THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: strategies of migrant children and adolescents in Rio de Janeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo de Aguiar, Gabriela
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Rossini Teixeira Coelho, João Paulo, de Assumpção, Adriana Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/16004
Resumo: In this qualitative study conducted with 11 Latin American migrant children and adolescents who are students in the basic education network in the city of Rio de Janeiro, our aim is to understand how the group develops inclusion strategies within the school environment. We hereby seek to understand the broader insights that these strategies may provide regarding the migration experience of this community in Brazil. Initially, we discuss the distinction between including and integrating migrants. Subsequently, we propose an intercultural methodology, child-centered approach and grounded on Socio-Historical Psychology, for analyzing such phenomenon. Finally, we identify and discuss three inclusion strategies that the participants mobilize in their interaction with peers, teachers and the Brazilian social context: marking of differences, attempting to blend into the group, and demanding equity. These strategies provide us with indications of their initial impressions in Brazil, challenges of their inclusion in the school, and the challenges faced when learning Portuguese.
id FURG-2_b755469cc6353b9a7e85634523c72a44
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/16004
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: strategies of migrant children and adolescents in Rio de JaneiroO PROCESSO DE INCLUSÃO NO AMBIENTE ESCOLAR : estratégias de crianças e adolescentes migrantes no Rio de Janeiro Inclusão EducacionalFilhos de Trabalhadores MigrantesAmbiente EscolarPsicossociologia da EducaçãoComunicação e EducaçãoIn this qualitative study conducted with 11 Latin American migrant children and adolescents who are students in the basic education network in the city of Rio de Janeiro, our aim is to understand how the group develops inclusion strategies within the school environment. We hereby seek to understand the broader insights that these strategies may provide regarding the migration experience of this community in Brazil. Initially, we discuss the distinction between including and integrating migrants. Subsequently, we propose an intercultural methodology, child-centered approach and grounded on Socio-Historical Psychology, for analyzing such phenomenon. Finally, we identify and discuss three inclusion strategies that the participants mobilize in their interaction with peers, teachers and the Brazilian social context: marking of differences, attempting to blend into the group, and demanding equity. These strategies provide us with indications of their initial impressions in Brazil, challenges of their inclusion in the school, and the challenges faced when learning Portuguese.En este estudio cualitativo realizado con 11 niños y adolescentes migrantes latinoamericanos que son estudiantes en la red de educación básica de la ciudad de Río de Janeiro, nuestro objetivo es comprender cómo el grupo desarrolla estrategias de inclusión en el ambiente escolar. A través de esto, buscamos entender las perspectivas más amplias que estas estrategias pueden ofrecer en relación con la experiencia migratoria de esta comunidad en Brasil. Inicialmente, debatimos sobre la distinción entre incluir e integrar a los migrantes. Posteriormente, proponemos una metodología intercultural, no centrada en los adultos y basada en la Psicología Socio-Historica, para el análisis del fenómeno migratorio. Finalmente, identificamos y discutimos tres estrategias de inclusión movilizadas por los participantes en su interacción con sus compañeros, profesores y, además, con el contexto social brasileño: la marcación de diferencias, el intento de desaparecer en el grupo y la demanda por equidad. Estas estrategias nos proporcionan indicios sobre las primeras impresiones en Brasil, los desafíos en la inclusión a la escuela y las dificultades de aprender el portugués.Neste estudo qualitativo realizado com 11 crianças e adolescentes migrantes latino-americanos estudantes da rede de educação básica da cidade do Rio de Janeiro, temos como objetivo entender como o grupo cria estratégias de inclusão no ambiente escolar. A partir disso, buscamos compreender as pistas mais amplas que essas estratégias podem oferecer sobre a experiência migratória dessa comunidade no Brasil. Inicialmente, debatemos a diferença entre incluir e integrar migrantes. Em seguida, propomos uma metodologia intercultural, não adultocêntrica e baseada na Psicologia Sócio-Histórica para a análise do fenômeno migratório. Finalmente, identificamos e discutimos três estratégias de inclusão mobilizadas pelos participantes na interação com seus pares, professores e, além disso, com o contexto social brasileiro: a demarcação da diferença, a tentativa de se diluir no grupo e a demanda por equidade. Essas estratégias nos dão indícios sobre primeiras impressões no Brasil, dificuldades de inclusão na escola e os desafios de aprender a língua portuguesa.Universidade Federal do Rio Grande2024-01-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1600410.14295/momento.v32i03.16004Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 03 (2023): Dossiê: Educação, migrações internacionais e o contexto brasileiro; 40-62Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 03 (2023): Dossiê: Educação, migrações internacionais e o contexto brasileiro; 40-622316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/16004/10541Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo de Aguiar, GabrielaRossini Teixeira Coelho, João Paulo de Assumpção, Adriana Maria 2024-02-22T18:21:36Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/16004Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2024-02-22T18:21:36Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: strategies of migrant children and adolescents in Rio de Janeiro
O PROCESSO DE INCLUSÃO NO AMBIENTE ESCOLAR : estratégias de crianças e adolescentes migrantes no Rio de Janeiro
title THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: strategies of migrant children and adolescents in Rio de Janeiro
spellingShingle THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: strategies of migrant children and adolescents in Rio de Janeiro
Azevedo de Aguiar, Gabriela
Inclusão Educacional
Filhos de Trabalhadores Migrantes
Ambiente Escolar
Psicossociologia da Educação
Comunicação e Educação
title_short THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: strategies of migrant children and adolescents in Rio de Janeiro
title_full THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: strategies of migrant children and adolescents in Rio de Janeiro
title_fullStr THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: strategies of migrant children and adolescents in Rio de Janeiro
title_full_unstemmed THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: strategies of migrant children and adolescents in Rio de Janeiro
title_sort THE INCLUSION PROCESS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: strategies of migrant children and adolescents in Rio de Janeiro
author Azevedo de Aguiar, Gabriela
author_facet Azevedo de Aguiar, Gabriela
Rossini Teixeira Coelho, João Paulo
de Assumpção, Adriana Maria
author_role author
author2 Rossini Teixeira Coelho, João Paulo
de Assumpção, Adriana Maria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo de Aguiar, Gabriela
Rossini Teixeira Coelho, João Paulo
de Assumpção, Adriana Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusão Educacional
Filhos de Trabalhadores Migrantes
Ambiente Escolar
Psicossociologia da Educação
Comunicação e Educação
topic Inclusão Educacional
Filhos de Trabalhadores Migrantes
Ambiente Escolar
Psicossociologia da Educação
Comunicação e Educação
description In this qualitative study conducted with 11 Latin American migrant children and adolescents who are students in the basic education network in the city of Rio de Janeiro, our aim is to understand how the group develops inclusion strategies within the school environment. We hereby seek to understand the broader insights that these strategies may provide regarding the migration experience of this community in Brazil. Initially, we discuss the distinction between including and integrating migrants. Subsequently, we propose an intercultural methodology, child-centered approach and grounded on Socio-Historical Psychology, for analyzing such phenomenon. Finally, we identify and discuss three inclusion strategies that the participants mobilize in their interaction with peers, teachers and the Brazilian social context: marking of differences, attempting to blend into the group, and demanding equity. These strategies provide us with indications of their initial impressions in Brazil, challenges of their inclusion in the school, and the challenges faced when learning Portuguese.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/16004
10.14295/momento.v32i03.16004
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/16004
identifier_str_mv 10.14295/momento.v32i03.16004
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/16004/10541
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 03 (2023): Dossiê: Educação, migrações internacionais e o contexto brasileiro; 40-62
Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 03 (2023): Dossiê: Educação, migrações internacionais e o contexto brasileiro; 40-62
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1798944873422782464