Biodiversity School: : good practices on Environmental Education at the Vila Museum, Luís Correia, Piauí, Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fontenele de Sousa, Rejane
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: da Paz Pinheiro, Áurea
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14527
Resumo: This paper presents educational actions with seven-year-old children at Biodiversity School at the Environmental Protection Area at Parnaíba Delta located in an artisanal fishing neighborhood called Coqueiro da Praia. Which is part of a larger cultural project called Educative and Cultural Program of Vila Museum. This is a territory museum, a cultural equipment based on community values. The developed actions aimed to contribute at the construction of values, knowledge, abilities, attitudes and competences for the preservation of the natural environment. The methodological framework adopted was qualitative approach of the participatory-action-research type, carried out from workshops on environmental and patrimonial education, allied to the artistic-cultural skills of the children involved. It was found that the Environmental Education enables changes in attitudes, since it raises awareness among subjects, encouraging them to engage in collective processes.
id FURG-9_6e1fcf125bd983ec364d3f72637078a8
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14527
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Biodiversity School: : good practices on Environmental Education at the Vila Museum, Luís Correia, Piauí, BrazilEscuela de Biodiversidad: : buenas prácticas en Educación Ambiental en el Museo de la Vila, Luís Correia, Piauí, BrasilEscolinha da Biodiversidade : boas práticas de Educação Ambiental no Museu da Vila, Luís Correia, Piauí, BrasilBiodiversity schoolVila MuseumEnvironmental educationEscuela de BiodiversidadMuseo del PuebloEducación AmbientalEscolinha da BiodiversidadeMuseu da VilaEducação AmbientalThis paper presents educational actions with seven-year-old children at Biodiversity School at the Environmental Protection Area at Parnaíba Delta located in an artisanal fishing neighborhood called Coqueiro da Praia. Which is part of a larger cultural project called Educative and Cultural Program of Vila Museum. This is a territory museum, a cultural equipment based on community values. The developed actions aimed to contribute at the construction of values, knowledge, abilities, attitudes and competences for the preservation of the natural environment. The methodological framework adopted was qualitative approach of the participatory-action-research type, carried out from workshops on environmental and patrimonial education, allied to the artistic-cultural skills of the children involved. It was found that the Environmental Education enables changes in attitudes, since it raises awareness among subjects, encouraging them to engage in collective processes.Este artículo presenta las acciones desarrolladas en la Escuela de Biodiversidad del Área de Protección Ambiental Delta del Parnaíba, proyecto que integra el Programa Educativo y Cultural del Museo de la Vila, museo del territorio, equipamiento cultural de base comunitaria en una aldea-barrio de pescadores, Cocotero de la Playa. El objetivo fue contribuir a la construcción de valores, conocimientos, habilidades, actitudes y competencias encaminadas a la conservación del medio ambiente con el público participante. El diseño metodológico adoptado fue de enfoque cualitativo, del tipo investigación-acción-participativa, con talleres didáctico-culturales de educación ambiental y patrimonial, combinados con las habilidades artístico-culturales de niños de siete años residentes en el territorio de estudio. Se constató que la Educación Ambiental permite cambios de actitudes, ya que actúa en la sensibilización y concientización de los ciudadanos, incentivándolos a participar en procesos colectivos.Este artigo apresenta as ações desenvolvidas na Escolinha da Biodiversidade da Área de Proteção Ambiental Delta do Parnaíba, projeto que compõe o Programa Educativo e Cultural do Museu da Vila, um museu de território, equipamento cultural de base comunitária numa vila-bairro de pescadores artesanais, Coqueiro da Praia. Objetivou-se contribuir com a construção de valores, conhecimentos, habilidades, atitudes e competências voltadas à conservação do meio ambiente junto ao público participante. O delineamento metodológico adotado foi abordagem qualitativa, do tipo pesquisa-ação-participativa, com a realização de oficinas educativo-culturais sobre a educação ambiental e patrimonial, aliada às habilidades artístico-culturais de crianças de sete anos residentes no território em estudo. Constatou-se que a Educação Ambiental possibilita mudanças de atitudes, pois atua na sensibilização e na conscientização do cidadão, estimulando-o a participar dos processos coletivos.Lepidus2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1452710.14295/remea.v40i2.14527REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 333-3501517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14527/10281http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFontenele de Sousa, Rejaneda Paz Pinheiro, Áurea2023-08-18T14:40:57Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14527Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-08-18T14:40:57Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Biodiversity School: : good practices on Environmental Education at the Vila Museum, Luís Correia, Piauí, Brazil
Escuela de Biodiversidad: : buenas prácticas en Educación Ambiental en el Museo de la Vila, Luís Correia, Piauí, Brasil
Escolinha da Biodiversidade : boas práticas de Educação Ambiental no Museu da Vila, Luís Correia, Piauí, Brasil
title Biodiversity School: : good practices on Environmental Education at the Vila Museum, Luís Correia, Piauí, Brazil
spellingShingle Biodiversity School: : good practices on Environmental Education at the Vila Museum, Luís Correia, Piauí, Brazil
Fontenele de Sousa, Rejane
Biodiversity school
Vila Museum
Environmental education
Escuela de Biodiversidad
Museo del Pueblo
Educación Ambiental
Escolinha da Biodiversidade
Museu da Vila
Educação Ambiental
title_short Biodiversity School: : good practices on Environmental Education at the Vila Museum, Luís Correia, Piauí, Brazil
title_full Biodiversity School: : good practices on Environmental Education at the Vila Museum, Luís Correia, Piauí, Brazil
title_fullStr Biodiversity School: : good practices on Environmental Education at the Vila Museum, Luís Correia, Piauí, Brazil
title_full_unstemmed Biodiversity School: : good practices on Environmental Education at the Vila Museum, Luís Correia, Piauí, Brazil
title_sort Biodiversity School: : good practices on Environmental Education at the Vila Museum, Luís Correia, Piauí, Brazil
author Fontenele de Sousa, Rejane
author_facet Fontenele de Sousa, Rejane
da Paz Pinheiro, Áurea
author_role author
author2 da Paz Pinheiro, Áurea
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fontenele de Sousa, Rejane
da Paz Pinheiro, Áurea
dc.subject.por.fl_str_mv Biodiversity school
Vila Museum
Environmental education
Escuela de Biodiversidad
Museo del Pueblo
Educación Ambiental
Escolinha da Biodiversidade
Museu da Vila
Educação Ambiental
topic Biodiversity school
Vila Museum
Environmental education
Escuela de Biodiversidad
Museo del Pueblo
Educación Ambiental
Escolinha da Biodiversidade
Museu da Vila
Educação Ambiental
description This paper presents educational actions with seven-year-old children at Biodiversity School at the Environmental Protection Area at Parnaíba Delta located in an artisanal fishing neighborhood called Coqueiro da Praia. Which is part of a larger cultural project called Educative and Cultural Program of Vila Museum. This is a territory museum, a cultural equipment based on community values. The developed actions aimed to contribute at the construction of values, knowledge, abilities, attitudes and competences for the preservation of the natural environment. The methodological framework adopted was qualitative approach of the participatory-action-research type, carried out from workshops on environmental and patrimonial education, allied to the artistic-cultural skills of the children involved. It was found that the Environmental Education enables changes in attitudes, since it raises awareness among subjects, encouraging them to engage in collective processes.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14527
10.14295/remea.v40i2.14527
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14527
identifier_str_mv 10.14295/remea.v40i2.14527
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14527/10281
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 333-350
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041781319139328