As ecologias e as trevas : educações ambientais no Infer(ce)no

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barchi, Rodrigo
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15063
Resumo: The text approaches, at first, the concept of a ruined world seen in the work of Akira Kurosawa in connection with the thought of David Kopenawa, and also in some studies of the Western conception of hell. Furthermore, it presents the views of Anthropocene, Capitalocene, Plantationcene Chthulucene as perspectives to understand the current ecological and geological planetary conjuncture. It also seeks to construct the concept of Hell(ce)ne, as a moment of construction of hellish landscapes by human actions. Finally, it discusses the possibilities of thinking and applying environmental education methods in the context of what we call “hellcenic”. Such a context may stop, prevent or postpone the current conjuncture of destruction and violence suffered by landscapes, human beings, and other beings. The proposal is to question which environmental educations are necessary and possible in the face of contexts that we call hellish in this essay.
id FURG-9_18fc5a70e7cc1059b63369b66d062e16
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15063
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling As ecologias e as trevas : educações ambientais no Infer(ce)noHellEnvironmental EducationsAnthropoceneEcologyHell(ce)neInfiernoEducaciones AmbientalesAntropocenoEcologíaInfier(ce)noInfernoEducações AmbientaisAntropocenoEcologiaInfer(ce)noThe text approaches, at first, the concept of a ruined world seen in the work of Akira Kurosawa in connection with the thought of David Kopenawa, and also in some studies of the Western conception of hell. Furthermore, it presents the views of Anthropocene, Capitalocene, Plantationcene Chthulucene as perspectives to understand the current ecological and geological planetary conjuncture. It also seeks to construct the concept of Hell(ce)ne, as a moment of construction of hellish landscapes by human actions. Finally, it discusses the possibilities of thinking and applying environmental education methods in the context of what we call “hellcenic”. Such a context may stop, prevent or postpone the current conjuncture of destruction and violence suffered by landscapes, human beings, and other beings. The proposal is to question which environmental educations are necessary and possible in the face of contexts that we call hellish in this essay.El texto aborda, en un primer momento, la concepción del mundo en ruinas en la obra de Akira Kurosawa en diálogo con el pensamiento de Davi Kopenawa, y también en algunos estudios sobre la concepción del infierno en el pensamiento occidental. Más adelante presenta las nociones de Antropoceno, Capitaloceno, Plantationceno y Chthulúceno, como perspectivas para comprender la situación ecológica y geológica planetaria actual. También busca construir la concepción de Infier(ce)no, como un momento de construcción de paisajes infernales a través de acciones humanas. Finalmente, se analizan las posibilidades de pensar y realizar la educación ambiental en el contexto de lo que llamamos infernal. Tal contexto puede ser capaz de detener, prevenir o posponer la actual situación de destrucción y violencia que sufren los paisajes, tanto por parte de seres humanos como de no humanos. La propuesta es cuestionar qué educación ambiental es necesaria y posible en el contexto de lo que llamamos infernal durante el transcurso del ensayo.O texto aborda, de início, a concepção de mundo em ruínas na obra de Akira Kurosawa em diálogo com o pensamento de Davi Kopenawa, e também em alguns estudos sobre a concepção do inferno no pensamento ocidental. Adiante, apresenta as noções de Antropoceno, Capitaloceno, Plantationceno e Chthuluceno, como perspectivas para entender a atual conjuntura ecológica e geológica planetária. Busca ainda construir a concepção de Infer(ce)no, como um momento de construção de paisagens infernais pelas ações humanas. Finalmente, discute as possibilidades de se pensar e fazer educações ambientais no contexto do que chamamos de “infercênico”. Tal dimensão talvez possa barrar, impedir ou adiar a conjuntura atual de destruição e violência sofrida pelas paisagens, pelos seres humanos e não-humanos. A proposta é questionar sobre quais educações ambientais são necessárias e possíveis perante contextos que chamamos de infernais no decorrer do ensaio.Lepidus2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1506310.14295/remea.v40i2.15063REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 11-351517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/15063/10266http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarchi, Rodrigo2023-08-18T14:40:34Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15063Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-08-18T14:40:34Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv As ecologias e as trevas : educações ambientais no Infer(ce)no
title As ecologias e as trevas : educações ambientais no Infer(ce)no
spellingShingle As ecologias e as trevas : educações ambientais no Infer(ce)no
Barchi, Rodrigo
Hell
Environmental Educations
Anthropocene
Ecology
Hell(ce)ne
Infierno
Educaciones Ambientales
Antropoceno
Ecología
Infier(ce)no
Inferno
Educações Ambientais
Antropoceno
Ecologia
Infer(ce)no
title_short As ecologias e as trevas : educações ambientais no Infer(ce)no
title_full As ecologias e as trevas : educações ambientais no Infer(ce)no
title_fullStr As ecologias e as trevas : educações ambientais no Infer(ce)no
title_full_unstemmed As ecologias e as trevas : educações ambientais no Infer(ce)no
title_sort As ecologias e as trevas : educações ambientais no Infer(ce)no
author Barchi, Rodrigo
author_facet Barchi, Rodrigo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barchi, Rodrigo
dc.subject.por.fl_str_mv Hell
Environmental Educations
Anthropocene
Ecology
Hell(ce)ne
Infierno
Educaciones Ambientales
Antropoceno
Ecología
Infier(ce)no
Inferno
Educações Ambientais
Antropoceno
Ecologia
Infer(ce)no
topic Hell
Environmental Educations
Anthropocene
Ecology
Hell(ce)ne
Infierno
Educaciones Ambientales
Antropoceno
Ecología
Infier(ce)no
Inferno
Educações Ambientais
Antropoceno
Ecologia
Infer(ce)no
description The text approaches, at first, the concept of a ruined world seen in the work of Akira Kurosawa in connection with the thought of David Kopenawa, and also in some studies of the Western conception of hell. Furthermore, it presents the views of Anthropocene, Capitalocene, Plantationcene Chthulucene as perspectives to understand the current ecological and geological planetary conjuncture. It also seeks to construct the concept of Hell(ce)ne, as a moment of construction of hellish landscapes by human actions. Finally, it discusses the possibilities of thinking and applying environmental education methods in the context of what we call “hellcenic”. Such a context may stop, prevent or postpone the current conjuncture of destruction and violence suffered by landscapes, human beings, and other beings. The proposal is to question which environmental educations are necessary and possible in the face of contexts that we call hellish in this essay.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15063
10.14295/remea.v40i2.15063
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15063
identifier_str_mv 10.14295/remea.v40i2.15063
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15063/10266
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 11-35
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041781351645184