Pesquisa em Educação Ambiental no Brasil:: contribuições teóricas da área de Psicologia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bulgraen, Talita Barbosa Plantcoski
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Santana, Luiz Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14769
Resumo: To understand environmental impacts implies a reflection on the society-nature relationship. It is observed, according to Carvalho (2015), that each area of ​​knowledge can contribute to the diversification and expansion of study topics, research procedures, theoretical foundations, concepts of environmental education, etc. Each area of ​​knowledge may present peculiarities in research on a given topic. In this article, we will discuss possible theoretical contributions of Psychology to research in Environmental Education (EE), based on the results obtained from a research on theses and dissertations developed in graduate programs in Psychology. We will present some theoretical concepts arising from epistemological perspectives of Psychology, to later correlate with the results on the theoretical references found in our investigation. In this way, it is intended to understand and discuss the contribution of Psychology, as a theoretical field, to research on EE in Brazil.
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spelling Pesquisa em Educação Ambiental no Brasil:: contribuições teóricas da área de PsicologiaEnvironmental Education ResearchPsychologyTheoretical-conceptual referenceInvestigación en Educación AmbientalPsicologíaMarco teórico-conceptualPesquisa sobre Educação AmbientalPsicologiaReferencial teórico-conceitualTo understand environmental impacts implies a reflection on the society-nature relationship. It is observed, according to Carvalho (2015), that each area of ​​knowledge can contribute to the diversification and expansion of study topics, research procedures, theoretical foundations, concepts of environmental education, etc. Each area of ​​knowledge may present peculiarities in research on a given topic. In this article, we will discuss possible theoretical contributions of Psychology to research in Environmental Education (EE), based on the results obtained from a research on theses and dissertations developed in graduate programs in Psychology. We will present some theoretical concepts arising from epistemological perspectives of Psychology, to later correlate with the results on the theoretical references found in our investigation. In this way, it is intended to understand and discuss the contribution of Psychology, as a theoretical field, to research on EE in Brazil.Comprender los impactos ambientales implica una reflexión sobre la relación sociedad-naturaleza. Se observa, según Carvalho (2015), que cada área de conocimiento puede contribuir para la diversificación y ampliación de temas de estudio, procedimientos de investigación, fundamentos teóricos, conceptos de educación ambiental, etc. Cada área de conocimiento puede presentar peculiaridades en la investigación sobre un tema determinado. En este artículo discutiremos posibles aportes teóricos de la Psicología a la investigación en Educación Ambiental (EA), a partir de los resultados obtenidos a partir de una investigación sobre tesis y disertaciones desarrolladas en programas de posgrado en Psicología. Presentaremos algunos conceptos teóricos surgidos desde perspectivas epistemológicas de la Psicología, para luego correlacionar con los resultados sobre los referentes teóricos encontrados en nuestra investigación. De esta forma, se pretende comprender y discutir la contribución de la Psicología, como campo teórico, a la investigación sobre la EA en Brasil.Compreender os impactos ambientais implica uma reflexão sobre a relação sociedade-natureza. Observa-se, conforme Carvalho (2015), que cada área do conhecimento pode contribuir para a diversificação e ampliação de temas de estudos, procedimentos de pesquisas, fundamentos teóricos, concepções de educação ambiental etc. Cada área de conhecimento pode apresentar peculiaridades na investigação sobre determinado tema. Nesse artigo, discutiremos possíveis contribuições teóricas da Psicologia para as pesquisas em Educação Ambiental (EA), tendo como base os resultados obtidos a partir de uma pesquisa sobre teses e dissertações desenvolvidas em programas de pós-graduação em Psicologia. Apresentaremos alguns conceitos teóricos advindos de perspectivas epistemológicas da Psicologia, para posteriormente correlacionar com os resultados sobre os referenciais teóricos encontrados em nossa investigação. Pretende-se, dessa forma, compreender e discutir a contribuição da Psicologia, enquanto campo teórico, para a pesquisa sobre EA no Brasil.Lepidus2022-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1476910.14295/remea.v39i3.14769REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 3 (2022): Dossiê Temático Produção Acadêmica em Educação Ambiental ; 56-771517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14769/9946http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBulgraen, Talita Barbosa PlantcoskiSantana, Luiz Carlos2022-12-16T13:47:50Zoai:periodicos.furg.br:article/14769Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-12-16T13:47:50Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
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