Political-pedagogical macro-trends identified in Environmental Education projects in non-school educational contexts
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14676 |
Resumo: | The article presents an excerpt from a doctoral research in order to investigate the production of theses and dissertations about Environmental Education projects in non-school contexts, published from 1981 to 2016. This is a "state of the art" type research whose cut seeks to highlight possible political-pedagogical macro-trends in Environmental Education that guide the projects studied in these productions. The preponderant political-pedagogical macro-trend in the projects studied was the "conservationist", followed by the "pragmatic macro-trend" present throughout the cut of our investigation. From the first decade of the present century researches that study projects based on Critical Environmental Education perspectives appear and they become more representative quantitatively in the second decade. Through the results presented by the analysis carried out it is verified that the Environmental Education developed in the form of projects under a critical perspective is a trend still unrepresentative in non-school educational contexts. |
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Political-pedagogical macro-trends identified in Environmental Education projects in non-school educational contextsMacrotendencias político-pedagógicas identificadas en proyectos de educación ambiental en contextos educativos no escolaresMacrotendências político-pedagógicas identificadas em projetos de educação ambiental em contextos educacionais não escolares estudados em teses e dissertações brasileirasPolitical pedagogical macro-trendseducation projectsnon-school educational contextMacrotendencias político-pedagógicasproyectos educativoscontexto educativo no escolarMacrotendências político-pedagógicasprojetos educacionaiscontexto educacional não escolarThe article presents an excerpt from a doctoral research in order to investigate the production of theses and dissertations about Environmental Education projects in non-school contexts, published from 1981 to 2016. This is a "state of the art" type research whose cut seeks to highlight possible political-pedagogical macro-trends in Environmental Education that guide the projects studied in these productions. The preponderant political-pedagogical macro-trend in the projects studied was the "conservationist", followed by the "pragmatic macro-trend" present throughout the cut of our investigation. From the first decade of the present century researches that study projects based on Critical Environmental Education perspectives appear and they become more representative quantitatively in the second decade. Through the results presented by the analysis carried out it is verified that the Environmental Education developed in the form of projects under a critical perspective is a trend still unrepresentative in non-school educational contexts.El artículo presenta una parte de una investigación doctoral “estado del arte” que tiene como objetivo indagar La producción académica en Educación Ambiental proyectos estudiados en contextos educativos no escolares, publicados entre 1981 y 2016, evidenciando posibles macrotendencias político-pedagógicas que orientan los proyectos estudiados en estas producciones. La macrotendencia predominante en los proyectos estudiados fue la “conservacionista”, seguida de la “pragmática”, presente a lo largo del marco temporal que comprendió nuestra investigación. A partir de La primera década del presente siglo aparecen investigaciones que estudian proyectos basados en perspectivas críticas, siendo cuantitativamente más representativas en la segunda década. A través de los resultados presentados, se desprende que La Educación Ambiental desarrollada en forma de proyectos bajo una perspectiva crítica es una tendencia que aún es poco representativa en contextos educativos no escolares.O artigo apresenta um recorte de uma pesquisa de doutorado do tipo “estado da arte” que visa investigar na produção acadêmica em teses e dissertações projetos de Educação Ambiental em contextos educacionais não escolares, publicadas no período de 1981 a 2016, explicitando possíveis macrotendências político-pedagógicas de Educação Ambiental que norteiam os projetos estudados nessas produções. A macrotendência preponderante nos projetos estudados foi a “conservacionista”, seguida pela “pragmática”, presentes em todo o recorte temporal que compreendeu nossa investigação. A partir da primeira década do século atual aparecem pesquisas que estudam projetos fundamentados em perspectivas críticas, tornando-se mais representativos quantitativamente na segunda década. Mediante os resultados apresentados a Educação Ambiental desenvolvida na forma de projetos em contextos educacionais não escolares sob uma perspectiva crítica é uma tendência ainda pouco representativa na produção acadêmica analisada.Lepidus2022-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1467610.14295/remea.v39i3.14676REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 3 (2022): Dossiê Temático Produção Acadêmica em Educação Ambiental ; 120-1391517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14676/9943http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Daniela BertolucciCavalari, Rosa Maria Feiteiro 2022-12-16T13:47:50Zoai:periodicos.furg.br:article/14676Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-12-16T13:47:50Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
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