Português: Português
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14466 |
Resumo: | The present article refers to an intervention project of Permanent Education developed in the Foster Care Service of a city in the metropolitan region of Curitiba. Permanent Education represents learning on the job, aiming at the critical apprehension, reflection and transformation of daily practices. Thus, three micro-interventions were carried out that addressed the themes of co-management of collectives, network analysis of the work process, identification of the problem and critical nodes. This is an experience report, where the tools of Permanent Education were used, in which the contextualization of the practice scenario, methodological path, planning and evaluation are described. As a result, the construction of a strengthened collective able to capture the essence of Permanent Education and observe its applicability in everyday work was boosted. Moreover, it was possible to identify that the precepts and tools of Permanent Education, coupled with its basic concept of meaningful learning, have demonstrated to have significant transformative potential of the actions of a given territory. |
id |
FURG-2_a7e68479460f350a6beda5e70191d25b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/14466 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Português: PortuguêsEDUCAÇÃO PERMANENTE E FAMÍLIA ACOLHEDORA: sempre cabe mais umEducação PermanenteEducação Permanente na Assistência SocialAcolhimento FamiliarInfância e AdolescênciaPermanent EducationPermanent Education in Social AssistanceFoster Care ServiceChildhood and AdolescenceEducación PermanenteEducación Permanente en Asistencia SocialAcogida FamiliarInfancia y AdolescenciaThe present article refers to an intervention project of Permanent Education developed in the Foster Care Service of a city in the metropolitan region of Curitiba. Permanent Education represents learning on the job, aiming at the critical apprehension, reflection and transformation of daily practices. Thus, three micro-interventions were carried out that addressed the themes of co-management of collectives, network analysis of the work process, identification of the problem and critical nodes. This is an experience report, where the tools of Permanent Education were used, in which the contextualization of the practice scenario, methodological path, planning and evaluation are described. As a result, the construction of a strengthened collective able to capture the essence of Permanent Education and observe its applicability in everyday work was boosted. Moreover, it was possible to identify that the precepts and tools of Permanent Education, coupled with its basic concept of meaningful learning, have demonstrated to have significant transformative potential of the actions of a given territory.El presente trabajo se refiere a un proyecto de intervención de Educación Permanente desarrollado en el Servicio de Acogida Familiar de una municipalidad de la región metropolitana de Curitiba. La Educación Permanente representa el aprendizaje en el trabajo, apuntando a la aprensión critica, reflexión y transformación de las prácticas cotidianas. De ese modo, se realizaron tres microintervenciones que abordaron los temas de cogestión de los colectivos, red analizadora del proceso de trabajo, la identificación del problema y los nodos críticos. Se trata de un relato de experiencia, que utiliza como metodología las herramientas de la Educación Permanente, en que se describe la contextualización del escenario de práctica, la ruta metodológica, planeamiento y evaluación. Como resultado, se impulsó la construcción de un colectivo fortalecido capaz de captar la esencia de la Educación Permanente y observar su aplicabilidad en el trabajo diario. Además, se pudo identificar que los preceptos y herramientas de la Educación Permanente, vinculados a su concepto básico de aprendizaje significativo, han demostrado tener un importante potencial transformador de las acciones de un determinado territorio.O presente trabalho refere-se a um projeto de intervenção de Educação Permanente desenvolvido no Serviço de Acolhimento Familiar de um município da região metropolitana de Curitiba. A Educação Permanente é aprendizagem no trabalho, visando a apreensão crítica, reflexão e transformação das práticas cotidianas. Desse modo, foram realizadas três microintervenções que abordaram as temáticas de cogestão de coletivos, rede analisadora do processo de trabalho, identificação da problemática e nós críticos. Trata-se de um relato de experiência, onde foram utilizadas as ferramentas da Educação Permanente, em que são descritos contextualização do cenário de prática, percurso metodológico, planejamento e avaliação. Como resultado, impulsionou-se a construção de um coletivo fortalecido capaz de captar a essência da Educação Permanente e observar sua aplicabilidade no cotidiano do trabalho. Ademais, foi possível identificar que os preceitos e ferramentas da Educação Permanente, atrelado ao seu conceito basilar de aprendizagem significativa, demonstraram ter significativo potencial transformador das ações de determinado território.Universidade Federal do Rio Grande2023-04-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/14466Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 01 (2023): Dossiê Temático: INFÂNCIA, GLOBALIZAÇÃO E NATUREZA: pesquisas, reflexões e cuidados às gerações futuras no presente de desigualdades e injustiças sociais, ambientais e climáticas; 287-314Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 01 (2023): Dossiê Temático: INFÂNCIA, GLOBALIZAÇÃO E NATUREZA: pesquisas, reflexões e cuidados às gerações futuras no presente de desigualdades e injustiças sociais, ambientais e climáticas; 287-3142316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/14466/10139Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves da Costa, JessicaRosalia Antunes Baccin, Camila2023-04-10T23:33:26Zoai:periodicos.furg.br:article/14466Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2023-04-10T23:33:26Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Português: Português EDUCAÇÃO PERMANENTE E FAMÍLIA ACOLHEDORA: sempre cabe mais um |
title |
Português: Português |
spellingShingle |
Português: Português Alves da Costa, Jessica Educação Permanente Educação Permanente na Assistência Social Acolhimento Familiar Infância e Adolescência Permanent Education Permanent Education in Social Assistance Foster Care Service Childhood and Adolescence Educación Permanente Educación Permanente en Asistencia Social Acogida Familiar Infancia y Adolescencia |
title_short |
Português: Português |
title_full |
Português: Português |
title_fullStr |
Português: Português |
title_full_unstemmed |
Português: Português |
title_sort |
Português: Português |
author |
Alves da Costa, Jessica |
author_facet |
Alves da Costa, Jessica Rosalia Antunes Baccin, Camila |
author_role |
author |
author2 |
Rosalia Antunes Baccin, Camila |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves da Costa, Jessica Rosalia Antunes Baccin, Camila |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Permanente Educação Permanente na Assistência Social Acolhimento Familiar Infância e Adolescência Permanent Education Permanent Education in Social Assistance Foster Care Service Childhood and Adolescence Educación Permanente Educación Permanente en Asistencia Social Acogida Familiar Infancia y Adolescencia |
topic |
Educação Permanente Educação Permanente na Assistência Social Acolhimento Familiar Infância e Adolescência Permanent Education Permanent Education in Social Assistance Foster Care Service Childhood and Adolescence Educación Permanente Educación Permanente en Asistencia Social Acogida Familiar Infancia y Adolescencia |
description |
The present article refers to an intervention project of Permanent Education developed in the Foster Care Service of a city in the metropolitan region of Curitiba. Permanent Education represents learning on the job, aiming at the critical apprehension, reflection and transformation of daily practices. Thus, three micro-interventions were carried out that addressed the themes of co-management of collectives, network analysis of the work process, identification of the problem and critical nodes. This is an experience report, where the tools of Permanent Education were used, in which the contextualization of the practice scenario, methodological path, planning and evaluation are described. As a result, the construction of a strengthened collective able to capture the essence of Permanent Education and observe its applicability in everyday work was boosted. Moreover, it was possible to identify that the precepts and tools of Permanent Education, coupled with its basic concept of meaningful learning, have demonstrated to have significant transformative potential of the actions of a given territory. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14466 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14466 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14466/10139 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 01 (2023): Dossiê Temático: INFÂNCIA, GLOBALIZAÇÃO E NATUREZA: pesquisas, reflexões e cuidados às gerações futuras no presente de desigualdades e injustiças sociais, ambientais e climáticas; 287-314 Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 01 (2023): Dossiê Temático: INFÂNCIA, GLOBALIZAÇÃO E NATUREZA: pesquisas, reflexões e cuidados às gerações futuras no presente de desigualdades e injustiças sociais, ambientais e climáticas; 287-314 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1775493251121283072 |