A educação ambiental no contexto de emergência climática:: adaptação e validação do instrumento RESCLIMA para pesquisas no Ensino Médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15728 |
Resumo: | This article deals with environmental education in a climate emergency context and adapts and validates a research instrument developed by the RESCLIMA Project to study the social representations of climate change in secondary education students. Validation has involved a semantic analysis carried out by professors of masters and doctorates, together with a pilot test with students from three state universities. The suggestions of the evaluators have been analyzed and incorporated into the instrument, addressing specific questions related to the Brazilian context. Given the relevance of the social representations of the climate crisis to guide public policies and develop more effective communication and environmental education practices, it is essential to investigate how this is being configured among secondary school students. The validation process has provided evidence of the consistency of the questionnaire to understand how these representations are being constructed in this population group and of their potential to guide more solid pedagogical educational strategies to respond to the problem. |
id |
FURG-9_4898215ae381e911be554776e84c536b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15728 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A educação ambiental no contexto de emergência climática:: adaptação e validação do instrumento RESCLIMA para pesquisas no Ensino Médio Likert Scale, Students, Questionnaire.Escala Likert, Estudiantes, Cuestionario.Escala Likert, Estudantes, Questionário.This article deals with environmental education in a climate emergency context and adapts and validates a research instrument developed by the RESCLIMA Project to study the social representations of climate change in secondary education students. Validation has involved a semantic analysis carried out by professors of masters and doctorates, together with a pilot test with students from three state universities. The suggestions of the evaluators have been analyzed and incorporated into the instrument, addressing specific questions related to the Brazilian context. Given the relevance of the social representations of the climate crisis to guide public policies and develop more effective communication and environmental education practices, it is essential to investigate how this is being configured among secondary school students. The validation process has provided evidence of the consistency of the questionnaire to understand how these representations are being constructed in this population group and of their potential to guide more solid pedagogical educational strategies to respond to the problem.Este artículo trata sobre la educación ambiental en un contexto de emergencia climática y adapta y valida un instrumento de investigación desarrollado por el Proyecto RESCLIMA para estudiar las representaciones sociales del cambio climático en el alumnado de educación secundaria. La validación ha implicado un análisis semántico realizado por profesores de maestría y doctorado, junto con una prueba piloto con estudiantes de tres universidades estatales. Las sugerencias de los evaluadores han sido analizadas e incorporadas en el instrumento, abordando cuestiones específicas relativas al contexto brasileño. Ante la relevancia de las representaciones sociales de la crisis climática para orientar las políticas públicas y desarrollar prácticas de comunicación y educación ambiental más efectivas, es imprescindible investigar cómo se están configurando entre los estudiantes de secundaria. El proceso de validación ha proporcionado evidencias de la consistencia del cuestionario para comprender cómo se están construyendo estas representaciones en este grupo de población y de su potencial para orientar estrategias educativas pedagógicas más sólidas para responder al problema.Este artigo trata da educação ambiental em um contexto de emergência climática e descreve o processo de adaptação e validação de um instrumento de pesquisa elaborado pelo Projeto RESCLIMA para pesquisas no contexto do Ensino Médio no Brasil. A validação envolveu uma análise semântica realizada por professores mestres e doutores, juntamente com um teste piloto com alunos de três colégios estaduais. As sugestões dos avaliadores foram analisadas e incorporadas ao instrumento, abordando questões específicas relacionadas ao contexto brasileiro. Dada a relevância das representações sociais sobre a emergência climática para orientar políticas públicas e desenvolver práticas de comunicação e educação ambiental mais efetivas, é fundamental investigar como elas estão sendo compartilhadas entre alunos do Ensino Médio. Neste estudo, o processo de validação evidenciou a consistência do questionário para entender como essas representações estão sendo construídas nesse grupo populacional e seu potencial para orientar estratégias pedagógicas educacionais mais sólidas para responder ao problema.Lepidus2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1572810.14295/remea.v40i3.15728REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 3 (2023): Dossiê Temático: Educação Ambiental e Emergência Climática - Da reflexão à ação!; 300-3171517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/15728/10505http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza Moser, AndersonAndrade Torales Campos, Marilia Angel Meira Cartea, Pablo2023-12-27T19:10:46Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15728Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-12-27T19:10:46Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A educação ambiental no contexto de emergência climática:: adaptação e validação do instrumento RESCLIMA para pesquisas no Ensino Médio |
title |
A educação ambiental no contexto de emergência climática:: adaptação e validação do instrumento RESCLIMA para pesquisas no Ensino Médio |
spellingShingle |
A educação ambiental no contexto de emergência climática:: adaptação e validação do instrumento RESCLIMA para pesquisas no Ensino Médio de Souza Moser, Anderson Likert Scale, Students, Questionnaire. Escala Likert, Estudiantes, Cuestionario. Escala Likert, Estudantes, Questionário. |
title_short |
A educação ambiental no contexto de emergência climática:: adaptação e validação do instrumento RESCLIMA para pesquisas no Ensino Médio |
title_full |
A educação ambiental no contexto de emergência climática:: adaptação e validação do instrumento RESCLIMA para pesquisas no Ensino Médio |
title_fullStr |
A educação ambiental no contexto de emergência climática:: adaptação e validação do instrumento RESCLIMA para pesquisas no Ensino Médio |
title_full_unstemmed |
A educação ambiental no contexto de emergência climática:: adaptação e validação do instrumento RESCLIMA para pesquisas no Ensino Médio |
title_sort |
A educação ambiental no contexto de emergência climática:: adaptação e validação do instrumento RESCLIMA para pesquisas no Ensino Médio |
author |
de Souza Moser, Anderson |
author_facet |
de Souza Moser, Anderson Andrade Torales Campos, Marilia Angel Meira Cartea, Pablo |
author_role |
author |
author2 |
Andrade Torales Campos, Marilia Angel Meira Cartea, Pablo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Souza Moser, Anderson Andrade Torales Campos, Marilia Angel Meira Cartea, Pablo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Likert Scale, Students, Questionnaire. Escala Likert, Estudiantes, Cuestionario. Escala Likert, Estudantes, Questionário. |
topic |
Likert Scale, Students, Questionnaire. Escala Likert, Estudiantes, Cuestionario. Escala Likert, Estudantes, Questionário. |
description |
This article deals with environmental education in a climate emergency context and adapts and validates a research instrument developed by the RESCLIMA Project to study the social representations of climate change in secondary education students. Validation has involved a semantic analysis carried out by professors of masters and doctorates, together with a pilot test with students from three state universities. The suggestions of the evaluators have been analyzed and incorporated into the instrument, addressing specific questions related to the Brazilian context. Given the relevance of the social representations of the climate crisis to guide public policies and develop more effective communication and environmental education practices, it is essential to investigate how this is being configured among secondary school students. The validation process has provided evidence of the consistency of the questionnaire to understand how these representations are being constructed in this population group and of their potential to guide more solid pedagogical educational strategies to respond to the problem. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15728 10.14295/remea.v40i3.15728 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15728 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v40i3.15728 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15728/10505 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 3 (2023): Dossiê Temático: Educação Ambiental e Emergência Climática - Da reflexão à ação!; 300-317 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781392539648 |