Participatory methodologies and climate emergency : situating conceptions of Environmental Education in a pandemic context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Corbagi, Raissa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Kárita Bonzanini, Taitiâny, Rinaldi, Silvia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15638
Resumo: The present research focused on the use of participatory methodologies in pedagogical activities of Environmental Education and climate emergency in basic education. Interdisciplinarity was intensified through the participation of educators from different areas of knowledge, which provided a broader debate and the scope of space in weeks of thematic dialogues carried out by the teaching institution. It is considered that participatory methodologies favor the understanding of the conjunctural complexity experienced in relation to the climate emergency theme, its causes, consequences and solutions, enhancing the teaching-learning process, since they essentially position the student as an active subject in decision-making.
id FURG-9_e12120697adb5e060ef63083261466c5
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15638
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Participatory methodologies and climate emergency : situating conceptions of Environmental Education in a pandemic contextMetodologías participativas y emergencia climática : situando concepciones de Educación Ambiental en un contexto de pandemiaMetodologias participativas e emergência climática: : discussões a partir de atividades didáticas de Educação AmbientalEnvironmental EducationClimate EmergencyParticipatory MethodologiesEducación AmbientalEmergencia ClimáticaMetodologías ParticipativasEducação AmbientalEmergência ClimáticaMetodologias ParticipativasThe present research focused on the use of participatory methodologies in pedagogical activities of Environmental Education and climate emergency in basic education. Interdisciplinarity was intensified through the participation of educators from different areas of knowledge, which provided a broader debate and the scope of space in weeks of thematic dialogues carried out by the teaching institution. It is considered that participatory methodologies favor the understanding of the conjunctural complexity experienced in relation to the climate emergency theme, its causes, consequences and solutions, enhancing the teaching-learning process, since they essentially position the student as an active subject in decision-making.Esta investigación hizo uso de metodologías participativas en actividades pedagógicas de Educación Ambiental para el aprendizaje de la emergencia climática en la educación básica. Se intensificó la interdisciplinariedad a través de la participación de educadores de diferentes áreas del saber, lo que brindó un debate más amplio y el alcance del espacio en semanas de diálogos temáticos realizados por la institución educativa. Se considera que las metodologías participativas favorecen la comprensión de la complejidad coyuntural vivida en relación al tema de la emergencia climática, sus causas, consecuencias y soluciones, potenciando el proceso de enseñanza-aprendizaje, ya que posicionan esencialmente al estudiante como sujeto activo en la toma de decisiones.A presente pesquisa fez uso de metodologias participativas em atividades pedagógicas de Educação Ambiental para discussões sobre emergência climática no ensino básico. A interdisciplinaridade foi intensificada através da participação de educadores de diferentes áreas do saber, o que propiciou um debate mais amplo e, a posterior realização de um evento pelos estudantes, evidenciou seu protagonismo em relação ao tema. Considera-se que metodologias participativas favorecem o entendimento da complexidade conjuntural vivenciada no que tange a temática da emergência climática, suas causas, consequências e soluções, potencializando o processo de ensino-aprendizagem, uma vez que essencialmente posicionam o educando como sujeito ativo nas tomadas de decisões.Lepidus2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1563810.14295/remea.v40i3.15638REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 3 (2023): Dossiê Temático: Educação Ambiental e Emergência Climática - Da reflexão à ação!; 156-1761517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/15638/10498http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorbagi, RaissaKárita Bonzanini, Taitiâny Rinaldi, Silvia2023-12-27T19:11:12Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15638Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-12-27T19:11:12Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Participatory methodologies and climate emergency : situating conceptions of Environmental Education in a pandemic context
Metodologías participativas y emergencia climática : situando concepciones de Educación Ambiental en un contexto de pandemia
Metodologias participativas e emergência climática: : discussões a partir de atividades didáticas de Educação Ambiental
title Participatory methodologies and climate emergency : situating conceptions of Environmental Education in a pandemic context
spellingShingle Participatory methodologies and climate emergency : situating conceptions of Environmental Education in a pandemic context
Corbagi, Raissa
Environmental Education
Climate Emergency
Participatory Methodologies
Educación Ambiental
Emergencia Climática
Metodologías Participativas
Educação Ambiental
Emergência Climática
Metodologias Participativas
title_short Participatory methodologies and climate emergency : situating conceptions of Environmental Education in a pandemic context
title_full Participatory methodologies and climate emergency : situating conceptions of Environmental Education in a pandemic context
title_fullStr Participatory methodologies and climate emergency : situating conceptions of Environmental Education in a pandemic context
title_full_unstemmed Participatory methodologies and climate emergency : situating conceptions of Environmental Education in a pandemic context
title_sort Participatory methodologies and climate emergency : situating conceptions of Environmental Education in a pandemic context
author Corbagi, Raissa
author_facet Corbagi, Raissa
Kárita Bonzanini, Taitiâny
Rinaldi, Silvia
author_role author
author2 Kárita Bonzanini, Taitiâny
Rinaldi, Silvia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Corbagi, Raissa
Kárita Bonzanini, Taitiâny
Rinaldi, Silvia
dc.subject.por.fl_str_mv Environmental Education
Climate Emergency
Participatory Methodologies
Educación Ambiental
Emergencia Climática
Metodologías Participativas
Educação Ambiental
Emergência Climática
Metodologias Participativas
topic Environmental Education
Climate Emergency
Participatory Methodologies
Educación Ambiental
Emergencia Climática
Metodologías Participativas
Educação Ambiental
Emergência Climática
Metodologias Participativas
description The present research focused on the use of participatory methodologies in pedagogical activities of Environmental Education and climate emergency in basic education. Interdisciplinarity was intensified through the participation of educators from different areas of knowledge, which provided a broader debate and the scope of space in weeks of thematic dialogues carried out by the teaching institution. It is considered that participatory methodologies favor the understanding of the conjunctural complexity experienced in relation to the climate emergency theme, its causes, consequences and solutions, enhancing the teaching-learning process, since they essentially position the student as an active subject in decision-making.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15638
10.14295/remea.v40i3.15638
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15638
identifier_str_mv 10.14295/remea.v40i3.15638
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15638/10498
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 3 (2023): Dossiê Temático: Educação Ambiental e Emergência Climática - Da reflexão à ação!; 156-176
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041781376811008