O conhecimento escrito sobre Educação Ambiental em trabalhos de pesquisa de Honduras, Peru, e Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Marcelo Roberto
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Calixto La Rosa Feijoo, Oscar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14878
Resumo: Our objective with this article is to discuss the circulation and appropriation of knowledge about Environmental Education in dissertations and theses produced in Latin America. We understand that, when linked to other areas of knowledge, knowledge about Environmental Education tends to be emptied, which makes it figure in a secondary way and serving only as an element of social context, or "scenario" for established scientific ideas and content. To carry out our study, we will analyze dissertations and theses published in the last 15 years in the countries of Honduras, Peru and Brazil, observing the strategies of articulation between the specific knowledge of a mobilized area, the knowledge produced on Environmental Education and the pedagogical processes developed for its understanding. In this way, we intend to collaborate with the discussion on how scientific knowledge is disseminated in society.
id FURG-9_2ba55f10628ae4fa813c63c55093cb04
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/14878
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling O conhecimento escrito sobre Educação Ambiental em trabalhos de pesquisa de Honduras, Peru, e BrasilEducação Ambiental, Produção de conhecimento, escrita acadêmica.Our objective with this article is to discuss the circulation and appropriation of knowledge about Environmental Education in dissertations and theses produced in Latin America. We understand that, when linked to other areas of knowledge, knowledge about Environmental Education tends to be emptied, which makes it figure in a secondary way and serving only as an element of social context, or "scenario" for established scientific ideas and content. To carry out our study, we will analyze dissertations and theses published in the last 15 years in the countries of Honduras, Peru and Brazil, observing the strategies of articulation between the specific knowledge of a mobilized area, the knowledge produced on Environmental Education and the pedagogical processes developed for its understanding. In this way, we intend to collaborate with the discussion on how scientific knowledge is disseminated in society.Nuestro objetivo con este artículo es discutir la circulación y apropiación de saberes sobre Educación Ambiental en disertaciones y tesis producidas en América Latina. Entendemos que, al articularse con otras áreas del conocimiento, el conocimiento sobre Educación Ambiental tiende a vaciarse, lo que hace que aparezca de manera secundaria y sirviendo únicamente como elemento de contexto social, o “escenario” de ideas y contenidos científicos establecidos. Para realizar nuestro estudio, analizaremos disertaciones y tesis publicadas en los últimos 15 años en los países de Honduras, Perú y Brasil, observando las estrategias de articulación entre el saber específico de un área movilizada, el saber producido sobre Educación Ambiental y los procesos pedagógicos desarrollados para su comprensión. De esta manera, pretendemos colaborar con la discusión sobre cómo se difunde el conocimiento científico en la sociedad.Nosso objetivo com este artigo é discutir a circulação e apropriação do conhecimento sobre Educação Ambiental em dissertações e teses produzidas na América Latina. Compreendemos que os conhecimentos sobre Educação Ambiental, quando articuladas a outras áreas do saber, tendem a serem esvaziados, o que o faz figurar de modo secundário e servindo apenas como elemento de contexto social, ou “cenário”, para outras ideias e conteúdos científicos estabelecidos em outros campos do saber. Para realizar nosso estudo analisamos dissertações e teses publicadas nos últimos 15 anos nos países Honduras, Peru e Brasil, observando as estratégias de articulação entre os conhecimentos específicos de uma área mobilizada e o conhecimento produzido sobre Educação Ambiental. Desse modo pretendemos colaborar com a discussão sobre como o conhecimento científico é difundido na sociedade.Lepidus2022-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1487810.14295/remea.v39i3.14878REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 3 (2022): Dossiê Temático Produção Acadêmica em Educação Ambiental ; 15-341517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14878/9930http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Marcelo Roberto Calixto La Rosa Feijoo, Oscar2022-12-16T13:47:50Zoai:periodicos.furg.br:article/14878Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-12-16T13:47:50Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv O conhecimento escrito sobre Educação Ambiental em trabalhos de pesquisa de Honduras, Peru, e Brasil
title O conhecimento escrito sobre Educação Ambiental em trabalhos de pesquisa de Honduras, Peru, e Brasil
spellingShingle O conhecimento escrito sobre Educação Ambiental em trabalhos de pesquisa de Honduras, Peru, e Brasil
Dias, Marcelo Roberto
Educação Ambiental, Produção de conhecimento, escrita acadêmica.
title_short O conhecimento escrito sobre Educação Ambiental em trabalhos de pesquisa de Honduras, Peru, e Brasil
title_full O conhecimento escrito sobre Educação Ambiental em trabalhos de pesquisa de Honduras, Peru, e Brasil
title_fullStr O conhecimento escrito sobre Educação Ambiental em trabalhos de pesquisa de Honduras, Peru, e Brasil
title_full_unstemmed O conhecimento escrito sobre Educação Ambiental em trabalhos de pesquisa de Honduras, Peru, e Brasil
title_sort O conhecimento escrito sobre Educação Ambiental em trabalhos de pesquisa de Honduras, Peru, e Brasil
author Dias, Marcelo Roberto
author_facet Dias, Marcelo Roberto
Calixto La Rosa Feijoo, Oscar
author_role author
author2 Calixto La Rosa Feijoo, Oscar
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Marcelo Roberto
Calixto La Rosa Feijoo, Oscar
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Ambiental, Produção de conhecimento, escrita acadêmica.
topic Educação Ambiental, Produção de conhecimento, escrita acadêmica.
description Our objective with this article is to discuss the circulation and appropriation of knowledge about Environmental Education in dissertations and theses produced in Latin America. We understand that, when linked to other areas of knowledge, knowledge about Environmental Education tends to be emptied, which makes it figure in a secondary way and serving only as an element of social context, or "scenario" for established scientific ideas and content. To carry out our study, we will analyze dissertations and theses published in the last 15 years in the countries of Honduras, Peru and Brazil, observing the strategies of articulation between the specific knowledge of a mobilized area, the knowledge produced on Environmental Education and the pedagogical processes developed for its understanding. In this way, we intend to collaborate with the discussion on how scientific knowledge is disseminated in society.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14878
10.14295/remea.v39i3.14878
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14878
identifier_str_mv 10.14295/remea.v39i3.14878
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14878/9930
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 3 (2022): Dossiê Temático Produção Acadêmica em Educação Ambiental ; 15-34
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041788219817984