The Environmental Thematic and the Educational Process in the Ágora group's research: a trajectory of three decades
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13449 |
Resumo: | The text reports the trajectory and presents an overview of the Ágora Research Group productions, in three decades of participation in the debate on meanings built on the relationship between the educational process and the environmental theme. Studies were produced on pedagogical practices, conceptions and representations of nature and the environment, as well as analyzes and propositions in the subfield of public policies for EE. The group has developed State of the Art research projects, analyzing academic production in Environmental Education (EE). The works have emphasized the meaning of the educational process as a social practice, and Environmental Education as a practice for building democratic societies. Analyzes of research production in EE denote the centrality of the political dimension in pedagogical practices and knowledge production practices in the field. |
id |
FURG-9_c49125a4d2ad737c6142c583944c28da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/13449 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Environmental Thematic and the Educational Process in the Ágora group's research: a trajectory of three decadesEl tema ambiental y el proceso educativo en la investigación del Grupo Ágora: una trayectoria de tres décadasA Temática Ambiental e o Processo Educativo nas pesquisas do grupo Ágora: : uma trajetória de três décadasResearch GroupEnvironmental educationpolitical dimensionGrupo de investigaciónEducación ambientaldimensión políticaGrupo de PesquisaEducação ambientaldimensão políticaThe text reports the trajectory and presents an overview of the Ágora Research Group productions, in three decades of participation in the debate on meanings built on the relationship between the educational process and the environmental theme. Studies were produced on pedagogical practices, conceptions and representations of nature and the environment, as well as analyzes and propositions in the subfield of public policies for EE. The group has developed State of the Art research projects, analyzing academic production in Environmental Education (EE). The works have emphasized the meaning of the educational process as a social practice, and Environmental Education as a practice for building democratic societies. Analyzes of research production in EE denote the centrality of the political dimension in pedagogical practices and knowledge production practices in the field.El texto relata la trayectoria y presenta un panorama de la producción del grupo de investigación Ágora, en tres décadas de participación en el debate sobre significados construidos sobre la relación entre el proceso educativo y el tema ambiental. Se produjeron estudios sobre prácticas pedagógicas, concepciones y representaciones de la naturaleza y el medio ambiente, y también análisis y propuestas en el subcampo de las políticas públicas de EA. El grupo ha desarrollado proyectos de investigación del tipo Estado del Arte, analizando la producción académica en Educación Ambiental (EE). Los trabajos han enfatizado el significado del proceso educativo como práctica social y la Educación Ambiental como práctica para la construcción de sociedades democráticas. Los análisis de la producción de investigación en EA denotan la centralidad de la dimensión política en las prácticas pedagógicas y las prácticas de producción de conocimiento en el campo.O texto traz um relato da trajetória e apresenta o panorama da produção do grupo de pesquisa Ágora, em três décadas de participação no debate sobre significados e sentidos construídos sobre a relação entre o processo educativo e a temática ambiental. Foram produzidos estudos sobre práticas pedagógicas, concepções e representações de natureza e meio ambiente, bem como análises e proposições no subcampo das políticas públicas para a EA. O grupo tem desenvolvido projetos de pesquisa do tipo Estado da Arte, analisando a produção acadêmica em Educação Ambiental (EA). Os trabalhos têm enfatizado o significado do processo educativo como prática social, e a Educação Ambiental como prática de construção de sociedades democráticas. As análises da produção de pesquisa em EA denotam a centralidade da dimensão política nas práticas pedagógicas e nas práticas de produção de conhecimentos no campo.Lepidus2021-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1344910.14295/remea.v38i3.13449REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 3 (2021): Dossiê Temático Movimentos Teóricos e Metodológicos - GT 22 Educação Ambiental da ANPED; 354-3711517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13449/9127http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Maria Bernadete Sarti da Silva2021-12-16T20:28:58Zoai:periodicos.furg.br:article/13449Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-12-16T20:28:58Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Environmental Thematic and the Educational Process in the Ágora group's research: a trajectory of three decades El tema ambiental y el proceso educativo en la investigación del Grupo Ágora: una trayectoria de tres décadas A Temática Ambiental e o Processo Educativo nas pesquisas do grupo Ágora: : uma trajetória de três décadas |
title |
The Environmental Thematic and the Educational Process in the Ágora group's research: a trajectory of three decades |
spellingShingle |
The Environmental Thematic and the Educational Process in the Ágora group's research: a trajectory of three decades Carvalho, Maria Bernadete Sarti da Silva Research Group Environmental education political dimension Grupo de investigación Educación ambiental dimensión política Grupo de Pesquisa Educação ambiental dimensão política |
title_short |
The Environmental Thematic and the Educational Process in the Ágora group's research: a trajectory of three decades |
title_full |
The Environmental Thematic and the Educational Process in the Ágora group's research: a trajectory of three decades |
title_fullStr |
The Environmental Thematic and the Educational Process in the Ágora group's research: a trajectory of three decades |
title_full_unstemmed |
The Environmental Thematic and the Educational Process in the Ágora group's research: a trajectory of three decades |
title_sort |
The Environmental Thematic and the Educational Process in the Ágora group's research: a trajectory of three decades |
author |
Carvalho, Maria Bernadete Sarti da Silva |
author_facet |
Carvalho, Maria Bernadete Sarti da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Maria Bernadete Sarti da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Research Group Environmental education political dimension Grupo de investigación Educación ambiental dimensión política Grupo de Pesquisa Educação ambiental dimensão política |
topic |
Research Group Environmental education political dimension Grupo de investigación Educación ambiental dimensión política Grupo de Pesquisa Educação ambiental dimensão política |
description |
The text reports the trajectory and presents an overview of the Ágora Research Group productions, in three decades of participation in the debate on meanings built on the relationship between the educational process and the environmental theme. Studies were produced on pedagogical practices, conceptions and representations of nature and the environment, as well as analyzes and propositions in the subfield of public policies for EE. The group has developed State of the Art research projects, analyzing academic production in Environmental Education (EE). The works have emphasized the meaning of the educational process as a social practice, and Environmental Education as a practice for building democratic societies. Analyzes of research production in EE denote the centrality of the political dimension in pedagogical practices and knowledge production practices in the field. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13449 10.14295/remea.v38i3.13449 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13449 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v38i3.13449 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13449/9127 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 3 (2021): Dossiê Temático Movimentos Teóricos e Metodológicos - GT 22 Educação Ambiental da ANPED; 354-371 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041788013248512 |