THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: strategies of migrant children and adolescents in Rio de Janeiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/16004 |
Resumo: | In this qualitative study conducted with 11 Latin American migrant children and adolescents who are students in the basic education network in the city of Rio de Janeiro, our aim is to understand how the group develops inclusion strategies within the school environment. We hereby seek to understand the broader insights that these strategies may provide regarding the migration experience of this community in Brazil. Initially, we discuss the distinction between including and integrating migrants. Subsequently, we propose an intercultural methodology, child-centered approach and grounded on Socio-Historical Psychology, for analyzing such phenomenon. Finally, we identify and discuss three inclusion strategies that the participants mobilize in their interaction with peers, teachers and the Brazilian social context: marking of differences, attempting to blend into the group, and demanding equity. These strategies provide us with indications of their initial impressions in Brazil, challenges of their inclusion in the school, and the challenges faced when learning Portuguese. |
id |
FURG-2_b755469cc6353b9a7e85634523c72a44 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/16004 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: strategies of migrant children and adolescents in Rio de JaneiroO PROCESSO DE INCLUSÃO NO AMBIENTE ESCOLAR : estratégias de crianças e adolescentes migrantes no Rio de Janeiro Inclusão EducacionalFilhos de Trabalhadores MigrantesAmbiente EscolarPsicossociologia da EducaçãoComunicação e EducaçãoIn this qualitative study conducted with 11 Latin American migrant children and adolescents who are students in the basic education network in the city of Rio de Janeiro, our aim is to understand how the group develops inclusion strategies within the school environment. We hereby seek to understand the broader insights that these strategies may provide regarding the migration experience of this community in Brazil. Initially, we discuss the distinction between including and integrating migrants. Subsequently, we propose an intercultural methodology, child-centered approach and grounded on Socio-Historical Psychology, for analyzing such phenomenon. Finally, we identify and discuss three inclusion strategies that the participants mobilize in their interaction with peers, teachers and the Brazilian social context: marking of differences, attempting to blend into the group, and demanding equity. These strategies provide us with indications of their initial impressions in Brazil, challenges of their inclusion in the school, and the challenges faced when learning Portuguese.En este estudio cualitativo realizado con 11 niños y adolescentes migrantes latinoamericanos que son estudiantes en la red de educación básica de la ciudad de Río de Janeiro, nuestro objetivo es comprender cómo el grupo desarrolla estrategias de inclusión en el ambiente escolar. A través de esto, buscamos entender las perspectivas más amplias que estas estrategias pueden ofrecer en relación con la experiencia migratoria de esta comunidad en Brasil. Inicialmente, debatimos sobre la distinción entre incluir e integrar a los migrantes. Posteriormente, proponemos una metodología intercultural, no centrada en los adultos y basada en la Psicología Socio-Historica, para el análisis del fenómeno migratorio. Finalmente, identificamos y discutimos tres estrategias de inclusión movilizadas por los participantes en su interacción con sus compañeros, profesores y, además, con el contexto social brasileño: la marcación de diferencias, el intento de desaparecer en el grupo y la demanda por equidad. Estas estrategias nos proporcionan indicios sobre las primeras impresiones en Brasil, los desafíos en la inclusión a la escuela y las dificultades de aprender el portugués.Neste estudo qualitativo realizado com 11 crianças e adolescentes migrantes latino-americanos estudantes da rede de educação básica da cidade do Rio de Janeiro, temos como objetivo entender como o grupo cria estratégias de inclusão no ambiente escolar. A partir disso, buscamos compreender as pistas mais amplas que essas estratégias podem oferecer sobre a experiência migratória dessa comunidade no Brasil. Inicialmente, debatemos a diferença entre incluir e integrar migrantes. Em seguida, propomos uma metodologia intercultural, não adultocêntrica e baseada na Psicologia Sócio-Histórica para a análise do fenômeno migratório. Finalmente, identificamos e discutimos três estratégias de inclusão mobilizadas pelos participantes na interação com seus pares, professores e, além disso, com o contexto social brasileiro: a demarcação da diferença, a tentativa de se diluir no grupo e a demanda por equidade. Essas estratégias nos dão indícios sobre primeiras impressões no Brasil, dificuldades de inclusão na escola e os desafios de aprender a língua portuguesa.Universidade Federal do Rio Grande2024-01-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1600410.14295/momento.v32i03.16004Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 03 (2023): Dossiê: Educação, migrações internacionais e o contexto brasileiro; 40-62Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 03 (2023): Dossiê: Educação, migrações internacionais e o contexto brasileiro; 40-622316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/16004/10541Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo de Aguiar, GabrielaRossini Teixeira Coelho, João Paulo de Assumpção, Adriana Maria 2024-02-22T18:21:36Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/16004Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2024-02-22T18:21:36Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: strategies of migrant children and adolescents in Rio de Janeiro O PROCESSO DE INCLUSÃO NO AMBIENTE ESCOLAR : estratégias de crianças e adolescentes migrantes no Rio de Janeiro |
title |
THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: strategies of migrant children and adolescents in Rio de Janeiro |
spellingShingle |
THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: strategies of migrant children and adolescents in Rio de Janeiro Azevedo de Aguiar, Gabriela Inclusão Educacional Filhos de Trabalhadores Migrantes Ambiente Escolar Psicossociologia da Educação Comunicação e Educação |
title_short |
THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: strategies of migrant children and adolescents in Rio de Janeiro |
title_full |
THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: strategies of migrant children and adolescents in Rio de Janeiro |
title_fullStr |
THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: strategies of migrant children and adolescents in Rio de Janeiro |
title_full_unstemmed |
THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: strategies of migrant children and adolescents in Rio de Janeiro |
title_sort |
THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: strategies of migrant children and adolescents in Rio de Janeiro |
author |
Azevedo de Aguiar, Gabriela |
author_facet |
Azevedo de Aguiar, Gabriela Rossini Teixeira Coelho, João Paulo de Assumpção, Adriana Maria |
author_role |
author |
author2 |
Rossini Teixeira Coelho, João Paulo de Assumpção, Adriana Maria |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Azevedo de Aguiar, Gabriela Rossini Teixeira Coelho, João Paulo de Assumpção, Adriana Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusão Educacional Filhos de Trabalhadores Migrantes Ambiente Escolar Psicossociologia da Educação Comunicação e Educação |
topic |
Inclusão Educacional Filhos de Trabalhadores Migrantes Ambiente Escolar Psicossociologia da Educação Comunicação e Educação |
description |
In this qualitative study conducted with 11 Latin American migrant children and adolescents who are students in the basic education network in the city of Rio de Janeiro, our aim is to understand how the group develops inclusion strategies within the school environment. We hereby seek to understand the broader insights that these strategies may provide regarding the migration experience of this community in Brazil. Initially, we discuss the distinction between including and integrating migrants. Subsequently, we propose an intercultural methodology, child-centered approach and grounded on Socio-Historical Psychology, for analyzing such phenomenon. Finally, we identify and discuss three inclusion strategies that the participants mobilize in their interaction with peers, teachers and the Brazilian social context: marking of differences, attempting to blend into the group, and demanding equity. These strategies provide us with indications of their initial impressions in Brazil, challenges of their inclusion in the school, and the challenges faced when learning Portuguese. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/16004 10.14295/momento.v32i03.16004 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/16004 |
identifier_str_mv |
10.14295/momento.v32i03.16004 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/16004/10541 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 03 (2023): Dossiê: Educação, migrações internacionais e o contexto brasileiro; 40-62 Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 03 (2023): Dossiê: Educação, migrações internacionais e o contexto brasileiro; 40-62 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1798944873422782464 |