Brazilian research in environmental education that addresses the theme of recycling and its guiding political-pedagogical macro trends: an analysis based on theses and dissertations: uma análise a partir de teses e dissertações
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12965 |
Resumo: | This research aims to characterize the context of production of Brazilian theses and dissertations in environmental education (EE) that address the theme of recycling, concluded in the period from 1981 to 2016, as well as to analyze the political and pedagogical macro-trends present in these works, delimiting which political macro-tend of EE predominantly guides recycling research. In this study, using the Bank of theses and dissertations systematized by the Project “Environmental Education in Brazil - academic production - theses and dissertations” (EArte), 135 EE studies that address recycling were identified. From these studies, it was found that the recycling theme in Brazilian environmental education has been predominantly guided by market capitalism, making it necessary to stimulate a critical approach to the theme, through the reframing of political, social, economic and environmental issues. |
id |
FURG-9_4aada6cf24009ed75f5d657eac94c249 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/12965 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Brazilian research in environmental education that addresses the theme of recycling and its guiding political-pedagogical macro trends: an analysis based on theses and dissertations: uma análise a partir de teses e dissertaçõesInvestigación brasileña en educación ambiental que aborda el tema del reciclaje y sus macro tendencias rectores político-pedagógicas: un análisis basado en tesis y disertaciones: uma análise a partir de teses e dissertaçõesAs pesquisas brasileiras em educação ambiental que abordam o tema da reciclagem e suas macrotendências político-pedagógicas norteadoras:: uma análise a partir de teses e dissertaçõesRecycling; Environmental education; Political and pedagogical macro-trends.Reciclaje; Educación ambiental; Macrotendencias políticas y pedagógicas.ReciclagemEducação ambientalMacrotendências político-pedagógicasThis research aims to characterize the context of production of Brazilian theses and dissertations in environmental education (EE) that address the theme of recycling, concluded in the period from 1981 to 2016, as well as to analyze the political and pedagogical macro-trends present in these works, delimiting which political macro-tend of EE predominantly guides recycling research. In this study, using the Bank of theses and dissertations systematized by the Project “Environmental Education in Brazil - academic production - theses and dissertations” (EArte), 135 EE studies that address recycling were identified. From these studies, it was found that the recycling theme in Brazilian environmental education has been predominantly guided by market capitalism, making it necessary to stimulate a critical approach to the theme, through the reframing of political, social, economic and environmental issues.Esta investigación tiene como objetivo caracterizar el contexto de producción de tesis y disertaciones brasileñas en educación ambiental (EA) que abordan el tema del reciclaje, concluido en el período de 1981 a 2016, así como analizar las macro tendencias político-pedagógicas presentes en estos trabajos, delimitando qué línea de EA orienta predominantemente la investigación dirigida al reciclaje. En este estudio, utilizando el Banco de tesis y disertaciones sistematizado por el Proyecto “Educación Ambiental en Brasil - producción académica - tesis y disertaciones” (EArte), se identificaron 135 trabajos de EA que abordan el reciclaje. A partir de estos trabajos, se encontró que el abordaje del tema mencionado en la educación ambiental brasileña ha sido predominantemente guiado por el capitalismo de mercado, por lo que es necesario estimular un enfoque crítico del tema, a través del replanteamiento de cuestiones políticas, sociales, económicas y ambientales.A presente pesquisa tem como objetivo caracterizar o contexto de produção das teses e dissertações brasileiras de educação ambiental (EA) que abordam o tema da reciclagem, concluídas no período de 1981 a 2016, bem como analisar as macrotendências político-pedagógicas presentes nesses trabalhos, delimitando qual vertente da EA guia predominantemente as pesquisas que se voltam para a reciclagem. Neste estudo, utilizando-se do Banco de Teses e Dissertações, sistematizado pelo Projeto “Educação Ambiental no Brasil – produção acadêmica – teses e dissertações” (EArte), foram identificados 135 trabalhos de EA que abordam a reciclagem. A partir desses trabalhos, constatou-se que a abordagem do referido tema na educação ambiental brasileira tem sido predominantemente guiada pelo capitalismo de mercado, fazendo-se necessária a estimulação de uma abordagem crítica acerca da temática, por meio da ressignificação de questões políticas, sociais, econômicas e ambientais.Lepidus2022-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1296510.14295/remea.v39i2.12965REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 287-3071517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12965/9801http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeandro, Gabriel BrandGonçalves, Adriano MarquesAngeli, Thaís2022-08-30T13:14:35Zoai:periodicos.furg.br:article/12965Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:14:35Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brazilian research in environmental education that addresses the theme of recycling and its guiding political-pedagogical macro trends: an analysis based on theses and dissertations: uma análise a partir de teses e dissertações Investigación brasileña en educación ambiental que aborda el tema del reciclaje y sus macro tendencias rectores político-pedagógicas: un análisis basado en tesis y disertaciones: uma análise a partir de teses e dissertações As pesquisas brasileiras em educação ambiental que abordam o tema da reciclagem e suas macrotendências político-pedagógicas norteadoras:: uma análise a partir de teses e dissertações |
title |
Brazilian research in environmental education that addresses the theme of recycling and its guiding political-pedagogical macro trends: an analysis based on theses and dissertations: uma análise a partir de teses e dissertações |
spellingShingle |
Brazilian research in environmental education that addresses the theme of recycling and its guiding political-pedagogical macro trends: an analysis based on theses and dissertations: uma análise a partir de teses e dissertações Leandro, Gabriel Brand Recycling; Environmental education; Political and pedagogical macro-trends. Reciclaje; Educación ambiental; Macrotendencias políticas y pedagógicas. Reciclagem Educação ambiental Macrotendências político-pedagógicas |
title_short |
Brazilian research in environmental education that addresses the theme of recycling and its guiding political-pedagogical macro trends: an analysis based on theses and dissertations: uma análise a partir de teses e dissertações |
title_full |
Brazilian research in environmental education that addresses the theme of recycling and its guiding political-pedagogical macro trends: an analysis based on theses and dissertations: uma análise a partir de teses e dissertações |
title_fullStr |
Brazilian research in environmental education that addresses the theme of recycling and its guiding political-pedagogical macro trends: an analysis based on theses and dissertations: uma análise a partir de teses e dissertações |
title_full_unstemmed |
Brazilian research in environmental education that addresses the theme of recycling and its guiding political-pedagogical macro trends: an analysis based on theses and dissertations: uma análise a partir de teses e dissertações |
title_sort |
Brazilian research in environmental education that addresses the theme of recycling and its guiding political-pedagogical macro trends: an analysis based on theses and dissertations: uma análise a partir de teses e dissertações |
author |
Leandro, Gabriel Brand |
author_facet |
Leandro, Gabriel Brand Gonçalves, Adriano Marques Angeli, Thaís |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Adriano Marques Angeli, Thaís |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leandro, Gabriel Brand Gonçalves, Adriano Marques Angeli, Thaís |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Recycling; Environmental education; Political and pedagogical macro-trends. Reciclaje; Educación ambiental; Macrotendencias políticas y pedagógicas. Reciclagem Educação ambiental Macrotendências político-pedagógicas |
topic |
Recycling; Environmental education; Political and pedagogical macro-trends. Reciclaje; Educación ambiental; Macrotendencias políticas y pedagógicas. Reciclagem Educação ambiental Macrotendências político-pedagógicas |
description |
This research aims to characterize the context of production of Brazilian theses and dissertations in environmental education (EE) that address the theme of recycling, concluded in the period from 1981 to 2016, as well as to analyze the political and pedagogical macro-trends present in these works, delimiting which political macro-tend of EE predominantly guides recycling research. In this study, using the Bank of theses and dissertations systematized by the Project “Environmental Education in Brazil - academic production - theses and dissertations” (EArte), 135 EE studies that address recycling were identified. From these studies, it was found that the recycling theme in Brazilian environmental education has been predominantly guided by market capitalism, making it necessary to stimulate a critical approach to the theme, through the reframing of political, social, economic and environmental issues. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12965 10.14295/remea.v39i2.12965 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12965 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v39i2.12965 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12965/9801 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 287-307 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041787944042496 |