Biodiversity School: : good practices on Environmental Education at the Vila Museum, Luís Correia, Piauí, Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14527 |
Resumo: | This paper presents educational actions with seven-year-old children at Biodiversity School at the Environmental Protection Area at Parnaíba Delta located in an artisanal fishing neighborhood called Coqueiro da Praia. Which is part of a larger cultural project called Educative and Cultural Program of Vila Museum. This is a territory museum, a cultural equipment based on community values. The developed actions aimed to contribute at the construction of values, knowledge, abilities, attitudes and competences for the preservation of the natural environment. The methodological framework adopted was qualitative approach of the participatory-action-research type, carried out from workshops on environmental and patrimonial education, allied to the artistic-cultural skills of the children involved. It was found that the Environmental Education enables changes in attitudes, since it raises awareness among subjects, encouraging them to engage in collective processes. |
id |
FURG-9_6e1fcf125bd983ec364d3f72637078a8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14527 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Biodiversity School: : good practices on Environmental Education at the Vila Museum, Luís Correia, Piauí, BrazilEscuela de Biodiversidad: : buenas prácticas en Educación Ambiental en el Museo de la Vila, Luís Correia, Piauí, BrasilEscolinha da Biodiversidade : boas práticas de Educação Ambiental no Museu da Vila, Luís Correia, Piauí, BrasilBiodiversity schoolVila MuseumEnvironmental educationEscuela de BiodiversidadMuseo del PuebloEducación AmbientalEscolinha da BiodiversidadeMuseu da VilaEducação AmbientalThis paper presents educational actions with seven-year-old children at Biodiversity School at the Environmental Protection Area at Parnaíba Delta located in an artisanal fishing neighborhood called Coqueiro da Praia. Which is part of a larger cultural project called Educative and Cultural Program of Vila Museum. This is a territory museum, a cultural equipment based on community values. The developed actions aimed to contribute at the construction of values, knowledge, abilities, attitudes and competences for the preservation of the natural environment. The methodological framework adopted was qualitative approach of the participatory-action-research type, carried out from workshops on environmental and patrimonial education, allied to the artistic-cultural skills of the children involved. It was found that the Environmental Education enables changes in attitudes, since it raises awareness among subjects, encouraging them to engage in collective processes.Este artículo presenta las acciones desarrolladas en la Escuela de Biodiversidad del Área de Protección Ambiental Delta del Parnaíba, proyecto que integra el Programa Educativo y Cultural del Museo de la Vila, museo del territorio, equipamiento cultural de base comunitaria en una aldea-barrio de pescadores, Cocotero de la Playa. El objetivo fue contribuir a la construcción de valores, conocimientos, habilidades, actitudes y competencias encaminadas a la conservación del medio ambiente con el público participante. El diseño metodológico adoptado fue de enfoque cualitativo, del tipo investigación-acción-participativa, con talleres didáctico-culturales de educación ambiental y patrimonial, combinados con las habilidades artístico-culturales de niños de siete años residentes en el territorio de estudio. Se constató que la Educación Ambiental permite cambios de actitudes, ya que actúa en la sensibilización y concientización de los ciudadanos, incentivándolos a participar en procesos colectivos.Este artigo apresenta as ações desenvolvidas na Escolinha da Biodiversidade da Área de Proteção Ambiental Delta do Parnaíba, projeto que compõe o Programa Educativo e Cultural do Museu da Vila, um museu de território, equipamento cultural de base comunitária numa vila-bairro de pescadores artesanais, Coqueiro da Praia. Objetivou-se contribuir com a construção de valores, conhecimentos, habilidades, atitudes e competências voltadas à conservação do meio ambiente junto ao público participante. O delineamento metodológico adotado foi abordagem qualitativa, do tipo pesquisa-ação-participativa, com a realização de oficinas educativo-culturais sobre a educação ambiental e patrimonial, aliada às habilidades artístico-culturais de crianças de sete anos residentes no território em estudo. Constatou-se que a Educação Ambiental possibilita mudanças de atitudes, pois atua na sensibilização e na conscientização do cidadão, estimulando-o a participar dos processos coletivos.Lepidus2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1452710.14295/remea.v40i2.14527REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 333-3501517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14527/10281http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFontenele de Sousa, Rejaneda Paz Pinheiro, Áurea2023-08-18T14:40:57Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14527Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-08-18T14:40:57Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Biodiversity School: : good practices on Environmental Education at the Vila Museum, Luís Correia, Piauí, Brazil Escuela de Biodiversidad: : buenas prácticas en Educación Ambiental en el Museo de la Vila, Luís Correia, Piauí, Brasil Escolinha da Biodiversidade : boas práticas de Educação Ambiental no Museu da Vila, Luís Correia, Piauí, Brasil |
title |
Biodiversity School: : good practices on Environmental Education at the Vila Museum, Luís Correia, Piauí, Brazil |
spellingShingle |
Biodiversity School: : good practices on Environmental Education at the Vila Museum, Luís Correia, Piauí, Brazil Fontenele de Sousa, Rejane Biodiversity school Vila Museum Environmental education Escuela de Biodiversidad Museo del Pueblo Educación Ambiental Escolinha da Biodiversidade Museu da Vila Educação Ambiental |
title_short |
Biodiversity School: : good practices on Environmental Education at the Vila Museum, Luís Correia, Piauí, Brazil |
title_full |
Biodiversity School: : good practices on Environmental Education at the Vila Museum, Luís Correia, Piauí, Brazil |
title_fullStr |
Biodiversity School: : good practices on Environmental Education at the Vila Museum, Luís Correia, Piauí, Brazil |
title_full_unstemmed |
Biodiversity School: : good practices on Environmental Education at the Vila Museum, Luís Correia, Piauí, Brazil |
title_sort |
Biodiversity School: : good practices on Environmental Education at the Vila Museum, Luís Correia, Piauí, Brazil |
author |
Fontenele de Sousa, Rejane |
author_facet |
Fontenele de Sousa, Rejane da Paz Pinheiro, Áurea |
author_role |
author |
author2 |
da Paz Pinheiro, Áurea |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fontenele de Sousa, Rejane da Paz Pinheiro, Áurea |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Biodiversity school Vila Museum Environmental education Escuela de Biodiversidad Museo del Pueblo Educación Ambiental Escolinha da Biodiversidade Museu da Vila Educação Ambiental |
topic |
Biodiversity school Vila Museum Environmental education Escuela de Biodiversidad Museo del Pueblo Educación Ambiental Escolinha da Biodiversidade Museu da Vila Educação Ambiental |
description |
This paper presents educational actions with seven-year-old children at Biodiversity School at the Environmental Protection Area at Parnaíba Delta located in an artisanal fishing neighborhood called Coqueiro da Praia. Which is part of a larger cultural project called Educative and Cultural Program of Vila Museum. This is a territory museum, a cultural equipment based on community values. The developed actions aimed to contribute at the construction of values, knowledge, abilities, attitudes and competences for the preservation of the natural environment. The methodological framework adopted was qualitative approach of the participatory-action-research type, carried out from workshops on environmental and patrimonial education, allied to the artistic-cultural skills of the children involved. It was found that the Environmental Education enables changes in attitudes, since it raises awareness among subjects, encouraging them to engage in collective processes. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14527 10.14295/remea.v40i2.14527 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14527 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v40i2.14527 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14527/10281 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 333-350 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781319139328 |