogos em Educação; v. 20 n. 2 (2011); 55-66 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1798944869722357760 |