SCHOOL LIFE OBSERVATORY: BETWEEN UNIVERSITY AND SCHOOLS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Ana Mouraz
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1499
Resumo: Text intends to reflect upon observation activity that characterizes School Life Observatory (OBVIE) action in the past eighteen months. As OBVIE belongs to a Higher Education Institution one major question is to what extent can University establish an open conversation with Elementary and Secondary Schools? This is an epistemological analysis about Observatories demands ( like OBVIE), as well as further impact on their organization and management requests. Empirical analysis is limited, so far, to thirteen Schools. However analysis relevance is larger than specific context from which it arises.
id FURG-2_844a2fd0e67e494e6a8b7dd57856bc5d
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/1499
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling SCHOOL LIFE OBSERVATORY: BETWEEN UNIVERSITY AND SCHOOLSObservatório da vida nas escolas: entre a universidade e a escolaObservatório educacionalReflexão epistemológicaRelação universidade- escolasText intends to reflect upon observation activity that characterizes School Life Observatory (OBVIE) action in the past eighteen months. As OBVIE belongs to a Higher Education Institution one major question is to what extent can University establish an open conversation with Elementary and Secondary Schools? This is an epistemological analysis about Observatories demands ( like OBVIE), as well as further impact on their organization and management requests. Empirical analysis is limited, so far, to thirteen Schools. However analysis relevance is larger than specific context from which it arises.O presente texto pretende constituir-se como a reflexão necessária sobre a actividade de observação que o Observatório da Vida das Escolas (OBVIE) tem procurado dedicar-se neste ano e meio da sua existência. Algumas características fundamentais do OBVIE ditam esta reflexão, a primeira das quais diz respeito ao facto de estar sedeado numa Instituição Universitária e pretender olhar para a vida das Escolas. Como pode a Universidade estabelecer uma conversa contínua com as Escolas que seja uma conversa aberta é o desafio maior deste Observatório. Em particular são analisadas as exigências epistemológicas que Observatórios como o OBVIE colocam aos seus promotores, bem como o modo como a estrutura desenhada, organizacional, de gestão e de disseminação dos resultados, reflectem essas exigências. Empiricamente e até ao presente o Observatório da Vida das Escolas tem uma sustentabilidade limitada, que decorre do nº de escolas protocoladas. Todavia, a significância da análise vai para além do contexto específico que a originou.Universidade Federal do Rio Grande2011-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1499Momento - Diálogos em Educação; Vol. 19 No. 2 (2010); 77-87Momento - Diálogos em Educação; v. 19 n. 2 (2010); 77-872316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1499/1113Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Ana Mouraz2023-01-05T15:57:20Zoai:periodicos.furg.br:article/1499Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2023-01-05T15:57:20Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv SCHOOL LIFE OBSERVATORY: BETWEEN UNIVERSITY AND SCHOOLS
Observatório da vida nas escolas: entre a universidade e a escola
title SCHOOL LIFE OBSERVATORY: BETWEEN UNIVERSITY AND SCHOOLS
spellingShingle SCHOOL LIFE OBSERVATORY: BETWEEN UNIVERSITY AND SCHOOLS
Lopes, Ana Mouraz
Observatório educacional
Reflexão epistemológica
Relação universidade- escolas
title_short SCHOOL LIFE OBSERVATORY: BETWEEN UNIVERSITY AND SCHOOLS
title_full SCHOOL LIFE OBSERVATORY: BETWEEN UNIVERSITY AND SCHOOLS
title_fullStr SCHOOL LIFE OBSERVATORY: BETWEEN UNIVERSITY AND SCHOOLS
title_full_unstemmed SCHOOL LIFE OBSERVATORY: BETWEEN UNIVERSITY AND SCHOOLS
title_sort SCHOOL LIFE OBSERVATORY: BETWEEN UNIVERSITY AND SCHOOLS
author Lopes, Ana Mouraz
author_facet Lopes, Ana Mouraz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Ana Mouraz
dc.subject.por.fl_str_mv Observatório educacional
Reflexão epistemológica
Relação universidade- escolas
topic Observatório educacional
Reflexão epistemológica
Relação universidade- escolas
description Text intends to reflect upon observation activity that characterizes School Life Observatory (OBVIE) action in the past eighteen months. As OBVIE belongs to a Higher Education Institution one major question is to what extent can University establish an open conversation with Elementary and Secondary Schools? This is an epistemological analysis about Observatories demands ( like OBVIE), as well as further impact on their organization and management requests. Empirical analysis is limited, so far, to thirteen Schools. However analysis relevance is larger than specific context from which it arises.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-09-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1499
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1499
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1499/1113
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 19 No. 2 (2010); 77-87
Momento - Diálogos em Educação; v. 19 n. 2 (2010); 77-87
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1775493249026228224