Formação continuada dos professores dos anos finais do ensino fundamental à luz da Educação Ambiental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13581 |
Resumo: | The public policies of Environmental Education have fostered the curriculum organization of public and private institutions for the accomplishing of cross-cutting environmental practices as well as allowed the preparation of documents related to the training of teachers who work at the levels of education and modalities of teaching. Thus, a descriptive quantitative research was carried out aiming at evaluating the processes of continuing education from the perspective of environmental education in the municipality of Paulino Neves - MA. In addition, an online questionnaire was applied, answered by 69 teachers working in the final years of elementary school. What’s more, the data were analyzed and interpreted using Prism 8.0 software. It is quiteevident through the results the need to develop a training plan in the light of environmental education. |
id |
FURG-9_20cd67fd127a37398a1d022f567d0155 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/13581 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação continuada dos professores dos anos finais do ensino fundamental à luz da Educação AmbientalFormação de professoresEducação ambientalEducação básicaThe public policies of Environmental Education have fostered the curriculum organization of public and private institutions for the accomplishing of cross-cutting environmental practices as well as allowed the preparation of documents related to the training of teachers who work at the levels of education and modalities of teaching. Thus, a descriptive quantitative research was carried out aiming at evaluating the processes of continuing education from the perspective of environmental education in the municipality of Paulino Neves - MA. In addition, an online questionnaire was applied, answered by 69 teachers working in the final years of elementary school. What’s more, the data were analyzed and interpreted using Prism 8.0 software. It is quiteevident through the results the need to develop a training plan in the light of environmental education.Las políticas públicas de Educación Ambiental fomentaron La organización de los currículos de las instituciones públicas y privadas para la realización de prácticas ambientales transversales y permitió la elaboración de documentos referentes a la formación de los profesores que actúan en los niveles de educación y modalidades de enseñanza. De esta manera, se realizó pesquisa cuantitativa descriptiva, con el objetivo de evaluar los procesos de formación continúa en la perspectiva de la educación ambiental en la provincia de Paulino Neves – MA. Se aplicó cuestionario on-line, en que fue contestado por 69 profesores que actúan en los años finales de la enseñanza fundamental. Los datos fueron analizados e interpretados por medio del uso de software Prism 8.0. Se evidencia por medio de los resultados la necesidad de elaboración de plan de formación a la luz de la educación ambiental.As políticas públicas de Educação Ambiental fomentaram a organização dos currículos das instituições públicas e privadas para a realização de práticas ambientais transversais e permitiu a elaboração de documentos referentes à formação dos professores que atuam nos níveis de educação e modalidades de ensino. Destarte, realizou-se pesquisa quantitativa descritiva, com o objetivo de avaliar os processos de formação continuada na perspectiva da educação ambiental no município de Paulino Neves – MA. Aplicou-se questionário on-line, para 69 professores que atuam nos anos finais do ensino fundamental. Os dados foram analisados e interpretados por meio do uso de software Prism 8.0. Evidencia-se por meio dos resultados a necessidade de elaboração de plano de formação à luz da educação ambiental.Lepidus2024-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1358110.14295/remea.v41i1.13581REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 297-3161517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13581/10845http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVeras Soares Silva, Keila MariaChagas Silva, Maria RaimundaCosta Gomes, WoliaMiranda, Rita Mendonça2024-04-15T18:30:05Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/13581Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2024-04-15T18:30:05Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação continuada dos professores dos anos finais do ensino fundamental à luz da Educação Ambiental |
title |
Formação continuada dos professores dos anos finais do ensino fundamental à luz da Educação Ambiental |
spellingShingle |
Formação continuada dos professores dos anos finais do ensino fundamental à luz da Educação Ambiental Veras Soares Silva, Keila Maria Formação de professores Educação ambiental Educação básica |
title_short |
Formação continuada dos professores dos anos finais do ensino fundamental à luz da Educação Ambiental |
title_full |
Formação continuada dos professores dos anos finais do ensino fundamental à luz da Educação Ambiental |
title_fullStr |
Formação continuada dos professores dos anos finais do ensino fundamental à luz da Educação Ambiental |
title_full_unstemmed |
Formação continuada dos professores dos anos finais do ensino fundamental à luz da Educação Ambiental |
title_sort |
Formação continuada dos professores dos anos finais do ensino fundamental à luz da Educação Ambiental |
author |
Veras Soares Silva, Keila Maria |
author_facet |
Veras Soares Silva, Keila Maria Chagas Silva, Maria Raimunda Costa Gomes, Wolia Miranda, Rita Mendonça |
author_role |
author |
author2 |
Chagas Silva, Maria Raimunda Costa Gomes, Wolia Miranda, Rita Mendonça |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Veras Soares Silva, Keila Maria Chagas Silva, Maria Raimunda Costa Gomes, Wolia Miranda, Rita Mendonça |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Educação ambiental Educação básica |
topic |
Formação de professores Educação ambiental Educação básica |
description |
The public policies of Environmental Education have fostered the curriculum organization of public and private institutions for the accomplishing of cross-cutting environmental practices as well as allowed the preparation of documents related to the training of teachers who work at the levels of education and modalities of teaching. Thus, a descriptive quantitative research was carried out aiming at evaluating the processes of continuing education from the perspective of environmental education in the municipality of Paulino Neves - MA. In addition, an online questionnaire was applied, answered by 69 teachers working in the final years of elementary school. What’s more, the data were analyzed and interpreted using Prism 8.0 software. It is quiteevident through the results the need to develop a training plan in the light of environmental education. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13581 10.14295/remea.v41i1.13581 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13581 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v41i1.13581 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13581/10845 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 297-316 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781267759104 |