Concepções acerca de educação ambiental de professores de uma escola com práticas inovadoras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14573 |
Resumo: | This article presents a research that aimed to understand the relationship between human being-nature and environmental education in a basic education school. The research took place through interviews from a questionnaire and was analyzed through Content Analysis. The units of analysis that emerged prominently were: Environmental education does not dialogue with social demands; Conscious consumption and water management and; Human-nature relationship. As results were verified: a strong connection of the concepts and conservative conceptions of environmental education; approaches of a fragmented environmental education linked to the resolution of local problems as a mere formality and; understandings of conscious consumption, aspects of water as a commodity, as well as critical aspects in relation to consumption. In human-nature relationships there were contradictions with an understanding of human beings as separate from nature and also some critical aspects in these relationships. |
id |
FURG-9_91e134e1cba3023ff2d36ae3bb5d4ffc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14573 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Concepções acerca de educação ambiental de professores de uma escola com práticas inovadorasEducação ambientalrelação ser humano-naturezapráticas inovadorasThis article presents a research that aimed to understand the relationship between human being-nature and environmental education in a basic education school. The research took place through interviews from a questionnaire and was analyzed through Content Analysis. The units of analysis that emerged prominently were: Environmental education does not dialogue with social demands; Conscious consumption and water management and; Human-nature relationship. As results were verified: a strong connection of the concepts and conservative conceptions of environmental education; approaches of a fragmented environmental education linked to the resolution of local problems as a mere formality and; understandings of conscious consumption, aspects of water as a commodity, as well as critical aspects in relation to consumption. In human-nature relationships there were contradictions with an understanding of human beings as separate from nature and also some critical aspects in these relationships.Este artículo presenta una investigación que tuvo como objetivo comprender la relación ser humano-naturaleza y la educación ambiental en una escuela de educación básica. La investigación se realizó a través de entrevistas a partir de un cuestionario y fue analizada a través del Análisis de Contenido. Las unidades de análisis que surgieron de manera destacada fueron: La educación ambiental no dialoga con las demandas sociales; Consumo consciente y gestión del agua y; Relación hombre-naturaleza. Como resultados se verificó: una fuerte conexión de los conceptos y concepciones conservadoras de la educación ambiental; planteamientos de una educación ambiental fragmentada ligada a la resolución de problemas locales como un mero trámite y; comprensiones del consumo consciente, aspectos del agua como mercancía, así como aspectos críticos en relación con el consumo. En las relaciones hombre-naturaleza había contradicciones con una comprensión de los seres humanos como algo separado de la naturaleza y también algunos aspectos críticos en estas relaciones. O presente artigo apresenta uma pesquisa que objetivou-se compreender as relações entre ser humano-natureza e a educação ambiental em uma escola de educação básica. A pesquisa ocorreu através de entrevistas a partir de um questionário e foi analisado através da Análise de Conteúdo. As unidades de análise que destacadamente emergiram foram: Educação ambiental não dialoga com as demandas sociais; Consumo consciente e a gestão das águas e; Relação ser humano - natureza. Como resultados foram verificados: uma forte ligação dos conceitos e concepções conservadoras de educação ambiental; abordagens de uma educação ambiental fragmentada e ligada a resolução de problemas locais como mera formalidade e; compreensões do consumo consciente, aspectos da água como mercadoria, bem como aspectos críticos em relação ao consumo. Nas relações ser humano-natureza verificou-se contradições com um entendimento do ser humano como separado da natureza e também alguns aspectos críticos nestas relações. Lepidus2024-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1457310.14295/remea.v41i1.14573REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 258-2781517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14573/10843http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira de Moraes, JulianoNogueira, Christiano2024-04-15T18:30:04Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14573Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2024-04-15T18:30:04Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Concepções acerca de educação ambiental de professores de uma escola com práticas inovadoras |
title |
Concepções acerca de educação ambiental de professores de uma escola com práticas inovadoras |
spellingShingle |
Concepções acerca de educação ambiental de professores de uma escola com práticas inovadoras Ferreira de Moraes, Juliano Educação ambiental relação ser humano-natureza práticas inovadoras |
title_short |
Concepções acerca de educação ambiental de professores de uma escola com práticas inovadoras |
title_full |
Concepções acerca de educação ambiental de professores de uma escola com práticas inovadoras |
title_fullStr |
Concepções acerca de educação ambiental de professores de uma escola com práticas inovadoras |
title_full_unstemmed |
Concepções acerca de educação ambiental de professores de uma escola com práticas inovadoras |
title_sort |
Concepções acerca de educação ambiental de professores de uma escola com práticas inovadoras |
author |
Ferreira de Moraes, Juliano |
author_facet |
Ferreira de Moraes, Juliano Nogueira, Christiano |
author_role |
author |
author2 |
Nogueira, Christiano |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira de Moraes, Juliano Nogueira, Christiano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação ambiental relação ser humano-natureza práticas inovadoras |
topic |
Educação ambiental relação ser humano-natureza práticas inovadoras |
description |
This article presents a research that aimed to understand the relationship between human being-nature and environmental education in a basic education school. The research took place through interviews from a questionnaire and was analyzed through Content Analysis. The units of analysis that emerged prominently were: Environmental education does not dialogue with social demands; Conscious consumption and water management and; Human-nature relationship. As results were verified: a strong connection of the concepts and conservative conceptions of environmental education; approaches of a fragmented environmental education linked to the resolution of local problems as a mere formality and; understandings of conscious consumption, aspects of water as a commodity, as well as critical aspects in relation to consumption. In human-nature relationships there were contradictions with an understanding of human beings as separate from nature and also some critical aspects in these relationships. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14573 10.14295/remea.v41i1.14573 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14573 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v41i1.14573 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14573/10843 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 258-278 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781325430784 |