Participatory methodologies and climate emergency : situating conceptions of Environmental Education in a pandemic context
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15638 |
Resumo: | The present research focused on the use of participatory methodologies in pedagogical activities of Environmental Education and climate emergency in basic education. Interdisciplinarity was intensified through the participation of educators from different areas of knowledge, which provided a broader debate and the scope of space in weeks of thematic dialogues carried out by the teaching institution. It is considered that participatory methodologies favor the understanding of the conjunctural complexity experienced in relation to the climate emergency theme, its causes, consequences and solutions, enhancing the teaching-learning process, since they essentially position the student as an active subject in decision-making. |
id |
FURG-9_e12120697adb5e060ef63083261466c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15638 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Participatory methodologies and climate emergency : situating conceptions of Environmental Education in a pandemic contextMetodologías participativas y emergencia climática : situando concepciones de Educación Ambiental en un contexto de pandemiaMetodologias participativas e emergência climática: : discussões a partir de atividades didáticas de Educação AmbientalEnvironmental EducationClimate EmergencyParticipatory MethodologiesEducación AmbientalEmergencia ClimáticaMetodologías ParticipativasEducação AmbientalEmergência ClimáticaMetodologias ParticipativasThe present research focused on the use of participatory methodologies in pedagogical activities of Environmental Education and climate emergency in basic education. Interdisciplinarity was intensified through the participation of educators from different areas of knowledge, which provided a broader debate and the scope of space in weeks of thematic dialogues carried out by the teaching institution. It is considered that participatory methodologies favor the understanding of the conjunctural complexity experienced in relation to the climate emergency theme, its causes, consequences and solutions, enhancing the teaching-learning process, since they essentially position the student as an active subject in decision-making.Esta investigación hizo uso de metodologías participativas en actividades pedagógicas de Educación Ambiental para el aprendizaje de la emergencia climática en la educación básica. Se intensificó la interdisciplinariedad a través de la participación de educadores de diferentes áreas del saber, lo que brindó un debate más amplio y el alcance del espacio en semanas de diálogos temáticos realizados por la institución educativa. Se considera que las metodologías participativas favorecen la comprensión de la complejidad coyuntural vivida en relación al tema de la emergencia climática, sus causas, consecuencias y soluciones, potenciando el proceso de enseñanza-aprendizaje, ya que posicionan esencialmente al estudiante como sujeto activo en la toma de decisiones.A presente pesquisa fez uso de metodologias participativas em atividades pedagógicas de Educação Ambiental para discussões sobre emergência climática no ensino básico. A interdisciplinaridade foi intensificada através da participação de educadores de diferentes áreas do saber, o que propiciou um debate mais amplo e, a posterior realização de um evento pelos estudantes, evidenciou seu protagonismo em relação ao tema. Considera-se que metodologias participativas favorecem o entendimento da complexidade conjuntural vivenciada no que tange a temática da emergência climática, suas causas, consequências e soluções, potencializando o processo de ensino-aprendizagem, uma vez que essencialmente posicionam o educando como sujeito ativo nas tomadas de decisões.Lepidus2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1563810.14295/remea.v40i3.15638REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 3 (2023): Dossiê Temático: Educação Ambiental e Emergência Climática - Da reflexão à ação!; 156-1761517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/15638/10498http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorbagi, RaissaKárita Bonzanini, Taitiâny Rinaldi, Silvia2023-12-27T19:11:12Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15638Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-12-27T19:11:12Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Participatory methodologies and climate emergency : situating conceptions of Environmental Education in a pandemic context Metodologías participativas y emergencia climática : situando concepciones de Educación Ambiental en un contexto de pandemia Metodologias participativas e emergência climática: : discussões a partir de atividades didáticas de Educação Ambiental |
title |
Participatory methodologies and climate emergency : situating conceptions of Environmental Education in a pandemic context |
spellingShingle |
Participatory methodologies and climate emergency : situating conceptions of Environmental Education in a pandemic context Corbagi, Raissa Environmental Education Climate Emergency Participatory Methodologies Educación Ambiental Emergencia Climática Metodologías Participativas Educação Ambiental Emergência Climática Metodologias Participativas |
title_short |
Participatory methodologies and climate emergency : situating conceptions of Environmental Education in a pandemic context |
title_full |
Participatory methodologies and climate emergency : situating conceptions of Environmental Education in a pandemic context |
title_fullStr |
Participatory methodologies and climate emergency : situating conceptions of Environmental Education in a pandemic context |
title_full_unstemmed |
Participatory methodologies and climate emergency : situating conceptions of Environmental Education in a pandemic context |
title_sort |
Participatory methodologies and climate emergency : situating conceptions of Environmental Education in a pandemic context |
author |
Corbagi, Raissa |
author_facet |
Corbagi, Raissa Kárita Bonzanini, Taitiâny Rinaldi, Silvia |
author_role |
author |
author2 |
Kárita Bonzanini, Taitiâny Rinaldi, Silvia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Corbagi, Raissa Kárita Bonzanini, Taitiâny Rinaldi, Silvia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environmental Education Climate Emergency Participatory Methodologies Educación Ambiental Emergencia Climática Metodologías Participativas Educação Ambiental Emergência Climática Metodologias Participativas |
topic |
Environmental Education Climate Emergency Participatory Methodologies Educación Ambiental Emergencia Climática Metodologías Participativas Educação Ambiental Emergência Climática Metodologias Participativas |
description |
The present research focused on the use of participatory methodologies in pedagogical activities of Environmental Education and climate emergency in basic education. Interdisciplinarity was intensified through the participation of educators from different areas of knowledge, which provided a broader debate and the scope of space in weeks of thematic dialogues carried out by the teaching institution. It is considered that participatory methodologies favor the understanding of the conjunctural complexity experienced in relation to the climate emergency theme, its causes, consequences and solutions, enhancing the teaching-learning process, since they essentially position the student as an active subject in decision-making. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15638 10.14295/remea.v40i3.15638 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15638 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v40i3.15638 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15638/10498 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 3 (2023): Dossiê Temático: Educação Ambiental e Emergência Climática - Da reflexão à ação!; 156-176 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781376811008 |