Português: Português

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves da Costa, Jessica
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rosalia Antunes Baccin, Camila
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14466
Resumo: The present article refers to an intervention project of Permanent Education developed in the Foster Care Service of a city in the metropolitan region of Curitiba. Permanent Education represents learning on the job, aiming at the critical apprehension, reflection and transformation of daily practices. Thus, three micro-interventions were carried out that addressed the themes of co-management of collectives, network analysis of the work process, identification of the problem and critical nodes. This is an experience report, where the tools of Permanent Education were used, in which the contextualization of the practice scenario, methodological path, planning and evaluation are described. As a result, the construction of a strengthened collective able to capture the essence of Permanent Education and observe its applicability in everyday work was boosted. Moreover, it was possible to identify that the precepts and tools of Permanent Education, coupled with its basic concept of meaningful learning, have demonstrated to have significant transformative potential of the actions of a given territory.
id FURG-2_a7e68479460f350a6beda5e70191d25b
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/14466
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling Português: PortuguêsEDUCAÇÃO PERMANENTE E FAMÍLIA ACOLHEDORA: sempre cabe mais umEducação PermanenteEducação Permanente na Assistência SocialAcolhimento FamiliarInfância e AdolescênciaPermanent EducationPermanent Education in Social AssistanceFoster Care ServiceChildhood and AdolescenceEducación PermanenteEducación Permanente en Asistencia SocialAcogida FamiliarInfancia y AdolescenciaThe present article refers to an intervention project of Permanent Education developed in the Foster Care Service of a city in the metropolitan region of Curitiba. Permanent Education represents learning on the job, aiming at the critical apprehension, reflection and transformation of daily practices. Thus, three micro-interventions were carried out that addressed the themes of co-management of collectives, network analysis of the work process, identification of the problem and critical nodes. This is an experience report, where the tools of Permanent Education were used, in which the contextualization of the practice scenario, methodological path, planning and evaluation are described. As a result, the construction of a strengthened collective able to capture the essence of Permanent Education and observe its applicability in everyday work was boosted. Moreover, it was possible to identify that the precepts and tools of Permanent Education, coupled with its basic concept of meaningful learning, have demonstrated to have significant transformative potential of the actions of a given territory.El presente trabajo se refiere a un proyecto de intervención de Educación Permanente desarrollado en el Servicio de Acogida Familiar de una municipalidad de la región metropolitana de Curitiba. La Educación Permanente representa el aprendizaje en el trabajo, apuntando a la aprensión critica, reflexión y transformación de las prácticas cotidianas. De ese modo, se realizaron tres microintervenciones que abordaron los temas de cogestión de los colectivos, red analizadora del proceso de trabajo, la identificación del problema y los nodos críticos. Se trata de un relato de experiencia, que utiliza como metodología las herramientas de la Educación Permanente, en que se describe la contextualización del escenario de práctica, la ruta metodológica, planeamiento y evaluación. Como resultado, se impulsó la construcción de un colectivo fortalecido capaz de captar la esencia de la Educación Permanente y observar su aplicabilidad en el trabajo diario. Además, se pudo identificar que los preceptos y herramientas de la Educación Permanente, vinculados a su concepto básico de aprendizaje significativo, han demostrado tener un importante potencial transformador de las acciones de un determinado territorio.O presente trabalho refere-se a um projeto de intervenção de Educação Permanente desenvolvido no Serviço de Acolhimento Familiar de um município da região metropolitana de Curitiba. A Educação Permanente é aprendizagem no trabalho, visando a apreensão crítica, reflexão e transformação das práticas cotidianas. Desse modo, foram realizadas três microintervenções que abordaram as temáticas de cogestão de coletivos, rede analisadora do processo de trabalho, identificação da problemática e nós críticos. Trata-se de um relato de experiência, onde foram utilizadas as ferramentas da Educação Permanente, em que são descritos contextualização do cenário de prática, percurso metodológico, planejamento e avaliação. Como resultado, impulsionou-se a construção de um coletivo fortalecido capaz de captar a essência da Educação Permanente e observar sua aplicabilidade no cotidiano do trabalho. Ademais, foi possível identificar que os preceitos e ferramentas da Educação Permanente, atrelado ao seu conceito basilar de aprendizagem significativa, demonstraram ter significativo potencial transformador das ações de determinado território.Universidade Federal do Rio Grande2023-04-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/14466Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 01 (2023): Dossiê Temático: INFÂNCIA, GLOBALIZAÇÃO E NATUREZA: pesquisas, reflexões e cuidados às gerações futuras no presente de desigualdades e injustiças sociais, ambientais e climáticas; 287-314Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 01 (2023): Dossiê Temático: INFÂNCIA, GLOBALIZAÇÃO E NATUREZA: pesquisas, reflexões e cuidados às gerações futuras no presente de desigualdades e injustiças sociais, ambientais e climáticas; 287-3142316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/14466/10139Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves da Costa, JessicaRosalia Antunes Baccin, Camila2023-04-10T23:33:26Zoai:periodicos.furg.br:article/14466Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2023-04-10T23:33:26Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Português: Português
EDUCAÇÃO PERMANENTE E FAMÍLIA ACOLHEDORA: sempre cabe mais um
title Português: Português
spellingShingle Português: Português
Alves da Costa, Jessica
Educação Permanente
Educação Permanente na Assistência Social
Acolhimento Familiar
Infância e Adolescência
Permanent Education
Permanent Education in Social Assistance
Foster Care Service
Childhood and Adolescence
Educación Permanente
Educación Permanente en Asistencia Social
Acogida Familiar
Infancia y Adolescencia
title_short Português: Português
title_full Português: Português
title_fullStr Português: Português
title_full_unstemmed Português: Português
title_sort Português: Português
author Alves da Costa, Jessica
author_facet Alves da Costa, Jessica
Rosalia Antunes Baccin, Camila
author_role author
author2 Rosalia Antunes Baccin, Camila
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves da Costa, Jessica
Rosalia Antunes Baccin, Camila
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Permanente
Educação Permanente na Assistência Social
Acolhimento Familiar
Infância e Adolescência
Permanent Education
Permanent Education in Social Assistance
Foster Care Service
Childhood and Adolescence
Educación Permanente
Educación Permanente en Asistencia Social
Acogida Familiar
Infancia y Adolescencia
topic Educação Permanente
Educação Permanente na Assistência Social
Acolhimento Familiar
Infância e Adolescência
Permanent Education
Permanent Education in Social Assistance
Foster Care Service
Childhood and Adolescence
Educación Permanente
Educación Permanente en Asistencia Social
Acogida Familiar
Infancia y Adolescencia
description The present article refers to an intervention project of Permanent Education developed in the Foster Care Service of a city in the metropolitan region of Curitiba. Permanent Education represents learning on the job, aiming at the critical apprehension, reflection and transformation of daily practices. Thus, three micro-interventions were carried out that addressed the themes of co-management of collectives, network analysis of the work process, identification of the problem and critical nodes. This is an experience report, where the tools of Permanent Education were used, in which the contextualization of the practice scenario, methodological path, planning and evaluation are described. As a result, the construction of a strengthened collective able to capture the essence of Permanent Education and observe its applicability in everyday work was boosted. Moreover, it was possible to identify that the precepts and tools of Permanent Education, coupled with its basic concept of meaningful learning, have demonstrated to have significant transformative potential of the actions of a given territory.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14466
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14466
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14466/10139
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 01 (2023): Dossiê Temático: INFÂNCIA, GLOBALIZAÇÃO E NATUREZA: pesquisas, reflexões e cuidados às gerações futuras no presente de desigualdades e injustiças sociais, ambientais e climáticas; 287-314
Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 01 (2023): Dossiê Temático: INFÂNCIA, GLOBALIZAÇÃO E NATUREZA: pesquisas, reflexões e cuidados às gerações futuras no presente de desigualdades e injustiças sociais, ambientais e climáticas; 287-314
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1775493251121283072