PEDAGOGICAL PERSPECTIVES IN SCIENTIFIC INITIATION: a documentary analysis of the Colégio de Aplicação from UFRGS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13411 |
Resumo: | The pedagogical processes of Scientific Initiation in the basic school favor the growth of critical sense and understanding about the scientific universe. The purpose of this text was to analyze the documents of the Colégio de Aplicação da UFRGS in relation to the pedagogical proposals for the Scientific Initiation curricular component. Methodologically, it was a qualitative research that carried out a survey and documentary analysis. The institution's Regiment contains expressions related to science referring to the school's administrative bodies and the Pedagogical Political Project was not made available by the institution's management. In turn, team projects and study programs point to scientific research at school as a process, as well as presenting particularities at each school stage. It is possible to consider that, despite certain gaps, the importance given to the component in the curriculum and the efforts in the construction of pedagogical materials are highlighted. |
id |
FURG-2_97a0446348cccd68fbadf028160d3575 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/13411 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PEDAGOGICAL PERSPECTIVES IN SCIENTIFIC INITIATION: a documentary analysis of the Colégio de Aplicação from UFRGSPERSPECTIVAS PEDAGÓGICAS EM INICIAÇÃO CIENTÍFICA: uma análise documental do Colégio de Aplicação da UFRGSIniciação CientíficaCiênciaEscolaThe pedagogical processes of Scientific Initiation in the basic school favor the growth of critical sense and understanding about the scientific universe. The purpose of this text was to analyze the documents of the Colégio de Aplicação da UFRGS in relation to the pedagogical proposals for the Scientific Initiation curricular component. Methodologically, it was a qualitative research that carried out a survey and documentary analysis. The institution's Regiment contains expressions related to science referring to the school's administrative bodies and the Pedagogical Political Project was not made available by the institution's management. In turn, team projects and study programs point to scientific research at school as a process, as well as presenting particularities at each school stage. It is possible to consider that, despite certain gaps, the importance given to the component in the curriculum and the efforts in the construction of pedagogical materials are highlighted.Os processos pedagógicos da Iniciação Científica na escola básica favorecem o crescimento do senso crítico e do entendimento sobre o universo científico. O objetivo desse texto foi analisar os documentos do Colégio de Aplicação da UFRGS em relação às propostas pedagógicas para com o componente curricular de Iniciação Científica. Metodologicamente, tratou-se de pesquisa qualitativa que realizou levantamento e análise documental. O regimento da instituição apresenta expressões relacionadas à ciência referentes às instâncias administrativas da escola e o Projeto Político Pedagógico não foi disponibilizado pela direção da instituição. Por sua vez, os projetos de equipe e os programas de estudos apontam a pesquisa científica na escola enquanto processo, bem como apresentam particularidades em cada etapa escolar. É possível considerar que, apesar de certas lacunas, destaca-se a importância dada ao componente na grade curricular e aos esforços na construção dos materiais pedagógicos.Universidade Federal do Rio Grande2021-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1341110.14295/momento.v30i02.13411Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 370-396Momento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 370-3962316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/13411/9037Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Dr. Victor Hugo Nedel Vasques, Daniel Giordani2021-12-21T22:17:33Zoai:periodicos.furg.br:article/13411Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2021-12-21T22:17:33Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PEDAGOGICAL PERSPECTIVES IN SCIENTIFIC INITIATION: a documentary analysis of the Colégio de Aplicação from UFRGS PERSPECTIVAS PEDAGÓGICAS EM INICIAÇÃO CIENTÍFICA: uma análise documental do Colégio de Aplicação da UFRGS |
title |
PEDAGOGICAL PERSPECTIVES IN SCIENTIFIC INITIATION: a documentary analysis of the Colégio de Aplicação from UFRGS |
spellingShingle |
PEDAGOGICAL PERSPECTIVES IN SCIENTIFIC INITIATION: a documentary analysis of the Colégio de Aplicação from UFRGS Oliveira, Dr. Victor Hugo Nedel Iniciação Científica Ciência Escola |
title_short |
PEDAGOGICAL PERSPECTIVES IN SCIENTIFIC INITIATION: a documentary analysis of the Colégio de Aplicação from UFRGS |
title_full |
PEDAGOGICAL PERSPECTIVES IN SCIENTIFIC INITIATION: a documentary analysis of the Colégio de Aplicação from UFRGS |
title_fullStr |
PEDAGOGICAL PERSPECTIVES IN SCIENTIFIC INITIATION: a documentary analysis of the Colégio de Aplicação from UFRGS |
title_full_unstemmed |
PEDAGOGICAL PERSPECTIVES IN SCIENTIFIC INITIATION: a documentary analysis of the Colégio de Aplicação from UFRGS |
title_sort |
PEDAGOGICAL PERSPECTIVES IN SCIENTIFIC INITIATION: a documentary analysis of the Colégio de Aplicação from UFRGS |
author |
Oliveira, Dr. Victor Hugo Nedel |
author_facet |
Oliveira, Dr. Victor Hugo Nedel Vasques, Daniel Giordani |
author_role |
author |
author2 |
Vasques, Daniel Giordani |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Dr. Victor Hugo Nedel Vasques, Daniel Giordani |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Iniciação Científica Ciência Escola |
topic |
Iniciação Científica Ciência Escola |
description |
The pedagogical processes of Scientific Initiation in the basic school favor the growth of critical sense and understanding about the scientific universe. The purpose of this text was to analyze the documents of the Colégio de Aplicação da UFRGS in relation to the pedagogical proposals for the Scientific Initiation curricular component. Methodologically, it was a qualitative research that carried out a survey and documentary analysis. The institution's Regiment contains expressions related to science referring to the school's administrative bodies and the Pedagogical Political Project was not made available by the institution's management. In turn, team projects and study programs point to scientific research at school as a process, as well as presenting particularities at each school stage. It is possible to consider that, despite certain gaps, the importance given to the component in the curriculum and the efforts in the construction of pedagogical materials are highlighted. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13411 10.14295/momento.v30i02.13411 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13411 |
identifier_str_mv |
10.14295/momento.v30i02.13411 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13411/9037 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 370-396 Momento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 370-396 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1775493250799370240 |