FROM BABBLING TO WORDS: : the teaching of orality in early childhood in the historical-cultural perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lazaretti, Lucineia Maria
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Saccomani, Maria Claudia da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13131
Resumo: This article aims to investigate the teaching of orality in early childhood education in the light of historical-cultural theory, systematising didactic-pedagogical suggestions for this school level. We are guided by the assumption that the teaching of the mother language, particularly of orality, must ensure that early childhood school allows babies and children to appropriate and participate in different oral discursive practices. In this context, we challenge ourselves to make explicit intentional actions, in a critical-propositional dialogue with the National Common Curricular Base, strained by why, what and how we teach orality in early childhood education. Thus, we support the idea that pedagogical practices in early childhood education, when guided by objectives-contents-methodologies, enable achievements and learning that develop the oral language in its maximum possibilities according to the specificities of each moment of development.
id FURG-2_9e590a7469d25cad05bb1c46fcaaf052
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/13131
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling FROM BABBLING TO WORDS: : the teaching of orality in early childhood in the historical-cultural perspectiveDE LOS BALBUCIOS A LAS PALABRAS: : la enseñanza de la oralidad en la educación infantil en la perspectiva histórico-culturalDOS BALBUCIOS ÀS PALAVRAS: o ensino da oralidade na Educação Infantil à luz da perspectiva histórico-culturalEducação InfantilDesenvolvimento da CriançaConteúdos da Educação InfantilThis article aims to investigate the teaching of orality in early childhood education in the light of historical-cultural theory, systematising didactic-pedagogical suggestions for this school level. We are guided by the assumption that the teaching of the mother language, particularly of orality, must ensure that early childhood school allows babies and children to appropriate and participate in different oral discursive practices. In this context, we challenge ourselves to make explicit intentional actions, in a critical-propositional dialogue with the National Common Curricular Base, strained by why, what and how we teach orality in early childhood education. Thus, we support the idea that pedagogical practices in early childhood education, when guided by objectives-contents-methodologies, enable achievements and learning that develop the oral language in its maximum possibilities according to the specificities of each moment of development.Este artículo tiene como objetivo investigar la enseñanza de la oralidad en la educación infantil a la luz de la teoría histórico-cultural, sistematizando sugerencias didáctico-pedagógicas para este nivel escolar. Nos guiamos por el supuesto de que la enseñanza de la lengua materna, específicamente la oralidad, debe asegurar que la escuela de la primera infancia permita que los bebés y los niños se apropien y participen de las diferentes prácticas discursivas orales. Para ello, nos desafiamos a realizar acciones intencionales explícitas, en un diálogo crítico-proposicional con la Base Curricular Común Nacional, tenso por el por qué, qué y cómo enseñamos la oralidad en la educación infantil. Así, defendemos que las prácticas pedagógicas en la educación infantil, guiadas por los objetivos-contenidos-metodologías, posibilitan logros y aprendizajes que desarrollan el lenguaje oral en sus máximas posibilidades de acuerdo a las especificidades de cada momento de desarrollo.Este artigo objetiva investigar o ensino da oralidade na Educação Infantil à luz da teoria histórico-cultural, sistematizando sugestões didático-pedagógicas para esse nível escolar. Orientamo-nos pelo pressuposto de que o ensino da língua materna, especificamente, da oralidade deva garantir que a escola de educação infantil possibilite que bebês e crianças possam se apropriar e participar de diferentes práticas discursivas orais. Para isso, desafiamo-nos a explicitar ações intencionais, em diálogo crítico-propositivo com a Base Nacional Comum Curricular, tensionando porquê, o quê e como ensinamos a oralidade na Educação Infantil. Assim, defendemos que as práticas pedagógicas na Educação Infantil, orientadas pelos objetivos-conteúdos-metodologias, possibilitem conquistas e aprendizagens que desenvolvam a linguagem oral em suas máximas possibilidades, de acordo as especificidades de cada momento do desenvolvimento.Universidade Federal do Rio Grande2021-08-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1313110.14295/momento.v30i01.13131Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 01 (2021): Dossiê temático: Aspectos da educação escolar sob influência da pandemia da Covid-19: debates e perspectivas com análises a partir da teoria histórico críticaMomento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 01 (2021): Dossiê temático: Aspectos da educação escolar sob influência da pandemia da Covid-19: debates e perspectivas com análises a partir da teoria histórico crítica2316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/13131/8982Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLazaretti, Lucineia Maria Saccomani, Maria Claudia da Silva2021-08-05T23:25:37Zoai:periodicos.furg.br:article/13131Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2021-08-05T23:25:37Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv FROM BABBLING TO WORDS: : the teaching of orality in early childhood in the historical-cultural perspective
DE LOS BALBUCIOS A LAS PALABRAS: : la enseñanza de la oralidad en la educación infantil en la perspectiva histórico-cultural
DOS BALBUCIOS ÀS PALAVRAS: o ensino da oralidade na Educação Infantil à luz da perspectiva histórico-cultural
title FROM BABBLING TO WORDS: : the teaching of orality in early childhood in the historical-cultural perspective
spellingShingle FROM BABBLING TO WORDS: : the teaching of orality in early childhood in the historical-cultural perspective
Lazaretti, Lucineia Maria
Educação Infantil
Desenvolvimento da Criança
Conteúdos da Educação Infantil
title_short FROM BABBLING TO WORDS: : the teaching of orality in early childhood in the historical-cultural perspective
title_full FROM BABBLING TO WORDS: : the teaching of orality in early childhood in the historical-cultural perspective
title_fullStr FROM BABBLING TO WORDS: : the teaching of orality in early childhood in the historical-cultural perspective
title_full_unstemmed FROM BABBLING TO WORDS: : the teaching of orality in early childhood in the historical-cultural perspective
title_sort FROM BABBLING TO WORDS: : the teaching of orality in early childhood in the historical-cultural perspective
author Lazaretti, Lucineia Maria
author_facet Lazaretti, Lucineia Maria
Saccomani, Maria Claudia da Silva
author_role author
author2 Saccomani, Maria Claudia da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lazaretti, Lucineia Maria
Saccomani, Maria Claudia da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Infantil
Desenvolvimento da Criança
Conteúdos da Educação Infantil
topic Educação Infantil
Desenvolvimento da Criança
Conteúdos da Educação Infantil
description This article aims to investigate the teaching of orality in early childhood education in the light of historical-cultural theory, systematising didactic-pedagogical suggestions for this school level. We are guided by the assumption that the teaching of the mother language, particularly of orality, must ensure that early childhood school allows babies and children to appropriate and participate in different oral discursive practices. In this context, we challenge ourselves to make explicit intentional actions, in a critical-propositional dialogue with the National Common Curricular Base, strained by why, what and how we teach orality in early childhood education. Thus, we support the idea that pedagogical practices in early childhood education, when guided by objectives-contents-methodologies, enable achievements and learning that develop the oral language in its maximum possibilities according to the specificities of each moment of development.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13131
10.14295/momento.v30i01.13131
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13131
identifier_str_mv 10.14295/momento.v30i01.13131
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13131/8982
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 01 (2021): Dossiê temático: Aspectos da educação escolar sob influência da pandemia da Covid-19: debates e perspectivas com análises a partir da teoria histórico crítica
Momento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 01 (2021): Dossiê temático: Aspectos da educação escolar sob influência da pandemia da Covid-19: debates e perspectivas com análises a partir da teoria histórico crítica
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1775493250735407104