Environmental education in Salas Verdes in the state of São Paulo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13397 |
Resumo: | The Green Rooms, Project of the Environment Ministry (EM), aims to comply with the National Policy on Environmental Education (NPEE) with the objective of implementing environmental information and training Centers. In this paper, we present the result of the analysis of two Pedagogical Political Projects (PPPs) for Green Rooms, whose managers are a private company and a public University, both from São Paulo (SP). In order to identify in this document the fulfillment of the NPEE. Through four categories that bring together the objectives and principles contained in the policy, we verify what was privileged and neglected in the implementation of each Green Room. The results show that in the studied Rooms there are gaps in relation to the principles and objectives of the NPEE, such as Environmental Education (EE) integrated with science and technology. We conclude that the Green Rooms Project is relevant and can spread knowledge and actions of EE in the critical, transformative and emancipatory perspective that we defend. |
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Environmental education in Salas Verdes in the state of São PauloEducación ambiental en Salas Verdes en el estado de São PauloA educação ambiental em Salas Verdes no estado de São PauloPublic policiesno formal environmental educationPedagogical Political ProjectPolíticas públicaseducación ambiental no formalProyecto Político PedagógicoPolíticas públicaseducação ambiental não formalProjeto Político PedagógicoThe Green Rooms, Project of the Environment Ministry (EM), aims to comply with the National Policy on Environmental Education (NPEE) with the objective of implementing environmental information and training Centers. In this paper, we present the result of the analysis of two Pedagogical Political Projects (PPPs) for Green Rooms, whose managers are a private company and a public University, both from São Paulo (SP). In order to identify in this document the fulfillment of the NPEE. Through four categories that bring together the objectives and principles contained in the policy, we verify what was privileged and neglected in the implementation of each Green Room. The results show that in the studied Rooms there are gaps in relation to the principles and objectives of the NPEE, such as Environmental Education (EE) integrated with science and technology. We conclude that the Green Rooms Project is relevant and can spread knowledge and actions of EE in the critical, transformative and emancipatory perspective that we defend.El Proyecto Salas Verdes, del Ministerio del Ambiente (MA), tiene como objetivo dar cumplimiento a la Política Nacional de Educación Ambiental (PNEA) con el objetivo de implementar Centros de información y capacitación ambiental. En este artículo, presentamos el resultado del análisis de dos Proyectos Políticos Pedagógicos (PPP) de Salas Verdes, cuyos gerentes son una empresa privada y una Universidad pública, ambos de São Paulo (SP). Con el objetivo de identificar, en este documento, el cumplimiento de la PNEA. A través de cuatro categorías que aglutinan los objetivos y principios contenidos en la política, verificamos lo privilegiado y descuidado en la implementación de cada Sala Verde. Los resultados muestran que en las Salas estudiadas existen vacíos en relación a los principios y objetivos de la PNEA, como la educación ambiental (EE) integrada con la ciencia y la tecnología. Concluimos que el Proyecto Salas Verdes es relevante y puede difundir conocimientos y acciones de EA en la perspectiva crítica, transformadora y emancipadora que defendemos.O Projeto Salas Verdes, do Ministério do Meio Ambiente (MMA), visa atender à Política Nacional de Educação Ambiental (PNEA) com o objetivo de implementar Centros de informação e formação ambiental. Neste trabalho, apresentamos o resultado da análise de dois Projetos Políticos Pedagógicos (PPPs) de Salas Verdes, cujos gestores são uma empresa privada e uma Universidade pública, ambas de São Paulo (SP). Visando identificar, nesse documento, o atendimento à PNEA. Por meio de quatro categorias aglutinadoras dos objetivos e princípios apresentados na política, verificamos o que foi privilegiado e negligenciado na implementação de cada Sala Verde. Os resultados apontam que, nas Salas estudadas, existem lacunas com relação aos princípios e objetivos da PNEA, a exemplo da educação ambiental (EA) integrada com a ciência e tecnologia. Concluímos que o Projeto Salas Verdes é relevante e pode propagar conhecimentos e ações de EA na perspectiva crítica, transformadora e emancipatória que defendemos.Lepidus2021-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1339710.14295/remea.v38i3.13397REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 3 (2021): Dossiê Temático Movimentos Teóricos e Metodológicos - GT 22 Educação Ambiental da ANPED; 372-3871517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13397/9125http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNogueira Lopes, FernandaSantana, Luiz Carlos 2021-12-16T20:28:58Zoai:periodicos.furg.br:article/13397Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-12-16T20:28:58Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
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The Green Rooms, Project of the Environment Ministry (EM), aims to comply with the National Policy on Environmental Education (NPEE) with the objective of implementing environmental information and training Centers. In this paper, we present the result of the analysis of two Pedagogical Political Projects (PPPs) for Green Rooms, whose managers are a private company and a public University, both from São Paulo (SP). In order to identify in this document the fulfillment of the NPEE. Through four categories that bring together the objectives and principles contained in the policy, we verify what was privileged and neglected in the implementation of each Green Room. The results show that in the studied Rooms there are gaps in relation to the principles and objectives of the NPEE, such as Environmental Education (EE) integrated with science and technology. We conclude that the Green Rooms Project is relevant and can spread knowledge and actions of EE in the critical, transformative and emancipatory perspective that we defend. |
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