STATE OF THE ART OF MEMES: in search of new investigative paths for the teaching of Portuguese Language

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carlos Terrado, Luisyane de Maria
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Barros Rocha Aranha, Marize
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14179
Resumo: This article aims to make an inventory of scientific productions related to working with internet memes in Portuguese language classes. Therefore, it follows a qualitative approach using a state-of-the-art literature review methodology, in order to systematize what has been researched and disseminated on the subject in 15 publications in scientific journals and 11 dissertations. Among the productions, scientific articles published in national journals and dissertations located in Google Academic, CAPES journals, Digital Libraries, and others, in the last decade in Brazil. The entire compilation was analyzed by reading the title, abstract and its keywords, as well as what has been the contribution of memes to the teaching and learning process of students. As main results, we point out some reflections and the indication of some gaps that we believe are subject to more in-depth investigations in the future.
id FURG-2_c5307dcb44d208adc8ae3341f402713d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14179
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling STATE OF THE ART OF MEMES: in search of new investigative paths for the teaching of Portuguese LanguageESTADO DEL ARTE DE LOS MEMES: en la búsqueda de nuevos caminos de investigación para la enseñanza de Lengua PortuguesaESTADO DA ARTE DOS MEMES: Em busca de novos caminhos investigativos para o ensino de Língua PortuguesaEstado da Arte. Ensino de Língua Portuguesa. Memes.State of art. Portuguese Language Teaching. MemesEstado del arte. Enseñanza de Lengua Portuguesa. Memes.This article aims to make an inventory of scientific productions related to working with internet memes in Portuguese language classes. Therefore, it follows a qualitative approach using a state-of-the-art literature review methodology, in order to systematize what has been researched and disseminated on the subject in 15 publications in scientific journals and 11 dissertations. Among the productions, scientific articles published in national journals and dissertations located in Google Academic, CAPES journals, Digital Libraries, and others, in the last decade in Brazil. The entire compilation was analyzed by reading the title, abstract and its keywords, as well as what has been the contribution of memes to the teaching and learning process of students. As main results, we point out some reflections and the indication of some gaps that we believe are subject to more in-depth investigations in the future.Este artículo tiene como objetivo hacer un inventario de las producciones científicas relacionadas con el trabajo con memes de internet en las clases de lengua portuguesa. Por lo tanto, sigue un enfoque cualitativo utilizando una metodología de revisión de literatura de última generación, con el fin de sistematizar lo investigado y difundido sobre el tema en 15 publicaciones de revistas y 11 disertaciones. Entre las producciones, artículos científicos publicados en revistas nacionales y disertaciones ubicadas en Google Scholar, revistas CAPES, portales de congresos, Bibliotecas Digitales y otros, en la última década en Brasil. Se analizó toda la compilación mediante la lectura del título, resumen y palabras clave, así como cuál ha sido el aporte de los memes al proceso de enseñanza y aprendizaje de los estudiantes. Como principales resultados señalamos algunas reflexiones y la indicación de algunos vacíos que creemos son objeto de mayor investigación en el futuro.Este artigo tem como objetivo fazer um inventário das produções científicas relativas ao trabalho com memes de internet nas aulas de Língua Portuguesa. Para tanto, segue uma abordagem qualitativa utilizando-se uma metodologia de revisão de literatura do tipo estado da arte, a fim de sistematizar o que tem sido pesquisado e disseminado sobre o tema em 15 publicações em revistas e 11 dissertações. Dentre as produções, artigos científicos publicados em revistas nacionais e dissertações localizadas no Google Acadêmico, periódicos da CAPES, portais de congressos, Bibliotecas Digitais, e outras, na última década no Brasil. Todo o compilado foi analisado através da leitura do título, resumo e das palavras-chave, bem como qual tem sido a contribuição dos memes para o processo de ensino e aprendizagem dos alunos. Como principais resultados apontamos algumas reflexões e a indicação de algumas lacunas que acreditamos serem passíveis de investigações mais aprofundadas futuramente.Universidade Federal do Rio Grande2022-11-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1417910.14295/momento.v31i03.14179Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 342-366Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 342-3662316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/14179/9898Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarlos Terrado, Luisyane de MariaBarros Rocha Aranha, Marize 2022-11-26T15:48:33Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14179Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2022-11-26T15:48:33Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv STATE OF THE ART OF MEMES: in search of new investigative paths for the teaching of Portuguese Language
ESTADO DEL ARTE DE LOS MEMES: en la búsqueda de nuevos caminos de investigación para la enseñanza de Lengua Portuguesa
ESTADO DA ARTE DOS MEMES: Em busca de novos caminhos investigativos para o ensino de Língua Portuguesa
title STATE OF THE ART OF MEMES: in search of new investigative paths for the teaching of Portuguese Language
spellingShingle STATE OF THE ART OF MEMES: in search of new investigative paths for the teaching of Portuguese Language
Carlos Terrado, Luisyane de Maria
Estado da Arte. Ensino de Língua Portuguesa. Memes.
State of art. Portuguese Language Teaching. Memes
Estado del arte. Enseñanza de Lengua Portuguesa. Memes.
title_short STATE OF THE ART OF MEMES: in search of new investigative paths for the teaching of Portuguese Language
title_full STATE OF THE ART OF MEMES: in search of new investigative paths for the teaching of Portuguese Language
title_fullStr STATE OF THE ART OF MEMES: in search of new investigative paths for the teaching of Portuguese Language
title_full_unstemmed STATE OF THE ART OF MEMES: in search of new investigative paths for the teaching of Portuguese Language
title_sort STATE OF THE ART OF MEMES: in search of new investigative paths for the teaching of Portuguese Language
author Carlos Terrado, Luisyane de Maria
author_facet Carlos Terrado, Luisyane de Maria
Barros Rocha Aranha, Marize
author_role author
author2 Barros Rocha Aranha, Marize
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carlos Terrado, Luisyane de Maria
Barros Rocha Aranha, Marize
dc.subject.por.fl_str_mv Estado da Arte. Ensino de Língua Portuguesa. Memes.
State of art. Portuguese Language Teaching. Memes
Estado del arte. Enseñanza de Lengua Portuguesa. Memes.
topic Estado da Arte. Ensino de Língua Portuguesa. Memes.
State of art. Portuguese Language Teaching. Memes
Estado del arte. Enseñanza de Lengua Portuguesa. Memes.
description This article aims to make an inventory of scientific productions related to working with internet memes in Portuguese language classes. Therefore, it follows a qualitative approach using a state-of-the-art literature review methodology, in order to systematize what has been researched and disseminated on the subject in 15 publications in scientific journals and 11 dissertations. Among the productions, scientific articles published in national journals and dissertations located in Google Academic, CAPES journals, Digital Libraries, and others, in the last decade in Brazil. The entire compilation was analyzed by reading the title, abstract and its keywords, as well as what has been the contribution of memes to the teaching and learning process of students. As main results, we point out some reflections and the indication of some gaps that we believe are subject to more in-depth investigations in the future.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14179
10.14295/momento.v31i03.14179
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14179
identifier_str_mv 10.14295/momento.v31i03.14179
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14179/9898
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 342-366
Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 342-366
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1798944873018032128