Formation of personal pro-social values in the school environment
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13491 |
Resumo: | Personal and socio-environmental conflicts have increasingly revealed in the school environment, resulting in threats to the integrity of those involved and damage to material and immaterial heritage. This study investigated the personal values of students from a public school in the Federal District, with a view to forming values aimed at the common good. Initially, a survey with all students in the school (N = 980; 51.2% girls; mean age = 13 years) mapped the values and identified the main existing conflicts; then, the class with the highest index of individualistic values and conflict reports was selected for the experiential workshops focused on the formation of pro-social values. Finally, a survey combined with conversation circles and interviews evaluated the changes in the values of these students. The results revealed the manifestation of values that transcend selfish interests and a more supportive and collaborative school environment, highlighting the potential of this training process for the transformation of interpersonal and socio-environmental relationships. |
id |
FURG-9_1318a5857e6463925b96a1ca1cb411b0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/13491 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Formation of personal pro-social values in the school environmentFormación de valores personales prosociales en el entorno escolarFormação de valores pessoais pró-sociais no ambiente escolarPersonal valuesvalues formationenvironmental educationValores personalesformación de valoreseducación ambientalValores pessoaisformação de valoreseducação ambientalPersonal and socio-environmental conflicts have increasingly revealed in the school environment, resulting in threats to the integrity of those involved and damage to material and immaterial heritage. This study investigated the personal values of students from a public school in the Federal District, with a view to forming values aimed at the common good. Initially, a survey with all students in the school (N = 980; 51.2% girls; mean age = 13 years) mapped the values and identified the main existing conflicts; then, the class with the highest index of individualistic values and conflict reports was selected for the experiential workshops focused on the formation of pro-social values. Finally, a survey combined with conversation circles and interviews evaluated the changes in the values of these students. The results revealed the manifestation of values that transcend selfish interests and a more supportive and collaborative school environment, highlighting the potential of this training process for the transformation of interpersonal and socio-environmental relationships.Los conflictos personales y socioambientales se han manifestado cada vez más en el ambiente escolar, lo que resulta en amenazas a la integridad de los involucrados y daños al patrimonio material e inmaterial. Este estudio investigó los valores personales de los estudiantes de una escuela pública del Distrito Federal, a fin de formar valores orientados al bien común. Inicialmente, una encuesta con todos los estudiantes de la escuela (N = 980; 51,2% niñas; edad media = 13 años) mapeó los valores e identificó los principales conflictos existentes; luego, la clase con mayor índice de valores individualistas y relatos de conflicto fue seleccionada para los talleres experienciales enfocados en la formación de valores prosociales. Finalmente, una encuesta combinada con círculos de conversación y entrevistas evaluó los cambios en los valores de estos estudiantes. Los resultados revelaron la manifestación de valores que trascienden los intereses egoístas y un ambiente escolar más solidario y colaborativo, destacando el potencial de este proceso de formación para la transformación de las relaciones interpersonales y socioambientales.Conflitos pessoais e socioambientais têm se revelado cada vez mais no ambiente escolar, resultando em ameaças à integridade dos envolvidos e danos ao patrimônio material e imaterial. Este estudo investigou os valores pessoais de estudantes de uma escola pública do DF, com vistas à formação de valores voltados ao bem comum. Inicialmente, um survey com todos os estudantes da escola (N = 980; 51,2% meninas; média de idade = 13 anos) mapeou os valores e identificou os principais conflitos existentes; em seguida, a turma com maior índice de valores individualistas e relatos de conflitos foi selecionada para as oficinas vivenciais centradas na formação de valores pró-sociais. Por fim, um survey combinado com rodas de conversa e entrevistas avaliaram as mudanças nos valores desses estudantes. Os resultados revelaram a manifestação de valores que transcendem os interesses egoísticos e um ambiente escolar mais solidário e colaborativo, evidenciando o potencial desse processo formativo para as transformações das relações interpessoais e socioambientais.Lepidus2021-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1349110.14295/remea.v38i3.13491REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 3 (2021): Dossiê Temático Movimentos Teóricos e Metodológicos - GT 22 Educação Ambiental da ANPED; 266-2901517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13491/9122http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLapa, Luiz GonzagaPato, Claudia2021-12-16T20:28:58Zoai:periodicos.furg.br:article/13491Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-12-16T20:28:58Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formation of personal pro-social values in the school environment Formación de valores personales prosociales en el entorno escolar Formação de valores pessoais pró-sociais no ambiente escolar |
title |
Formation of personal pro-social values in the school environment |
spellingShingle |
Formation of personal pro-social values in the school environment Lapa, Luiz Gonzaga Personal values values formation environmental education Valores personales formación de valores educación ambiental Valores pessoais formação de valores educação ambiental |
title_short |
Formation of personal pro-social values in the school environment |
title_full |
Formation of personal pro-social values in the school environment |
title_fullStr |
Formation of personal pro-social values in the school environment |
title_full_unstemmed |
Formation of personal pro-social values in the school environment |
title_sort |
Formation of personal pro-social values in the school environment |
author |
Lapa, Luiz Gonzaga |
author_facet |
Lapa, Luiz Gonzaga Pato, Claudia |
author_role |
author |
author2 |
Pato, Claudia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lapa, Luiz Gonzaga Pato, Claudia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Personal values values formation environmental education Valores personales formación de valores educación ambiental Valores pessoais formação de valores educação ambiental |
topic |
Personal values values formation environmental education Valores personales formación de valores educación ambiental Valores pessoais formação de valores educação ambiental |
description |
Personal and socio-environmental conflicts have increasingly revealed in the school environment, resulting in threats to the integrity of those involved and damage to material and immaterial heritage. This study investigated the personal values of students from a public school in the Federal District, with a view to forming values aimed at the common good. Initially, a survey with all students in the school (N = 980; 51.2% girls; mean age = 13 years) mapped the values and identified the main existing conflicts; then, the class with the highest index of individualistic values and conflict reports was selected for the experiential workshops focused on the formation of pro-social values. Finally, a survey combined with conversation circles and interviews evaluated the changes in the values of these students. The results revealed the manifestation of values that transcend selfish interests and a more supportive and collaborative school environment, highlighting the potential of this training process for the transformation of interpersonal and socio-environmental relationships. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13491 10.14295/remea.v38i3.13491 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13491 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v38i3.13491 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13491/9122 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 3 (2021): Dossiê Temático Movimentos Teóricos e Metodológicos - GT 22 Educação Ambiental da ANPED; 266-290 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041788019539968 |