The Environmental Thematic and the Educational Process in the Ágora group's research: a trajectory of three decades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Maria Bernadete Sarti da Silva
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13449
Resumo: The text reports the trajectory and presents an overview of the Ágora Research Group productions, in three decades of participation in the debate on meanings built on the relationship between the educational process and the environmental theme. Studies were produced on pedagogical practices, conceptions and representations of nature and the environment, as well as analyzes and propositions in the subfield of public policies for EE. The group has developed State of the Art research projects, analyzing academic production in Environmental Education (EE). The works have emphasized the meaning of the educational process as a social practice, and Environmental Education as a practice for building democratic societies. Analyzes of research production in EE denote the centrality of the political dimension in pedagogical practices and knowledge production practices in the field.
id FURG-9_c49125a4d2ad737c6142c583944c28da
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/13449
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling The Environmental Thematic and the Educational Process in the Ágora group's research: a trajectory of three decadesEl tema ambiental y el proceso educativo en la investigación del Grupo Ágora: una trayectoria de tres décadasA Temática Ambiental e o Processo Educativo nas pesquisas do grupo Ágora: : uma trajetória de três décadasResearch GroupEnvironmental educationpolitical dimensionGrupo de investigaciónEducación ambientaldimensión políticaGrupo de PesquisaEducação ambientaldimensão políticaThe text reports the trajectory and presents an overview of the Ágora Research Group productions, in three decades of participation in the debate on meanings built on the relationship between the educational process and the environmental theme. Studies were produced on pedagogical practices, conceptions and representations of nature and the environment, as well as analyzes and propositions in the subfield of public policies for EE. The group has developed State of the Art research projects, analyzing academic production in Environmental Education (EE). The works have emphasized the meaning of the educational process as a social practice, and Environmental Education as a practice for building democratic societies. Analyzes of research production in EE denote the centrality of the political dimension in pedagogical practices and knowledge production practices in the field.El texto relata la trayectoria y presenta un panorama de la producción del grupo de investigación Ágora, en tres décadas de participación en el debate sobre significados construidos sobre la relación entre el proceso educativo y el tema ambiental. Se produjeron estudios sobre prácticas pedagógicas, concepciones y representaciones de la naturaleza y el medio ambiente, y también análisis y propuestas en el subcampo de las políticas públicas de EA. El grupo ha desarrollado proyectos de investigación del tipo Estado del Arte, analizando la producción académica en Educación Ambiental (EE). Los trabajos han enfatizado el significado del proceso educativo como práctica social y la Educación Ambiental como práctica para la construcción de sociedades democráticas. Los análisis de la producción de investigación en EA denotan la centralidad de la dimensión política en las prácticas pedagógicas y las prácticas de producción de conocimiento en el campo.O texto traz um relato da trajetória e apresenta o panorama da produção do grupo de pesquisa Ágora, em três décadas de participação no debate sobre significados e sentidos construídos sobre a relação entre o processo educativo e a temática ambiental. Foram produzidos estudos sobre práticas pedagógicas, concepções e representações de natureza e meio ambiente, bem como análises e proposições no subcampo das políticas públicas para a EA. O grupo tem desenvolvido projetos de pesquisa do tipo Estado da Arte, analisando a produção acadêmica em Educação Ambiental (EA). Os trabalhos têm enfatizado o significado do processo educativo como prática social, e a Educação Ambiental como prática de construção de sociedades democráticas. As análises da produção de pesquisa em EA denotam a centralidade da dimensão política nas práticas pedagógicas e nas práticas de produção de conhecimentos no campo.Lepidus2021-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1344910.14295/remea.v38i3.13449REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 3 (2021): Dossiê Temático Movimentos Teóricos e Metodológicos - GT 22 Educação Ambiental da ANPED; 354-3711517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13449/9127http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Maria Bernadete Sarti da Silva2021-12-16T20:28:58Zoai:periodicos.furg.br:article/13449Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-12-16T20:28:58Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv The Environmental Thematic and the Educational Process in the Ágora group's research: a trajectory of three decades
El tema ambiental y el proceso educativo en la investigación del Grupo Ágora: una trayectoria de tres décadas
A Temática Ambiental e o Processo Educativo nas pesquisas do grupo Ágora: : uma trajetória de três décadas
title The Environmental Thematic and the Educational Process in the Ágora group's research: a trajectory of three decades
spellingShingle The Environmental Thematic and the Educational Process in the Ágora group's research: a trajectory of three decades
Carvalho, Maria Bernadete Sarti da Silva
Research Group
Environmental education
political dimension
Grupo de investigación
Educación ambiental
dimensión política
Grupo de Pesquisa
Educação ambiental
dimensão política
title_short The Environmental Thematic and the Educational Process in the Ágora group's research: a trajectory of three decades
title_full The Environmental Thematic and the Educational Process in the Ágora group's research: a trajectory of three decades
title_fullStr The Environmental Thematic and the Educational Process in the Ágora group's research: a trajectory of three decades
title_full_unstemmed The Environmental Thematic and the Educational Process in the Ágora group's research: a trajectory of three decades
title_sort The Environmental Thematic and the Educational Process in the Ágora group's research: a trajectory of three decades
author Carvalho, Maria Bernadete Sarti da Silva
author_facet Carvalho, Maria Bernadete Sarti da Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Maria Bernadete Sarti da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Research Group
Environmental education
political dimension
Grupo de investigación
Educación ambiental
dimensión política
Grupo de Pesquisa
Educação ambiental
dimensão política
topic Research Group
Environmental education
political dimension
Grupo de investigación
Educación ambiental
dimensión política
Grupo de Pesquisa
Educação ambiental
dimensão política
description The text reports the trajectory and presents an overview of the Ágora Research Group productions, in three decades of participation in the debate on meanings built on the relationship between the educational process and the environmental theme. Studies were produced on pedagogical practices, conceptions and representations of nature and the environment, as well as analyzes and propositions in the subfield of public policies for EE. The group has developed State of the Art research projects, analyzing academic production in Environmental Education (EE). The works have emphasized the meaning of the educational process as a social practice, and Environmental Education as a practice for building democratic societies. Analyzes of research production in EE denote the centrality of the political dimension in pedagogical practices and knowledge production practices in the field.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13449
10.14295/remea.v38i3.13449
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13449
identifier_str_mv 10.14295/remea.v38i3.13449
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13449/9127
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 3 (2021): Dossiê Temático Movimentos Teóricos e Metodológicos - GT 22 Educação Ambiental da ANPED; 354-371
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041788013248512