Teoria da Complexidade: : funcionamento discursivo em produções acadêmicas sobre Educação Ambiental em contextos escolares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14883 |
Resumo: | The aim of this work is to analyze the discursive functioning in statements that are supported by Edgar Morin's contributions to the understanding of studies on Environmental Education (EE) that were carried out in the school environment. The research corpus consisted of clippings from theses and dissertations on EE gathered by the EArte Project. In order to analyze such materialities, we relied on the french materialist Discourse Analysis by Michel Pêcheux and collaborators. As result, we identified that the mechanisms used by the authors range from pre-constructed effects, as well as transverse-discourses, for the most part; as well as lack of referential stability of some expressions; in which the authors mobilized a wide range of themes from the theory of complexity, proving to be a reference that dialogues with EE. |
id |
FURG-9_5db67acbfe0dd345737ebbbd350697b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/14883 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teoria da Complexidade: : funcionamento discursivo em produções acadêmicas sobre Educação Ambiental em contextos escolaresEducação AmbientalEdgar MorinAnálise de DiscursoThe aim of this work is to analyze the discursive functioning in statements that are supported by Edgar Morin's contributions to the understanding of studies on Environmental Education (EE) that were carried out in the school environment. The research corpus consisted of clippings from theses and dissertations on EE gathered by the EArte Project. In order to analyze such materialities, we relied on the french materialist Discourse Analysis by Michel Pêcheux and collaborators. As result, we identified that the mechanisms used by the authors range from pre-constructed effects, as well as transverse-discourses, for the most part; as well as lack of referential stability of some expressions; in which the authors mobilized a wide range of themes from the theory of complexity, proving to be a reference that dialogues with EE.O objetivo deste trabalho é analisar o funcionamento discursivo em enunciados que se apoiam nas contribuições de Edgar Morin para a compreensão de estudos sobre Educação Ambiental (EA) que foram realizados no ambiente escolar. O corpus de pesquisa foi constituído por recortes em teses e dissertações sobre EA reunidas pelo Projeto EArte. De forma a analisar tais materialidades, nos apoiamos na Análise de Discurso materialista francesa de Michel Pêcheux e colaboradores. Como resultados, identificamos que os mecanismos utilizados pelos autores variam desde efeitos de pré-construídos, assim como discursos-transversos nos quais os autores mobilizaram uma grande amplitude de temas à partir da teoria da complexidade, demonstrando ser um referencial que realmente dialoga com a EA; bem como carência de estabilidade referencial de algumas expressõesLepidus2022-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1488310.14295/remea.v39i3.14883REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 3 (2022): Dossiê Temático Produção Acadêmica em Educação Ambiental ; 206-2261517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14883/9939http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Adelmo Fernandes deRodrigues Morais, Wanderson Fernandes Silva, Orlane 2022-12-16T13:47:50Zoai:periodicos.furg.br:article/14883Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-12-16T13:47:50Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teoria da Complexidade: : funcionamento discursivo em produções acadêmicas sobre Educação Ambiental em contextos escolares |
title |
Teoria da Complexidade: : funcionamento discursivo em produções acadêmicas sobre Educação Ambiental em contextos escolares |
spellingShingle |
Teoria da Complexidade: : funcionamento discursivo em produções acadêmicas sobre Educação Ambiental em contextos escolares Araújo, Adelmo Fernandes de Educação Ambiental Edgar Morin Análise de Discurso |
title_short |
Teoria da Complexidade: : funcionamento discursivo em produções acadêmicas sobre Educação Ambiental em contextos escolares |
title_full |
Teoria da Complexidade: : funcionamento discursivo em produções acadêmicas sobre Educação Ambiental em contextos escolares |
title_fullStr |
Teoria da Complexidade: : funcionamento discursivo em produções acadêmicas sobre Educação Ambiental em contextos escolares |
title_full_unstemmed |
Teoria da Complexidade: : funcionamento discursivo em produções acadêmicas sobre Educação Ambiental em contextos escolares |
title_sort |
Teoria da Complexidade: : funcionamento discursivo em produções acadêmicas sobre Educação Ambiental em contextos escolares |
author |
Araújo, Adelmo Fernandes de |
author_facet |
Araújo, Adelmo Fernandes de Rodrigues Morais, Wanderson Fernandes Silva, Orlane |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues Morais, Wanderson Fernandes Silva, Orlane |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Adelmo Fernandes de Rodrigues Morais, Wanderson Fernandes Silva, Orlane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ambiental Edgar Morin Análise de Discurso |
topic |
Educação Ambiental Edgar Morin Análise de Discurso |
description |
The aim of this work is to analyze the discursive functioning in statements that are supported by Edgar Morin's contributions to the understanding of studies on Environmental Education (EE) that were carried out in the school environment. The research corpus consisted of clippings from theses and dissertations on EE gathered by the EArte Project. In order to analyze such materialities, we relied on the french materialist Discourse Analysis by Michel Pêcheux and collaborators. As result, we identified that the mechanisms used by the authors range from pre-constructed effects, as well as transverse-discourses, for the most part; as well as lack of referential stability of some expressions; in which the authors mobilized a wide range of themes from the theory of complexity, proving to be a reference that dialogues with EE. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14883 10.14295/remea.v39i3.14883 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14883 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v39i3.14883 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14883/9939 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 3 (2022): Dossiê Temático Produção Acadêmica em Educação Ambiental ; 206-226 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041788228206592 |