Dimensões do discurso político de teses e dissertações sobre educação ambiental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14864 |
Resumo: | In this paper, based on Bakhtin's theory of discourse analysis, we seek to understand the dimension of the political discourse present in doctoral thesis and master's degree dissertation on environmental education. The corpus of this research is composed of doctoral thesis and master's degree dissertation produced in 2016 in different federal universities in Brazil. This study aims to analyze from the educational context, how the discourse attributes the concept and contextualization to the term “crisis”; and, finally, to expose the dimension of the political discourse in these theses. The analysis was based on Bakhtin's theory of dialogism, and we configured the research considering the way in which the concepts are placed and expressed in the analyzed theses. We seek to understand how political views affect the scientific production of environmental education. |
id |
FURG-9_6758825192610f52a3e2f21d4219a336 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14864 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Dimensões do discurso político de teses e dissertações sobre educação ambientalEducação ambiental; crise; análise do discursoIn this paper, based on Bakhtin's theory of discourse analysis, we seek to understand the dimension of the political discourse present in doctoral thesis and master's degree dissertation on environmental education. The corpus of this research is composed of doctoral thesis and master's degree dissertation produced in 2016 in different federal universities in Brazil. This study aims to analyze from the educational context, how the discourse attributes the concept and contextualization to the term “crisis”; and, finally, to expose the dimension of the political discourse in these theses. The analysis was based on Bakhtin's theory of dialogism, and we configured the research considering the way in which the concepts are placed and expressed in the analyzed theses. We seek to understand how political views affect the scientific production of environmental education.En este trabajo buscamos analizar la dimensión del discurso político de las tesis y disertaciones sobre educación ambiental desde la teoría bakhtiniana del análisis del discurso. El corpus de esta investigación está compuesto por tesis y disertaciones, producidas en 2016 en diferentes universidades estatales y federales de Brasil y este estudio tuvo como objetivo analizar desde el contexto educativo, como el discurso atribuido o concepto y contextualización al término "crisis" y, finalmente, expone la dimensión del discurso político inculcado en las tesis, el análisis se hizo a partir de la teoría del dialogismo de Bajtín y configuramos la investigación considerando la forma en que se colocan y expresan los conceptos en las tesis analizadas, buscamos comprender cómo se desarrolla la política. Se colocan puntos de vista en la producción científica sobre la educación ambiental y cómo inciden en la producción científica en el área de la educación ambiental.Neste trabalho buscamos fazer a análise da dimensão do discurso político de teses e dissertações sobre educação ambiental a partir da teoria de análise do discurso de Bakhtin. O corpus desta pesquisa é composto por teses e dissertações, produzidas no ano de 2016 em diferentes universidades estaduais e federais do Brasil e este estudo tem como objetivo analisar a partir do contexto educacional, como o discurso atribui o conceito e a contextualização ao termo “crise” e, por fim, expor a dimensão do discurso político inculcado nas teses. A análise foi feita a partir da teoria de dialogismo de Bakhtin e configuramos a pesquisa considerando o modo com o qual os conceitos estão colocados e expressados nas teses analisadas. Com a conclusão da pesquisa buscamos entender como os vieses políticos estão colocados nas produções científicas sobre educação ambiental e como elas afetam a produção científica na área de educação ambiental.Lepidus2024-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1486410.14295/remea.v41i1.14864REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 108-1311517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14864/10837http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMesquita, AndreBarzotto, Valdir HeitorPortela, Fernanda do Rocio2024-04-15T18:30:04Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14864Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2024-04-15T18:30:04Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dimensões do discurso político de teses e dissertações sobre educação ambiental |
title |
Dimensões do discurso político de teses e dissertações sobre educação ambiental |
spellingShingle |
Dimensões do discurso político de teses e dissertações sobre educação ambiental Mesquita, Andre Educação ambiental; crise; análise do discurso |
title_short |
Dimensões do discurso político de teses e dissertações sobre educação ambiental |
title_full |
Dimensões do discurso político de teses e dissertações sobre educação ambiental |
title_fullStr |
Dimensões do discurso político de teses e dissertações sobre educação ambiental |
title_full_unstemmed |
Dimensões do discurso político de teses e dissertações sobre educação ambiental |
title_sort |
Dimensões do discurso político de teses e dissertações sobre educação ambiental |
author |
Mesquita, Andre |
author_facet |
Mesquita, Andre Barzotto, Valdir Heitor Portela, Fernanda do Rocio |
author_role |
author |
author2 |
Barzotto, Valdir Heitor Portela, Fernanda do Rocio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mesquita, Andre Barzotto, Valdir Heitor Portela, Fernanda do Rocio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação ambiental; crise; análise do discurso |
topic |
Educação ambiental; crise; análise do discurso |
description |
In this paper, based on Bakhtin's theory of discourse analysis, we seek to understand the dimension of the political discourse present in doctoral thesis and master's degree dissertation on environmental education. The corpus of this research is composed of doctoral thesis and master's degree dissertation produced in 2016 in different federal universities in Brazil. This study aims to analyze from the educational context, how the discourse attributes the concept and contextualization to the term “crisis”; and, finally, to expose the dimension of the political discourse in these theses. The analysis was based on Bakhtin's theory of dialogism, and we configured the research considering the way in which the concepts are placed and expressed in the analyzed theses. We seek to understand how political views affect the scientific production of environmental education. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14864 10.14295/remea.v41i1.14864 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14864 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v41i1.14864 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14864/10837 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 108-131 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781338013696 |