Formation of personal pro-social values in the school environment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lapa, Luiz Gonzaga
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pato, Claudia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13491
Resumo: Personal and socio-environmental conflicts have increasingly revealed in the school environment, resulting in threats to the integrity of those involved and damage to material and immaterial heritage. This study investigated the personal values ​​of students from a public school in the Federal District, with a view to forming values ​​aimed at the common good. Initially, a survey with all students in the school (N = 980; 51.2% girls; mean age = 13 years) mapped the values ​​and identified the main existing conflicts; then, the class with the highest index of individualistic values ​​and conflict reports was selected for the experiential workshops focused on the formation of pro-social values. Finally, a survey combined with conversation circles and interviews evaluated the changes in the values ​​of these students. The results revealed the manifestation of values ​​that transcend selfish interests and a more supportive and collaborative school environment, highlighting the potential of this training process for the transformation of interpersonal and socio-environmental relationships.
id FURG-9_1318a5857e6463925b96a1ca1cb411b0
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/13491
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Formation of personal pro-social values in the school environmentFormación de valores personales prosociales en el entorno escolarFormação de valores pessoais pró-sociais no ambiente escolarPersonal valuesvalues formationenvironmental educationValores personalesformación de valoreseducación ambientalValores pessoaisformação de valoreseducação ambientalPersonal and socio-environmental conflicts have increasingly revealed in the school environment, resulting in threats to the integrity of those involved and damage to material and immaterial heritage. This study investigated the personal values ​​of students from a public school in the Federal District, with a view to forming values ​​aimed at the common good. Initially, a survey with all students in the school (N = 980; 51.2% girls; mean age = 13 years) mapped the values ​​and identified the main existing conflicts; then, the class with the highest index of individualistic values ​​and conflict reports was selected for the experiential workshops focused on the formation of pro-social values. Finally, a survey combined with conversation circles and interviews evaluated the changes in the values ​​of these students. The results revealed the manifestation of values ​​that transcend selfish interests and a more supportive and collaborative school environment, highlighting the potential of this training process for the transformation of interpersonal and socio-environmental relationships.Los conflictos personales y socioambientales se han manifestado cada vez más en el ambiente escolar, lo que resulta en amenazas a la integridad de los involucrados y daños al patrimonio material e inmaterial. Este estudio investigó los valores personales de los estudiantes de una escuela pública del Distrito Federal, a fin de formar valores orientados al bien común. Inicialmente, una encuesta con todos los estudiantes de la escuela (N = 980; 51,2% niñas; edad media = 13 años) mapeó los valores e identificó los principales conflictos existentes; luego, la clase con mayor índice de valores individualistas y relatos de conflicto fue seleccionada para los talleres experienciales enfocados en la formación de valores prosociales. Finalmente, una encuesta combinada con círculos de conversación y entrevistas evaluó los cambios en los valores de estos estudiantes. Los resultados revelaron la manifestación de valores que trascienden los intereses egoístas y un ambiente escolar más solidario y colaborativo, destacando el potencial de este proceso de formación para la transformación de las relaciones interpersonales y socioambientales.Conflitos pessoais e socioambientais têm se revelado cada vez mais no ambiente escolar, resultando em ameaças à integridade dos envolvidos e danos ao patrimônio material e imaterial. Este estudo investigou os valores pessoais de estudantes de uma escola pública do DF, com vistas à formação de valores voltados ao bem comum. Inicialmente, um survey com todos os estudantes da escola (N = 980; 51,2% meninas; média de idade = 13 anos) mapeou os valores e identificou os principais conflitos existentes; em seguida, a turma com maior índice de valores individualistas e relatos de conflitos foi selecionada para as oficinas vivenciais centradas na formação de valores pró-sociais. Por fim, um survey combinado com rodas de conversa e entrevistas avaliaram as mudanças nos valores desses estudantes. Os resultados revelaram a manifestação de valores que transcendem os interesses egoísticos e um ambiente escolar mais solidário e colaborativo, evidenciando o potencial desse processo formativo para as transformações das relações interpessoais e socioambientais.Lepidus2021-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1349110.14295/remea.v38i3.13491REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 3 (2021): Dossiê Temático Movimentos Teóricos e Metodológicos - GT 22 Educação Ambiental da ANPED; 266-2901517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13491/9122http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLapa, Luiz GonzagaPato, Claudia2021-12-16T20:28:58Zoai:periodicos.furg.br:article/13491Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-12-16T20:28:58Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Formation of personal pro-social values in the school environment
Formación de valores personales prosociales en el entorno escolar
Formação de valores pessoais pró-sociais no ambiente escolar
title Formation of personal pro-social values in the school environment
spellingShingle Formation of personal pro-social values in the school environment
Lapa, Luiz Gonzaga
Personal values
values formation
environmental education
Valores personales
formación de valores
educación ambiental
Valores pessoais
formação de valores
educação ambiental
title_short Formation of personal pro-social values in the school environment
title_full Formation of personal pro-social values in the school environment
title_fullStr Formation of personal pro-social values in the school environment
title_full_unstemmed Formation of personal pro-social values in the school environment
title_sort Formation of personal pro-social values in the school environment
author Lapa, Luiz Gonzaga
author_facet Lapa, Luiz Gonzaga
Pato, Claudia
author_role author
author2 Pato, Claudia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lapa, Luiz Gonzaga
Pato, Claudia
dc.subject.por.fl_str_mv Personal values
values formation
environmental education
Valores personales
formación de valores
educación ambiental
Valores pessoais
formação de valores
educação ambiental
topic Personal values
values formation
environmental education
Valores personales
formación de valores
educación ambiental
Valores pessoais
formação de valores
educação ambiental
description Personal and socio-environmental conflicts have increasingly revealed in the school environment, resulting in threats to the integrity of those involved and damage to material and immaterial heritage. This study investigated the personal values ​​of students from a public school in the Federal District, with a view to forming values ​​aimed at the common good. Initially, a survey with all students in the school (N = 980; 51.2% girls; mean age = 13 years) mapped the values ​​and identified the main existing conflicts; then, the class with the highest index of individualistic values ​​and conflict reports was selected for the experiential workshops focused on the formation of pro-social values. Finally, a survey combined with conversation circles and interviews evaluated the changes in the values ​​of these students. The results revealed the manifestation of values ​​that transcend selfish interests and a more supportive and collaborative school environment, highlighting the potential of this training process for the transformation of interpersonal and socio-environmental relationships.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13491
10.14295/remea.v38i3.13491
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13491
identifier_str_mv 10.14295/remea.v38i3.13491
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13491/9122
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 3 (2021): Dossiê Temático Movimentos Teóricos e Metodológicos - GT 22 Educação Ambiental da ANPED; 266-290
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041788019539968