As ecologias e as trevas : educações ambientais no Infer(ce)no
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15063 |
Resumo: | The text approaches, at first, the concept of a ruined world seen in the work of Akira Kurosawa in connection with the thought of David Kopenawa, and also in some studies of the Western conception of hell. Furthermore, it presents the views of Anthropocene, Capitalocene, Plantationcene Chthulucene as perspectives to understand the current ecological and geological planetary conjuncture. It also seeks to construct the concept of Hell(ce)ne, as a moment of construction of hellish landscapes by human actions. Finally, it discusses the possibilities of thinking and applying environmental education methods in the context of what we call “hellcenic”. Such a context may stop, prevent or postpone the current conjuncture of destruction and violence suffered by landscapes, human beings, and other beings. The proposal is to question which environmental educations are necessary and possible in the face of contexts that we call hellish in this essay. |
id |
FURG-9_18fc5a70e7cc1059b63369b66d062e16 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15063 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
As ecologias e as trevas : educações ambientais no Infer(ce)noHellEnvironmental EducationsAnthropoceneEcologyHell(ce)neInfiernoEducaciones AmbientalesAntropocenoEcologíaInfier(ce)noInfernoEducações AmbientaisAntropocenoEcologiaInfer(ce)noThe text approaches, at first, the concept of a ruined world seen in the work of Akira Kurosawa in connection with the thought of David Kopenawa, and also in some studies of the Western conception of hell. Furthermore, it presents the views of Anthropocene, Capitalocene, Plantationcene Chthulucene as perspectives to understand the current ecological and geological planetary conjuncture. It also seeks to construct the concept of Hell(ce)ne, as a moment of construction of hellish landscapes by human actions. Finally, it discusses the possibilities of thinking and applying environmental education methods in the context of what we call “hellcenic”. Such a context may stop, prevent or postpone the current conjuncture of destruction and violence suffered by landscapes, human beings, and other beings. The proposal is to question which environmental educations are necessary and possible in the face of contexts that we call hellish in this essay.El texto aborda, en un primer momento, la concepción del mundo en ruinas en la obra de Akira Kurosawa en diálogo con el pensamiento de Davi Kopenawa, y también en algunos estudios sobre la concepción del infierno en el pensamiento occidental. Más adelante presenta las nociones de Antropoceno, Capitaloceno, Plantationceno y Chthulúceno, como perspectivas para comprender la situación ecológica y geológica planetaria actual. También busca construir la concepción de Infier(ce)no, como un momento de construcción de paisajes infernales a través de acciones humanas. Finalmente, se analizan las posibilidades de pensar y realizar la educación ambiental en el contexto de lo que llamamos infernal. Tal contexto puede ser capaz de detener, prevenir o posponer la actual situación de destrucción y violencia que sufren los paisajes, tanto por parte de seres humanos como de no humanos. La propuesta es cuestionar qué educación ambiental es necesaria y posible en el contexto de lo que llamamos infernal durante el transcurso del ensayo.O texto aborda, de início, a concepção de mundo em ruínas na obra de Akira Kurosawa em diálogo com o pensamento de Davi Kopenawa, e também em alguns estudos sobre a concepção do inferno no pensamento ocidental. Adiante, apresenta as noções de Antropoceno, Capitaloceno, Plantationceno e Chthuluceno, como perspectivas para entender a atual conjuntura ecológica e geológica planetária. Busca ainda construir a concepção de Infer(ce)no, como um momento de construção de paisagens infernais pelas ações humanas. Finalmente, discute as possibilidades de se pensar e fazer educações ambientais no contexto do que chamamos de “infercênico”. Tal dimensão talvez possa barrar, impedir ou adiar a conjuntura atual de destruição e violência sofrida pelas paisagens, pelos seres humanos e não-humanos. A proposta é questionar sobre quais educações ambientais são necessárias e possíveis perante contextos que chamamos de infernais no decorrer do ensaio.Lepidus2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1506310.14295/remea.v40i2.15063REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 11-351517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/15063/10266http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarchi, Rodrigo2023-08-18T14:40:34Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15063Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-08-18T14:40:34Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As ecologias e as trevas : educações ambientais no Infer(ce)no |
title |
As ecologias e as trevas : educações ambientais no Infer(ce)no |
spellingShingle |
As ecologias e as trevas : educações ambientais no Infer(ce)no Barchi, Rodrigo Hell Environmental Educations Anthropocene Ecology Hell(ce)ne Infierno Educaciones Ambientales Antropoceno Ecología Infier(ce)no Inferno Educações Ambientais Antropoceno Ecologia Infer(ce)no |
title_short |
As ecologias e as trevas : educações ambientais no Infer(ce)no |
title_full |
As ecologias e as trevas : educações ambientais no Infer(ce)no |
title_fullStr |
As ecologias e as trevas : educações ambientais no Infer(ce)no |
title_full_unstemmed |
As ecologias e as trevas : educações ambientais no Infer(ce)no |
title_sort |
As ecologias e as trevas : educações ambientais no Infer(ce)no |
author |
Barchi, Rodrigo |
author_facet |
Barchi, Rodrigo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barchi, Rodrigo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Hell Environmental Educations Anthropocene Ecology Hell(ce)ne Infierno Educaciones Ambientales Antropoceno Ecología Infier(ce)no Inferno Educações Ambientais Antropoceno Ecologia Infer(ce)no |
topic |
Hell Environmental Educations Anthropocene Ecology Hell(ce)ne Infierno Educaciones Ambientales Antropoceno Ecología Infier(ce)no Inferno Educações Ambientais Antropoceno Ecologia Infer(ce)no |
description |
The text approaches, at first, the concept of a ruined world seen in the work of Akira Kurosawa in connection with the thought of David Kopenawa, and also in some studies of the Western conception of hell. Furthermore, it presents the views of Anthropocene, Capitalocene, Plantationcene Chthulucene as perspectives to understand the current ecological and geological planetary conjuncture. It also seeks to construct the concept of Hell(ce)ne, as a moment of construction of hellish landscapes by human actions. Finally, it discusses the possibilities of thinking and applying environmental education methods in the context of what we call “hellcenic”. Such a context may stop, prevent or postpone the current conjuncture of destruction and violence suffered by landscapes, human beings, and other beings. The proposal is to question which environmental educations are necessary and possible in the face of contexts that we call hellish in this essay. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15063 10.14295/remea.v40i2.15063 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15063 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v40i2.15063 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15063/10266 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 11-35 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781351645184 |