História e Filosofia da ciência: um panorama em eventos e periódicos de ensino de Física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schirmer, Saul Benhur
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Sauwervein, Inés Prieto Schmidt
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/2427
Resumo: Physics Teaching in Brazil has been increasingly acknowledged as a research field. Thus, the use of History and Philosophy of Science in Physics Teaching has been drawn significant attention from government and research guidelines for education. Advances in related research in education have shown its usefulness to the teaching-learning process. However, despite the increased interest in the integration of these topics in education, there are still few concrete proposals to bring History and Philosophy of Science to the classroom. For this reason, this paper aims to draw a preliminary framework concerning researches related to this subject presented in the most important Brazilian Physics Teaching seminars and journals. To do so, we selected History and Philosophy of Science related papers, which were then classified according to their specific Physics topic and their contribution towards integration or consolidation to History and Philosophy of Science in Education. The results show that most of the papers aim to explore History, by describing or interpreting historical episodes. Also, most of papers relate to Mechanics and Modern and Contemporary Physics. Less than twenty percent of the studies propose classroom activities, which shows the distance between History and Philosophy of Science research topics and classroom practice.
id FURG-2_7f20e34af254b5eb16e90f23ca2979a7
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/2427
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling História e Filosofia da ciência: um panorama em eventos e periódicos de ensino de FísicaEnsino de FísicaHistória da CiênciaFilosofia da CiênciaPhysics Teaching in Brazil has been increasingly acknowledged as a research field. Thus, the use of History and Philosophy of Science in Physics Teaching has been drawn significant attention from government and research guidelines for education. Advances in related research in education have shown its usefulness to the teaching-learning process. However, despite the increased interest in the integration of these topics in education, there are still few concrete proposals to bring History and Philosophy of Science to the classroom. For this reason, this paper aims to draw a preliminary framework concerning researches related to this subject presented in the most important Brazilian Physics Teaching seminars and journals. To do so, we selected History and Philosophy of Science related papers, which were then classified according to their specific Physics topic and their contribution towards integration or consolidation to History and Philosophy of Science in Education. The results show that most of the papers aim to explore History, by describing or interpreting historical episodes. Also, most of papers relate to Mechanics and Modern and Contemporary Physics. Less than twenty percent of the studies propose classroom activities, which shows the distance between History and Philosophy of Science research topics and classroom practice.O Ensino de Física no Brasil tem se afirmado cada vez mais como campo de pesquisa. Nesse contexto a utilização da História e da Filosofia das Ciências no Ensino de Física tem ganhado significativa atenção por parte das orientações governamentais para a educação e também dos pesquisadores. Os avanços nas pesquisas relacionadas à utilização desta temática na educação têm evidenciado a utilidade da mesma no processo de ensino-aprendizagem. No entanto, na medida em que cresce o interesse pela inserção destes temas no ensino, percebe-se que ainda existem poucas propostas concretas para levar a História e Filosofia das Ciências para a sala de aula. Nesse sentido, o presente trabalho tem por objetivo traçar um quadro preliminar dos trabalhos relacionados a esta temática apresentados nos principais eventos e periódicos de Ensino de Física do país. Assim, foram selecionados os trabalhos relacionados à temática História e Filosofia da Ciência submetidos aos mesmos. Esses trabalhos foram classificados quanto ao assunto da disciplina de Física que contemplavam e também quanto a sua contribuição para a inserção ou consolidação do uso da História e Filosofia da Ciência no Ensino. Os resultados obtidos sinalizam que a maioria dos trabalhos está voltada a explorar a história narrando ou interpretando episódios históricos. E sua grande maioria está relacionada a conteúdos de Mecânica, Física Moderna e Contemporânea. Verificou-se também que menos de 20% dos trabalhos apresentam propostas relacionadas à sala de aula, o que mostra certa distância entre as pesquisas sobre História e Filosofia da Ciência e a prática em aulas de Física.Universidade Federal do Rio Grande2012-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/2427Momento - Diálogos em Educação; Vol. 20 No. 2 (2011); 55-66Momento - Diálogos em Educação; v. 20 n. 2 (2011); 55-662316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/2427/1408Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSchirmer, Saul BenhurSauwervein, Inés Prieto Schmidt2018-05-08T14:50:31Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/2427Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2018-05-08T14:50:31Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv História e Filosofia da ciência: um panorama em eventos e periódicos de ensino de Física
title História e Filosofia da ciência: um panorama em eventos e periódicos de ensino de Física
spellingShingle História e Filosofia da ciência: um panorama em eventos e periódicos de ensino de Física
Schirmer, Saul Benhur
Ensino de Física
História da Ciência
Filosofia da Ciência
title_short História e Filosofia da ciência: um panorama em eventos e periódicos de ensino de Física
title_full História e Filosofia da ciência: um panorama em eventos e periódicos de ensino de Física
title_fullStr História e Filosofia da ciência: um panorama em eventos e periódicos de ensino de Física
title_full_unstemmed História e Filosofia da ciência: um panorama em eventos e periódicos de ensino de Física
title_sort História e Filosofia da ciência: um panorama em eventos e periódicos de ensino de Física
author Schirmer, Saul Benhur
author_facet Schirmer, Saul Benhur
Sauwervein, Inés Prieto Schmidt
author_role author
author2 Sauwervein, Inés Prieto Schmidt
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schirmer, Saul Benhur
Sauwervein, Inés Prieto Schmidt
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Física
História da Ciência
Filosofia da Ciência
topic Ensino de Física
História da Ciência
Filosofia da Ciência
description Physics Teaching in Brazil has been increasingly acknowledged as a research field. Thus, the use of History and Philosophy of Science in Physics Teaching has been drawn significant attention from government and research guidelines for education. Advances in related research in education have shown its usefulness to the teaching-learning process. However, despite the increased interest in the integration of these topics in education, there are still few concrete proposals to bring History and Philosophy of Science to the classroom. For this reason, this paper aims to draw a preliminary framework concerning researches related to this subject presented in the most important Brazilian Physics Teaching seminars and journals. To do so, we selected History and Philosophy of Science related papers, which were then classified according to their specific Physics topic and their contribution towards integration or consolidation to History and Philosophy of Science in Education. The results show that most of the papers aim to explore History, by describing or interpreting historical episodes. Also, most of papers relate to Mechanics and Modern and Contemporary Physics. Less than twenty percent of the studies propose classroom activities, which shows the distance between History and Philosophy of Science research topics and classroom practice.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-05-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/2427
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/2427
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/2427/1408
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 20 No. 2 (2011); 55-66
Momento - Diálogos em Educação; v. 20 n. 2 (2011); 55-66
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1798944869722357760