Formação continuada dos professores dos anos finais do ensino fundamental à luz da Educação Ambiental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Veras Soares Silva, Keila Maria
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Chagas Silva, Maria Raimunda, Costa Gomes, Wolia, Miranda, Rita Mendonça
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13581
Resumo: The public policies of Environmental Education have fostered the curriculum organization of public and private institutions for the accomplishing of cross-cutting environmental practices as well as allowed the preparation of documents related to the training of teachers who work at the levels of education and modalities of teaching. Thus, a descriptive quantitative research was carried out aiming at evaluating the processes of continuing education from the perspective of environmental education in the municipality of Paulino Neves - MA. In addition, an online questionnaire was applied, answered by 69 teachers working in the final years of elementary school. What’s more, the data were analyzed and interpreted using Prism 8.0 software. It is quiteevident through the results the need to develop a training plan in the light of environmental education.
id FURG-9_20cd67fd127a37398a1d022f567d0155
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/13581
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Formação continuada dos professores dos anos finais do ensino fundamental à luz da Educação AmbientalFormação de professoresEducação ambientalEducação básicaThe public policies of Environmental Education have fostered the curriculum organization of public and private institutions for the accomplishing of cross-cutting environmental practices as well as allowed the preparation of documents related to the training of teachers who work at the levels of education and modalities of teaching. Thus, a descriptive quantitative research was carried out aiming at evaluating the processes of continuing education from the perspective of environmental education in the municipality of Paulino Neves - MA. In addition, an online questionnaire was applied, answered by 69 teachers working in the final years of elementary school. What’s more, the data were analyzed and interpreted using Prism 8.0 software. It is quiteevident through the results the need to develop a training plan in the light of environmental education.Las políticas públicas de Educación Ambiental fomentaron La organización de los currículos de las instituciones públicas y privadas para la realización de prácticas  ambientales transversales y permitió la elaboración de documentos referentes a la formación de los profesores que actúan en los niveles de educación y modalidades de enseñanza.  De esta manera, se realizó pesquisa cuantitativa descriptiva, con el objetivo de evaluar los procesos de formación continúa en la perspectiva de la educación ambiental en la provincia de Paulino Neves – MA. Se aplicó cuestionario on-line, en que fue contestado por 69 profesores que actúan en los años finales de la enseñanza fundamental. Los datos fueron analizados e interpretados  por medio del uso de software Prism 8.0. Se evidencia por medio de los resultados la necesidad de elaboración de plan de formación a la luz de la educación ambiental.As políticas públicas de Educação Ambiental fomentaram a organização dos currículos das instituições públicas e privadas para a realização de práticas ambientais transversais e permitiu a elaboração de documentos referentes à formação dos professores que atuam nos níveis de educação e modalidades de ensino. Destarte, realizou-se pesquisa quantitativa descritiva, com o objetivo de avaliar os processos de formação continuada na perspectiva da educação ambiental no município de Paulino Neves – MA. Aplicou-se questionário on-line, para 69 professores que atuam nos anos finais do ensino fundamental. Os dados foram analisados e interpretados por meio do uso de software Prism 8.0. Evidencia-se por meio dos resultados a necessidade de elaboração de plano de formação à luz da educação ambiental.Lepidus2024-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1358110.14295/remea.v41i1.13581REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 297-3161517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13581/10845http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVeras Soares Silva, Keila MariaChagas Silva, Maria RaimundaCosta Gomes, WoliaMiranda, Rita Mendonça2024-04-15T18:30:05Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/13581Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2024-04-15T18:30:05Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação continuada dos professores dos anos finais do ensino fundamental à luz da Educação Ambiental
title Formação continuada dos professores dos anos finais do ensino fundamental à luz da Educação Ambiental
spellingShingle Formação continuada dos professores dos anos finais do ensino fundamental à luz da Educação Ambiental
Veras Soares Silva, Keila Maria
Formação de professores
Educação ambiental
Educação básica
title_short Formação continuada dos professores dos anos finais do ensino fundamental à luz da Educação Ambiental
title_full Formação continuada dos professores dos anos finais do ensino fundamental à luz da Educação Ambiental
title_fullStr Formação continuada dos professores dos anos finais do ensino fundamental à luz da Educação Ambiental
title_full_unstemmed Formação continuada dos professores dos anos finais do ensino fundamental à luz da Educação Ambiental
title_sort Formação continuada dos professores dos anos finais do ensino fundamental à luz da Educação Ambiental
author Veras Soares Silva, Keila Maria
author_facet Veras Soares Silva, Keila Maria
Chagas Silva, Maria Raimunda
Costa Gomes, Wolia
Miranda, Rita Mendonça
author_role author
author2 Chagas Silva, Maria Raimunda
Costa Gomes, Wolia
Miranda, Rita Mendonça
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Veras Soares Silva, Keila Maria
Chagas Silva, Maria Raimunda
Costa Gomes, Wolia
Miranda, Rita Mendonça
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Educação ambiental
Educação básica
topic Formação de professores
Educação ambiental
Educação básica
description The public policies of Environmental Education have fostered the curriculum organization of public and private institutions for the accomplishing of cross-cutting environmental practices as well as allowed the preparation of documents related to the training of teachers who work at the levels of education and modalities of teaching. Thus, a descriptive quantitative research was carried out aiming at evaluating the processes of continuing education from the perspective of environmental education in the municipality of Paulino Neves - MA. In addition, an online questionnaire was applied, answered by 69 teachers working in the final years of elementary school. What’s more, the data were analyzed and interpreted using Prism 8.0 software. It is quiteevident through the results the need to develop a training plan in the light of environmental education.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13581
10.14295/remea.v41i1.13581
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13581
identifier_str_mv 10.14295/remea.v41i1.13581
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13581/10845
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 297-316
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041781267759104