Literacia do Oceano: : Um oceano de união
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14280 |
Resumo: | The present study aimed to assess the importance of the Ocean for the Community of Portuguese Speaking Countries (CPLP), in order to understand which principles of Ocean Literacy are most important to this community and which areas of greatest interest should be more worked on and intervened. Data were collected through a questionnaire given to individuals within the CPLP community who voluntarily responded. The main results show that Principle 5 “The ocean supports an immense diversity of life and ecosystems” and Principle 2 “The ocean and marine life have a strong influence on the dynamics of the Earth” are the ones that reinforce the importance of the guidelines of the Ocean Literacy. And that the problem of plastic/microplastic pollution is the main problem that our respondents would like to see resolved in the short/medium term. This study contributes to the knowledge about scientific literacy within the CPLC community, promoting interest in scientific research developed in favor of the Ocean. |
id |
FURG-9_90e4d6a06d03f38966f416ebcd696eff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/14280 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Literacia do Oceano: : Um oceano de uniãoOcean Literacy, Environmental Education, Ocean, Science, Society.Cultura Oceánica, Educación Ambiental, Océano, Ciencia, Sociedad.Literacia do OceanoEducação AmbientalOceanoCiênciaThe present study aimed to assess the importance of the Ocean for the Community of Portuguese Speaking Countries (CPLP), in order to understand which principles of Ocean Literacy are most important to this community and which areas of greatest interest should be more worked on and intervened. Data were collected through a questionnaire given to individuals within the CPLP community who voluntarily responded. The main results show that Principle 5 “The ocean supports an immense diversity of life and ecosystems” and Principle 2 “The ocean and marine life have a strong influence on the dynamics of the Earth” are the ones that reinforce the importance of the guidelines of the Ocean Literacy. And that the problem of plastic/microplastic pollution is the main problem that our respondents would like to see resolved in the short/medium term. This study contributes to the knowledge about scientific literacy within the CPLC community, promoting interest in scientific research developed in favor of the Ocean. El presente estudio tuvo como objetivo evaluar la importancia del Océano para la Comunidad de Países de Lengua Portuguesa (CPLP), con la finalidad de comprender qué principios de Cultura Oceánica son más importantes para esta comunidad y qué áreas de mayor interés deben ser más trabajadas e intervenidas. Los datos se recolectaron a través de un cuestionario entregado a personas dentro de la comunidad CPLP que respondieron voluntariamente. Los principales resultados muestran que el Principio 5 “El océano mantiene una gran diversidad de vida y ecosistema” y el Principio 2” Tanto el océano como la vida que contiene moldean las características de la tierra” son los que refuerzan la importancia de las pautas de la Cultura Oceánica. Y que el problema de la contaminación por plásticos/micro plásticos es el principal problema que a nuestros encuestados les gustaría ver resuelto a corto/medio plazo.Este estudio contribuye al conocimiento de la alfabetización científica dentro de la comunidad de la CPLC, fomentando el interés por las investigaciones científicas desarrolladas a favor del Océano.O presente estudo pretendeu avaliar a importância do Oceano para a Comunidade dos Países de Língua Portuguesa (CPLP), com o objetivo de percecionarmos quais os princípios da Literacia do Oceano com mais importância para esta comunidade e quais as áreas com mais interesse que deviam ser mais trabalhadas e intervencionadas. Os dados foram recolhidos através do questionário realizado a indivíduos dentro da comunidade da CPLP que voluntariamente responderam ao mesmo. Os principais resultados mostram que o Princípio 5 “O Oceano suporta uma imensa diversidade de vida e de ecossistemas” e o Princípio 2 “O Oceano e a vida marinha têm uma forte ação na dinâmica da Terra” são os que reforçam a importância das orientações da Literacia do Oceano. E que o problema da poluição por plástico/microplástico são o principal problema que os nossos inquiridos gostariam de ver resolvidos a curto/médio prazo. Este estudo contribui para o conhecimento sobre a literacia científica dentro da comunidade CPLC, promovendo o interesse sobre a investigação científica desenvolvida em prol do Oceano. Lepidus2022-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1428010.14295/remea.v39i2.14280REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 406-4141517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14280/9807http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLaranja, AnaMorim, SílviaCorreia, MartaAlmeida, C. Marisa R2022-08-30T13:14:35Zoai:periodicos.furg.br:article/14280Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:14:35Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literacia do Oceano: : Um oceano de união |
title |
Literacia do Oceano: : Um oceano de união |
spellingShingle |
Literacia do Oceano: : Um oceano de união Laranja, Ana Ocean Literacy, Environmental Education, Ocean, Science, Society. Cultura Oceánica, Educación Ambiental, Océano, Ciencia, Sociedad. Literacia do Oceano Educação Ambiental Oceano Ciência |
title_short |
Literacia do Oceano: : Um oceano de união |
title_full |
Literacia do Oceano: : Um oceano de união |
title_fullStr |
Literacia do Oceano: : Um oceano de união |
title_full_unstemmed |
Literacia do Oceano: : Um oceano de união |
title_sort |
Literacia do Oceano: : Um oceano de união |
author |
Laranja, Ana |
author_facet |
Laranja, Ana Morim, Sílvia Correia, Marta Almeida, C. Marisa R |
author_role |
author |
author2 |
Morim, Sílvia Correia, Marta Almeida, C. Marisa R |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Laranja, Ana Morim, Sílvia Correia, Marta Almeida, C. Marisa R |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ocean Literacy, Environmental Education, Ocean, Science, Society. Cultura Oceánica, Educación Ambiental, Océano, Ciencia, Sociedad. Literacia do Oceano Educação Ambiental Oceano Ciência |
topic |
Ocean Literacy, Environmental Education, Ocean, Science, Society. Cultura Oceánica, Educación Ambiental, Océano, Ciencia, Sociedad. Literacia do Oceano Educação Ambiental Oceano Ciência |
description |
The present study aimed to assess the importance of the Ocean for the Community of Portuguese Speaking Countries (CPLP), in order to understand which principles of Ocean Literacy are most important to this community and which areas of greatest interest should be more worked on and intervened. Data were collected through a questionnaire given to individuals within the CPLP community who voluntarily responded. The main results show that Principle 5 “The ocean supports an immense diversity of life and ecosystems” and Principle 2 “The ocean and marine life have a strong influence on the dynamics of the Earth” are the ones that reinforce the importance of the guidelines of the Ocean Literacy. And that the problem of plastic/microplastic pollution is the main problem that our respondents would like to see resolved in the short/medium term. This study contributes to the knowledge about scientific literacy within the CPLC community, promoting interest in scientific research developed in favor of the Ocean. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14280 10.14295/remea.v39i2.14280 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14280 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v39i2.14280 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14280/9807 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 406-414 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041788197797888 |