Proposição de um livro didático para uma abordagem crítica da Educação Ambiental no Ensino Médio brasileiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13562 |
Resumo: | This article presents a proposal for the process of elaborating a textbook on Critical Environmental Education in Brazilian High School. Based on the assumption of the need to rethink the practice of Environmental Education in formal education, the proposal for free is based on the considerations presented on School Environmental Education and the role of textbooks in Brazilian basic education. Its preparation is based on the guidelines of the National Curriculum Guidelines for Environmental Education - Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental (BRASIL, 2012) and the Common National Curriculum Base - Base Nacional Comum Curricular (BRASIL, 2018) inferred from the challenges presented by several authors for the improvement of current educational practice in social and environmental issues. not school environment. |
id |
FURG-9_ae730435ff4ba0081cc9f7e9f695a8b6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/13562 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Proposição de um livro didático para uma abordagem crítica da Educação Ambiental no Ensino Médio brasileiroCritical Environmental EducationTextbookHigh SchoolDCNEABNCCEducación Ambiental CríticaLibro de TextoEnseñanza MediaDCNEABNCCEducação Ambiental CríticaLivro DidáticoEnsino MédioDCNEABNCCThis article presents a proposal for the process of elaborating a textbook on Critical Environmental Education in Brazilian High School. Based on the assumption of the need to rethink the practice of Environmental Education in formal education, the proposal for free is based on the considerations presented on School Environmental Education and the role of textbooks in Brazilian basic education. Its preparation is based on the guidelines of the National Curriculum Guidelines for Environmental Education - Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental (BRASIL, 2012) and the Common National Curriculum Base - Base Nacional Comum Curricular (BRASIL, 2018) inferred from the challenges presented by several authors for the improvement of current educational practice in social and environmental issues. not school environment.Este trabajo presenta la propuesta y el proceso de elaboración de un libro de texto sobre Educación Ambiental Crítica en la Enseñanza Media braliseña. Asumiendo la necesidad de repensar la práctica de la Educación Ambiental en la educación formal, la propuesta del libro se basa en consideraciones presentadas sobre la Educación Ambiental Escolar y el papel del libro de texto en la educación básica brasileña. Su elaboración se consolida a partir de los lineamientos de los Lineamientos Curriculares Nacionales para la Educación Ambiental - Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental (BRASIL, 2012) y la Base Curricular Nacional Común - Base Nacional Comum Curricular (BRASIL 2018) inferidos de los desafíos presentados por diferentes autores para superar la práctica educativa actual en temas sociales y ambientales en Ambiente escolar.Este trabalho apresenta a proposta e o processo de elaboração de um livro didático de Educação Ambiental Crítica no Ensino Médio brasileiro. Assumindo a necessidade de se repensar a prática da Educação Ambiental na educação formal, a proposição do livro se sustenta a partir de considerações apresentadas sobre a Educação Ambiental escolar e o papel do livro didático na educação básica brasileira. Sua elaboração se consolida a partir das orientações das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental (BRASIL, 2012) e da Base Nacional Comum Curricular (BRASIL 2018) inferidas aos desafios apresentados por diferentes autores para a superação da atual prática educacional sobre as questões socioambientais no ambiente escolar.Lepidus2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1356210.14295/remea.v40i1.13562REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 1 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 405-4281517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13562/10166http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCardozo Figueredo, RafaelLimaverde Nascimento, Patricia2023-04-14T20:47:23Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/13562Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-04-14T20:47:23Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Proposição de um livro didático para uma abordagem crítica da Educação Ambiental no Ensino Médio brasileiro |
title |
Proposição de um livro didático para uma abordagem crítica da Educação Ambiental no Ensino Médio brasileiro |
spellingShingle |
Proposição de um livro didático para uma abordagem crítica da Educação Ambiental no Ensino Médio brasileiro Cardozo Figueredo, Rafael Critical Environmental Education Textbook High School DCNEA BNCC Educación Ambiental Crítica Libro de Texto Enseñanza Media DCNEA BNCC Educação Ambiental Crítica Livro Didático Ensino Médio DCNEA BNCC |
title_short |
Proposição de um livro didático para uma abordagem crítica da Educação Ambiental no Ensino Médio brasileiro |
title_full |
Proposição de um livro didático para uma abordagem crítica da Educação Ambiental no Ensino Médio brasileiro |
title_fullStr |
Proposição de um livro didático para uma abordagem crítica da Educação Ambiental no Ensino Médio brasileiro |
title_full_unstemmed |
Proposição de um livro didático para uma abordagem crítica da Educação Ambiental no Ensino Médio brasileiro |
title_sort |
Proposição de um livro didático para uma abordagem crítica da Educação Ambiental no Ensino Médio brasileiro |
author |
Cardozo Figueredo, Rafael |
author_facet |
Cardozo Figueredo, Rafael Limaverde Nascimento, Patricia |
author_role |
author |
author2 |
Limaverde Nascimento, Patricia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardozo Figueredo, Rafael Limaverde Nascimento, Patricia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Critical Environmental Education Textbook High School DCNEA BNCC Educación Ambiental Crítica Libro de Texto Enseñanza Media DCNEA BNCC Educação Ambiental Crítica Livro Didático Ensino Médio DCNEA BNCC |
topic |
Critical Environmental Education Textbook High School DCNEA BNCC Educación Ambiental Crítica Libro de Texto Enseñanza Media DCNEA BNCC Educação Ambiental Crítica Livro Didático Ensino Médio DCNEA BNCC |
description |
This article presents a proposal for the process of elaborating a textbook on Critical Environmental Education in Brazilian High School. Based on the assumption of the need to rethink the practice of Environmental Education in formal education, the proposal for free is based on the considerations presented on School Environmental Education and the role of textbooks in Brazilian basic education. Its preparation is based on the guidelines of the National Curriculum Guidelines for Environmental Education - Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental (BRASIL, 2012) and the Common National Curriculum Base - Base Nacional Comum Curricular (BRASIL, 2018) inferred from the challenges presented by several authors for the improvement of current educational practice in social and environmental issues. not school environment. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13562 10.14295/remea.v40i1.13562 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13562 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v40i1.13562 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13562/10166 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 1 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 405-428 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781262516224 |