Concepções acerca de educação ambiental de professores de uma escola com práticas inovadoras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira de Moraes, Juliano
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Nogueira, Christiano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14573
Resumo: This article presents a research that aimed to understand the relationship between human being-nature and environmental education in a basic education school. The research took place through interviews from a questionnaire and was analyzed through Content Analysis. The units of analysis that emerged prominently were: Environmental education does not dialogue with social demands; Conscious consumption and water management and; Human-nature relationship. As results were verified: a strong connection of the concepts and conservative conceptions of environmental education; approaches of a fragmented environmental education linked to the resolution of local problems as a mere formality and; understandings of conscious consumption, aspects of water as a commodity, as well as critical aspects in relation to consumption. In human-nature relationships there were contradictions with an understanding of human beings as separate from nature and also some critical aspects in these relationships.
id FURG-9_91e134e1cba3023ff2d36ae3bb5d4ffc
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14573
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Concepções acerca de educação ambiental de professores de uma escola com práticas inovadorasEducação ambientalrelação ser humano-naturezapráticas inovadorasThis article presents a research that aimed to understand the relationship between human being-nature and environmental education in a basic education school. The research took place through interviews from a questionnaire and was analyzed through Content Analysis. The units of analysis that emerged prominently were: Environmental education does not dialogue with social demands; Conscious consumption and water management and; Human-nature relationship. As results were verified: a strong connection of the concepts and conservative conceptions of environmental education; approaches of a fragmented environmental education linked to the resolution of local problems as a mere formality and; understandings of conscious consumption, aspects of water as a commodity, as well as critical aspects in relation to consumption. In human-nature relationships there were contradictions with an understanding of human beings as separate from nature and also some critical aspects in these relationships.Este artículo presenta una investigación que tuvo como objetivo comprender la relación ser humano-naturaleza y la educación ambiental en una escuela de educación básica. La investigación se realizó a través de entrevistas a partir de un cuestionario y fue analizada a través del Análisis de Contenido. Las unidades de análisis que surgieron de manera destacada fueron: La educación ambiental no dialoga con las demandas sociales; Consumo consciente y gestión del agua y; Relación hombre-naturaleza. Como resultados se verificó: una fuerte conexión de los conceptos y concepciones conservadoras de la educación ambiental; planteamientos de una educación ambiental fragmentada ligada a la resolución de problemas locales como un mero trámite y; comprensiones del consumo consciente, aspectos del agua como mercancía, así como aspectos críticos en relación con el consumo. En las relaciones hombre-naturaleza había contradicciones con una comprensión de los seres humanos como algo separado de la naturaleza y también algunos aspectos críticos en estas relaciones. O presente artigo apresenta uma pesquisa que objetivou-se compreender as relações entre ser humano-natureza e a educação ambiental em uma escola de educação básica. A pesquisa ocorreu através de entrevistas a partir de um questionário e foi analisado através da Análise de Conteúdo. As unidades de análise que destacadamente emergiram foram: Educação ambiental não dialoga com as demandas sociais; Consumo consciente e a gestão das águas e; Relação ser humano - natureza. Como resultados foram verificados: uma forte ligação dos conceitos e concepções conservadoras de educação ambiental; abordagens de uma educação ambiental fragmentada e ligada a resolução de problemas locais como mera formalidade e; compreensões do consumo consciente, aspectos da água como mercadoria, bem como aspectos críticos em relação ao consumo. Nas relações ser humano-natureza verificou-se contradições com um entendimento do ser humano como separado da natureza e também alguns aspectos críticos nestas relações. Lepidus2024-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1457310.14295/remea.v41i1.14573REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 258-2781517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14573/10843http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira de Moraes, JulianoNogueira, Christiano2024-04-15T18:30:04Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14573Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2024-04-15T18:30:04Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Concepções acerca de educação ambiental de professores de uma escola com práticas inovadoras
title Concepções acerca de educação ambiental de professores de uma escola com práticas inovadoras
spellingShingle Concepções acerca de educação ambiental de professores de uma escola com práticas inovadoras
Ferreira de Moraes, Juliano
Educação ambiental
relação ser humano-natureza
práticas inovadoras
title_short Concepções acerca de educação ambiental de professores de uma escola com práticas inovadoras
title_full Concepções acerca de educação ambiental de professores de uma escola com práticas inovadoras
title_fullStr Concepções acerca de educação ambiental de professores de uma escola com práticas inovadoras
title_full_unstemmed Concepções acerca de educação ambiental de professores de uma escola com práticas inovadoras
title_sort Concepções acerca de educação ambiental de professores de uma escola com práticas inovadoras
author Ferreira de Moraes, Juliano
author_facet Ferreira de Moraes, Juliano
Nogueira, Christiano
author_role author
author2 Nogueira, Christiano
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira de Moraes, Juliano
Nogueira, Christiano
dc.subject.por.fl_str_mv Educação ambiental
relação ser humano-natureza
práticas inovadoras
topic Educação ambiental
relação ser humano-natureza
práticas inovadoras
description This article presents a research that aimed to understand the relationship between human being-nature and environmental education in a basic education school. The research took place through interviews from a questionnaire and was analyzed through Content Analysis. The units of analysis that emerged prominently were: Environmental education does not dialogue with social demands; Conscious consumption and water management and; Human-nature relationship. As results were verified: a strong connection of the concepts and conservative conceptions of environmental education; approaches of a fragmented environmental education linked to the resolution of local problems as a mere formality and; understandings of conscious consumption, aspects of water as a commodity, as well as critical aspects in relation to consumption. In human-nature relationships there were contradictions with an understanding of human beings as separate from nature and also some critical aspects in these relationships.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14573
10.14295/remea.v41i1.14573
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14573
identifier_str_mv 10.14295/remea.v41i1.14573
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14573/10843
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 258-278
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041781325430784