A educação ambiental no contexto de emergência climática:: adaptação e validação do instrumento RESCLIMA para pesquisas no Ensino Médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Souza Moser, Anderson
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Andrade Torales Campos, Marilia, Angel Meira Cartea, Pablo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15728
Resumo: This article deals with environmental education in a climate emergency context and adapts and validates a research instrument developed by the RESCLIMA Project to study the social representations of climate change in secondary education students. Validation has involved a semantic analysis carried out by professors of masters and doctorates, together with a pilot test with students from three state universities. The suggestions of the evaluators have been analyzed and incorporated into the instrument, addressing specific questions related to the Brazilian context. Given the relevance of the social representations of the climate crisis to guide public policies and develop more effective communication and environmental education practices, it is essential to investigate how this is being configured among secondary school students. The validation process has provided evidence of the consistency of the questionnaire to understand how these representations are being constructed in this population group and of their potential to guide more solid pedagogical educational strategies to respond to the problem.
id FURG-9_4898215ae381e911be554776e84c536b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15728
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling A educação ambiental no contexto de emergência climática:: adaptação e validação do instrumento RESCLIMA para pesquisas no Ensino Médio Likert Scale, Students, Questionnaire.Escala Likert, Estudiantes, Cuestionario.Escala Likert, Estudantes, Questionário.This article deals with environmental education in a climate emergency context and adapts and validates a research instrument developed by the RESCLIMA Project to study the social representations of climate change in secondary education students. Validation has involved a semantic analysis carried out by professors of masters and doctorates, together with a pilot test with students from three state universities. The suggestions of the evaluators have been analyzed and incorporated into the instrument, addressing specific questions related to the Brazilian context. Given the relevance of the social representations of the climate crisis to guide public policies and develop more effective communication and environmental education practices, it is essential to investigate how this is being configured among secondary school students. The validation process has provided evidence of the consistency of the questionnaire to understand how these representations are being constructed in this population group and of their potential to guide more solid pedagogical educational strategies to respond to the problem.Este artículo trata sobre la educación ambiental en un contexto de emergencia climática y adapta y valida un instrumento de investigación desarrollado por el Proyecto RESCLIMA para estudiar las representaciones sociales del cambio climático en el alumnado de educación secundaria. La validación ha implicado un análisis semántico realizado por profesores de maestría y doctorado, junto con una prueba piloto con estudiantes de tres universidades estatales. Las sugerencias de los evaluadores han sido analizadas e incorporadas en el instrumento, abordando cuestiones específicas relativas al contexto brasileño. Ante la relevancia de las representaciones sociales de la crisis climática para orientar las políticas públicas y desarrollar prácticas de comunicación y educación ambiental más efectivas, es imprescindible investigar cómo se están configurando entre los estudiantes de secundaria. El proceso de validación ha proporcionado evidencias de la consistencia del cuestionario para comprender cómo se están construyendo estas representaciones en este grupo de población y de su potencial para orientar estrategias educativas pedagógicas más sólidas para responder al problema.Este artigo trata da educação ambiental em um contexto de emergência climática e descreve o processo de adaptação e validação de um instrumento de pesquisa elaborado pelo Projeto RESCLIMA para pesquisas no contexto do Ensino Médio no Brasil. A validação envolveu uma análise semântica realizada por professores mestres e doutores, juntamente com um teste piloto com alunos de três colégios estaduais. As sugestões dos avaliadores foram analisadas e incorporadas ao instrumento, abordando questões específicas relacionadas ao contexto brasileiro. Dada a relevância das representações sociais sobre a emergência climática para orientar políticas públicas e desenvolver práticas de comunicação e educação ambiental mais efetivas, é fundamental investigar como elas estão sendo compartilhadas entre alunos do Ensino Médio. Neste estudo, o processo de validação evidenciou a consistência do questionário para entender como essas representações estão sendo construídas nesse grupo populacional e seu potencial para orientar estratégias pedagógicas educacionais mais sólidas para responder ao problema.Lepidus2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1572810.14295/remea.v40i3.15728REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 3 (2023): Dossiê Temático: Educação Ambiental e Emergência Climática - Da reflexão à ação!; 300-3171517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/15728/10505http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza Moser, AndersonAndrade Torales Campos, Marilia Angel Meira Cartea, Pablo2023-12-27T19:10:46Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15728Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-12-27T19:10:46Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação ambiental no contexto de emergência climática:: adaptação e validação do instrumento RESCLIMA para pesquisas no Ensino Médio
title A educação ambiental no contexto de emergência climática:: adaptação e validação do instrumento RESCLIMA para pesquisas no Ensino Médio
spellingShingle A educação ambiental no contexto de emergência climática:: adaptação e validação do instrumento RESCLIMA para pesquisas no Ensino Médio
de Souza Moser, Anderson
Likert Scale, Students, Questionnaire.
Escala Likert, Estudiantes, Cuestionario.
Escala Likert, Estudantes, Questionário.
title_short A educação ambiental no contexto de emergência climática:: adaptação e validação do instrumento RESCLIMA para pesquisas no Ensino Médio
title_full A educação ambiental no contexto de emergência climática:: adaptação e validação do instrumento RESCLIMA para pesquisas no Ensino Médio
title_fullStr A educação ambiental no contexto de emergência climática:: adaptação e validação do instrumento RESCLIMA para pesquisas no Ensino Médio
title_full_unstemmed A educação ambiental no contexto de emergência climática:: adaptação e validação do instrumento RESCLIMA para pesquisas no Ensino Médio
title_sort A educação ambiental no contexto de emergência climática:: adaptação e validação do instrumento RESCLIMA para pesquisas no Ensino Médio
author de Souza Moser, Anderson
author_facet de Souza Moser, Anderson
Andrade Torales Campos, Marilia
Angel Meira Cartea, Pablo
author_role author
author2 Andrade Torales Campos, Marilia
Angel Meira Cartea, Pablo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Souza Moser, Anderson
Andrade Torales Campos, Marilia
Angel Meira Cartea, Pablo
dc.subject.por.fl_str_mv Likert Scale, Students, Questionnaire.
Escala Likert, Estudiantes, Cuestionario.
Escala Likert, Estudantes, Questionário.
topic Likert Scale, Students, Questionnaire.
Escala Likert, Estudiantes, Cuestionario.
Escala Likert, Estudantes, Questionário.
description This article deals with environmental education in a climate emergency context and adapts and validates a research instrument developed by the RESCLIMA Project to study the social representations of climate change in secondary education students. Validation has involved a semantic analysis carried out by professors of masters and doctorates, together with a pilot test with students from three state universities. The suggestions of the evaluators have been analyzed and incorporated into the instrument, addressing specific questions related to the Brazilian context. Given the relevance of the social representations of the climate crisis to guide public policies and develop more effective communication and environmental education practices, it is essential to investigate how this is being configured among secondary school students. The validation process has provided evidence of the consistency of the questionnaire to understand how these representations are being constructed in this population group and of their potential to guide more solid pedagogical educational strategies to respond to the problem.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15728
10.14295/remea.v40i3.15728
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15728
identifier_str_mv 10.14295/remea.v40i3.15728
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15728/10505
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 3 (2023): Dossiê Temático: Educação Ambiental e Emergência Climática - Da reflexão à ação!; 300-317
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041781392539648