Educação ambiental e ensino de História: limites e possibilidades
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14708 |
Resumo: | : Environmental History promotes discussions about humanity's relationship with nature. This article aims to analyze the presence of Environmental History in the BNCC and the National Environmental Education Policy. In addition to verifying the existence of this theme in the curriculum of the discipline of History in the final years of Elementary School; relate it to an experience of a Supervised Curricular Internship in the Degree in History, based on the theme of Mining in Portuguese America, in addition to promoting a discussion on environmental disasters. Worster (1991); Nodari and Gerhardt (2010); Souza (2015); Santos (2015) and Espíndola (2017). It can be seen that Environmental History is a possibility for the application of environmental education in the discipline of History, given the mandatory nature of the National Policy on Environmental Education, the National Curriculum Guidelines for Environmental Education and the BNCC's Transversal Contemporary Themes. |
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Educação ambiental e ensino de História: limites e possibilidadesEnvironmental HistoryHistory TeachingEnvironmental DisastersHistoria AmbientalEnseñanza de la HistoriaDesastres AmbientalesHistória AmbientalEnsino de HistóriaDesastres Ambientais: Environmental History promotes discussions about humanity's relationship with nature. This article aims to analyze the presence of Environmental History in the BNCC and the National Environmental Education Policy. In addition to verifying the existence of this theme in the curriculum of the discipline of History in the final years of Elementary School; relate it to an experience of a Supervised Curricular Internship in the Degree in History, based on the theme of Mining in Portuguese America, in addition to promoting a discussion on environmental disasters. Worster (1991); Nodari and Gerhardt (2010); Souza (2015); Santos (2015) and Espíndola (2017). It can be seen that Environmental History is a possibility for the application of environmental education in the discipline of History, given the mandatory nature of the National Policy on Environmental Education, the National Curriculum Guidelines for Environmental Education and the BNCC's Transversal Contemporary Themes.La Historia Ambiental promueve discusiones sobre la relación de la humanidad con la naturaleza. Este artículo tiene como objetivo analizar la presencia de la Historia Ambiental en la BNCC y la Política Nacional de Educación Ambiental. Además de constatar la existencia de esta temática en el currículo de la disciplina Historia en los últimos años de la Enseñanza Fundamental; relacionarla con una experiencia de Práctica Curricular Supervisada en la Licenciatura en Historia, a partir de la temática Minería en la América Portuguesa, además de promover una discusión sobre desastres ambientales. Worster (1991); Nodari y Gerhardt (2010); Souza (2015); Santos (2015) y Espíndola (2017). Se observa que la Historia Ambiental es una posibilidad de aplicación de la educación ambiental en la disciplina de Historia, dada la obligatoriedad de la Política Nacional de Educación Ambiental, las Directrices Curriculares Nacionales de Educación Ambiental y los Temas Transversales Contemporáneos de la BNCC.A História Ambiental promove discussões sobre a relação da humanidade com a natureza. Esse artigo propõe-se analisar a presença da História Ambiental na Base Nacional Comum Curricular (BNCC), nas Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental (DCNEA) e na Política Nacional de Educação Ambiental (PNEA). Além de verificar a existência dessa temática no currículo da disciplina de História nos anos finais do Ensino Fundamental; relacioná-la a uma experiência de Estágio Curricular Supervisionado no curso de Licenciatura em História, a partir do tema da mineração na América Portuguesa e promover uma discussão sobre desastres ambientais. Como aporte teórico foram utilizados Worster (1991); Nodari e Gerhardt (2010); Souza (2015); Espíndola (2017) entre outros. Percebe-se que a História Ambiental é uma possibilidade de aplicação da Educação Ambiental na disciplina de História, visto a obrigatoriedade pela lei da Política Nacional de Educação Ambiental, pelas Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental e pelos Temas Contemporâneos Transversais da BNCC.Lepidus2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1470810.14295/remea.v40i2.14708REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 250-2701517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14708/10277http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Cíntia Régia Machado, Letícia Stiehler2023-08-18T14:40:45Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14708Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-08-18T14:40:45Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
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